ایران در ایران




برداشت ۷۰ تن خاویار گیاهی در سیستان ‌و بلوچستان

سیستان‌ و بلوچستان – محمد شکوهی فر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان ‌و بلوچستان گفت: در سال زراعی جاری کشاورزان شهرستان‌های بمپور و دلگان با مشاوره مراکز تحقیقاتی ۳۵ هکتار کینوا در اراضی زراعی خود کشت کردند.
امان‌الله طوقی افزود: از سطح کشت شده این محصول زراعی ۷۰ تن محصول کینوا تولید و روانه بازار مصرف شده است.
وی در خصوص ارزش غذایی این گیاه گفت: کینوا جزو شبه غلات محسوب شده و منبع اصلی انواع پروتئین، آهن، فیبر و در حالت عادی مغذی‌تر از برنج وگندم است.
طوقی اذعان داشت: طول دوران رشد کینوا بین ۴ تا ۵ ماه می باشد و امسال کاشت و برداشت آن در استان به‌صورت مکانیزه انجام شده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه کینوا در دنیا به‌عنوان خاویار گیاهی معروف است، خاطرنشان کرد از این گیاه مقاوم به خشکی و شورزیست برای غنی‌سازی آرد، ماکارونی و بیسکویت استفاده می‌شود وحتی سازمان جهانی فائو ارزش غذایی آن را با شیرخشک مقایسه می‌کند.

۵۰ گروه متخلف گردشگری گیلان تحویل مراجع قضایی شدند

رشت – معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: ۵۰ گروه متخلف گردشگری در استان تحویل مراجع قضایی و پنج دفتر خدمات مسافرتی نیز پلمب شد.
به گزارش ایرنا حمیدرضا آذرپور با بیان اینکه این گروه‌ها بدلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم مبادرت به اجرای برنامه‌های گردشگری کرده بودند، توصیه کرد: علاقه‌مندان به گردشگری برای بهره‌مندی از خدمات مناسب و سفری آسوده و امن تنها از تورها و دفاتر خدمات گردشگری مجاز استفاده کنند. وی افزود: هفته‌های گذشته و پس از آغاز سفرهای بین شهری و استانی شاهد چند مورد حادثه ناگوار منجر به فوت در استان گیلان بوده‌ایم که با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد با اینکه این اداره کل طی اطلاعیه‌های متعدد خواستار استفاده نکردن از خدمات تورهای گردشگری غیر مجاز شده بود اما همچنان گردشگران به دلایل مختلف از خدمات این گروه‌ها استفاده می‌کنند.
وی اظهار داشت: در هفته‌های اخیر و همزمان با گشایش هتل‌ها و بازگشایی گردشگری در استان اطلاعیه‌های این اداره‌کل در خصوص گروه‌های غیر مجاز گردشگری شدت گرفت اما متأسفانه هنوز شاهد بروز اخبار ناگوار در این خصوص هستیم و بار دیگر از گردشگران می‌خواهیم فریب تبلیغات تورهای غیر مجاز را نخورند.

افزایش ۱۰ برابری درآمد کشاورزان با احداث باغات در اراضی شیب‌دار

خرم‌آباد-  رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از افزایش ۱۰ برابری درآمد کشاورزان با احداث باغات در اراضی شیب‌دار خبر داد.
به گزارش ایسنا، اسفندیار حسنی‌مقدم در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار سراسر کشور با اعلام این خبر گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب استان لرستان توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار است.
وی تصریح کرد: استان لرستان پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه دارد و عملکرد یک هکتار باغ دیم در قیاس با محصولات زراعی از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار بوده و حداقل ١٠ برابر  درآمد کشاورزان ارتقا پیدا می‌کند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: تاکنون 4 هزار و 40 هکتار توسعه  باغات دیم در اراضی شیب‌دار و کم بازده استان لرستان احداث شده است؛ در سال جاری نیز در صورت تأمین اعتبار 5 هزار هکتار (2 هزار هکتار توسط مدیریت باغبانی و 3 هزار هکتار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری) احداث خواهد شد.
حسنی‌مقدم در پایان گفت:  کشاورزانی که  زمین‌های شیب‌دار در اختیار دارند به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کرده و با همکاری جهاد کشاورزی نسبت به احداث باغ در این‌گونه اراضی اقدام کنند؛ با این کار ضمن افزایش ذخیره نزولات جوی به داخل زمین و جلوگیری از فرسایش خاک  درآمد آنان نسبت به محصولات زراعی نیز افزایش پیدا می‌کند.

تیشه‌های متجاوزان بر دیوار باروی دامغان

سمنان- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از توقف عملیات تخریب دیوار تاریخی باروی دامغان توسط متجاوزان آثار فرهنگی خبر داد.
به‌گزارش ایلنا، مهدی قاسمی افزود: به‌دنبال گزارش مردمی در خصوص تخریب قسمتی از دیوار بارو در شمال شرقی دامغان، نیروهای یگان حفاظت دامغان، همراه با مأموران کلانتری ۱۱ دامغان در محل حاضر شدند و با پیگیری فوری و دستور دادستان مبنی بر توقف عملیات، از تخریب بیشتر دیوار جلوگیری شد.
وی با اشاره به اینکه باروی دامغان یکی از بزرگ‌ترین معماری‌های خشتی ایران است که در اوایل دوران اسلامی بنا شده، اظهار داشت: ضمن طرح شکایت از طریق اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دامغان، پرونده متخلفان برای پیگیری و انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.قاسمی گفت: باروی دامغان، ۱۶ هزار متر طول، ۱۰۶ برج و چهار دروازه داشته است که به مرور زمان به علت فرسایش و نزولات آسمانی فقط هشت هزار متر آن باقی مانده است.
 وی افزود: این اثر تاریخی در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/6/549379/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها