از کارهای شرق آسیایی تا «مأموریت غیرممکن7»

فیلم‌هایی که در افق گم شدند




در ادامه روند به تعویق افتادن فیلم‌های متعددی که کار ساخت‌شان قبل از جولان کرونا شروع شده بود و پس از اوجگیری این بلیه تا اطلاع ثانوی برچیده شدند، شماری از کارهای مدرن و خبرساز شرق آسیایی و حتی قسمت هفتم فرانچیز بسیار سودساز و 24 ساله «مأموریت غیر ممکن» به آینده ارجاع شده و به سبب مشخص نبودن زمان ادامه تولیدشان به گونه‌ای در افق پیش رو گم شده‌اند. در ماه‌های اخیر آثار پرتعدادی از سینماگران پیشرو شرق آسیایی دچار توقف شده و کارشان را پایان داده‌اند بدون اینکه بگویند تاریخ ازسرگیری فعالیت‌شان کی خواهد بود. یکی از آنها فیلمی است به ‌نام «شکوفه‌ها» که آن را وونگ کاروای سینماگر موج نو و تحسین شده هنگ کنگی در دست تهیه دارد. کارهای پیش تولید این فیلم انجام شده و قرار بود تصویر‌برداری آن اردیبهشت ماه در شهر شانگهای چین صورت پذیرد اما طوفان کرونا امان نداد و بساط آنها را برچید و استودیوی تولید‌کننده این فیلم هنوز اعلام نکرده چه تاریخ جدیدی را برای ازسرگیری فعالیتش در ارتباط با این فیلم تعیین کرده است.

ژانگ کی و تغییر یک سناریو
دیگر فیلم شاخص شرق آسیایی گمشده در آینده‌ای نامعلوم کار جدید جیاژانگ کی یکی از بهترین‌های نسل جدید سینماگران چین است. نام این فیلم اعلام نشده اما قرار بود از اواخر اردیبهشت در چین مقابل دوربین برود که طبعاً از خیر آن هم گذشتند و حتی رهایی محسوس این کشور از بیماری کرونا که ابتدا آذرماه سال پیش در همین نقطه از جهان ظهور کرده بود، تکلیف این فیلم و زمان جدید تولید و تهیه آن را مشخص نساخته است. جیاژانگ کی در مصاحبه‌ای متذکر شده که شرایط دائماً در حال تغییر در جهان، شاید او را وادارد که تغییراتی محسوس را در سناریو و متن داستان فیلمش بدهد تا بیشتر به روز باشد.
تعویق پنج تا شش  ماهه
یک فیلم دیگر شرق آسیایی که بساطش برچیده و دچار بلاتکلیفی شده، «عملیات نجات قطبی» با بازی دانی ین هنگ کنگی در نقش اصلی است که بیشتر حالت یک محصول مشترک  دارد زیرا چند کشور اروپایی و امریکا در تهیه بودجه ساخت آن مشارکت کرده‌اند. تهیه‌کنندگان این فیلم می‌گویند: فیلمبرداری و سایر کارهای تولیدی فیلم زودتر از دسامبر 2020 و ژانویه 2021 آغاز نخواهد شد و این یعنی پنج تا شش ماه بعد.
توقف و آغاز  مجدد  مأموریت جدید  
تام کروز
اما در جهان غرب و در میان استودیوهای تهیه‌کننده فیلم‌های پرهزینه و بزرگ و دارای هنرپیشه‌های معروف نیز توقف‌هایی از این دست و توأم با ابهام و نامشخص بودن شرایط کاملاً جاری و مرسوم بوده و آثار مطرحی به سبب آسیب‌های وارده بر اثر کرونا و با هدف جلوگیری از آن برچیده شده‌اند و به طور دقیق مشخص نیست که کی بازگشایی خواهند شد. یکی از مطرح‌ترین آنها قسمت هفتم سری فیلم‌های جنایی- پلیسی و جاسوسی «مأموریت غیرممکن» است که از یک سریال تلویزیونی موفق اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 امریکا با همین نام الهام گرفته شده و با اینکه سازندگان این سری فیلم‌ها بتدریج و طی سال‌ها تفاوت‌های زیادی را با بافت و قصه و آدم‌های آن مجموعه اتخاذ و اجرا کرده‌اند اما برخی رویکردها و لااقل موسیقی متن فیلم (که کار لالوشفرین فقید است) یادآور آن سریال و نامش تداعی‌کننده هیجان نابی است که آن مجموعه می‌آفرید و فیلم‌های سینمایی ساخته شده از روی آن تقریباً یک ربع قرن اخیر میزان آن را چند برابر افزایش داده‌اند. فیلم نخست از این فرانچیز را فیلمساز بزرگی همچون برایان دی پالما در سال 1996 ساخت و با هدایت و مدیریت او کاراکترها و روح و حال آن سریال تا حد زیادی حفظ شد اما بعداً که کار از دست دی پالما خارج گشت و او اشتیاقی به ادامه حضور در این سری فیلم‌ها از خود بروز نداد، حاکمیت تام کروز ستاره نخست و شخصیت اول این داستان‌ها که اتان هانت نامیده می‌شود، بر فیلم‌های بعدی بیشتر و بیشتر شد به‌طوری که خود وی برای فیلم‌های دوم به بعد و بخصوص قسمت‌های چهارم تا ششم کارگردان تعیین می‌کرد و به همه کاره این فرانچیز تبدیل شد و بخش عظیمی از هزینه تولید آنها را هم پرداخت کرده است و فیلم‌ها به همین دلیل تک محوری و کاملاً متمرکز بر خود او شده‌اند و آرتیست بازی‌های او به حدی رسیده که حتی کاراکتر جیمز باند با همه افسانه‌های ساخته شده پیرامون وی و صحنه‌های چشمگیر فیلم‌هایش با اتان هانت خلق شده توسط کروز در دو دهه اخیر برابری نکرده است. سردمدار قسمت هفتم این سری فیلم‌ها نیز تام کروز است و در حالی که کارها آغاز شده و فیلمبرداری سکانس‌های اولیه در شهر ونیز ایتالیا در اواخر فروردین جریان داشت، کشتارهای وسیع کرونایی در این کشور سازندگان فیلم را فراری داد و کروز هم رفت و پشت سرش را نگاه هم نکرد ولی گفته می‌شود که فیلمبرداری قسمت‌های باقی مانده بتازگی آغاز شده و شاید در اواخر مردادماه پایان گیرد. پخش فیلم هم به اوایل آذرماه سال بعد موکول شده است.
اعتبار ماندگار تام هنکس حتی در ایام بیماری
دیگر فیلمی که سرنوشت نامعلومی در چهار پنج ماه اخیر داشته و اخبار جدید دال بر آغاز مجدد روند تولید آن است، کاری است که به زندگی و دستاوردهای الویس پریسلی خواننده پاپ فقید امریکایی می‌پردازد و زندگی خبرساز و پرحاشیه وی را که با سکته قلبی و مرگ او در سال 1977 پایان گرفت، به تصویر می‌کشد. دلیل توقف 90 روزه در فیلمبرداری و کامل شدن این اثر سینمایی ابتلای یکی از هنرپیشه‌های اصلی آن یعنی تام هنکس معروف به بیماری کرونا بود که سر و صدای زیادی را هم به راه انداخت و با اینکه استودیوی قدیمی و معتبر برادران وارنر که تولید‌کننده این فیلم است، می‌توانست با حذف هنکس و جانشین‌سازی برای او کارها را به پیش راند، از این کار پرهیز کرد و صبر و مدارا را در دستور کارش قرار داد تا هنکس 64 ساله بهبود یابد و به عرصه تهیه این فیلم بازگردد. این شکیبایی نشان می‌دهد هنکس حتی 40 و اندی سال پس از مطرح شدن اولیه‌اش در هنر سینما و در حالی که در مرز پیری حرکت می‌کند، هنوز مهره‌ای حساس و کلیدی در پروسه تولید فیلم‌های عمده هالیوود به حساب می‌آید و برای حفظ او تن به انواع ضررهای مالی و معنوی و تأخیرها می‌دهند، البته وارنر بعد از روشدن بیماری هنکس به جست‌و‌جوی دقیق در میان افراد وابسته به وی و همکاران و همراهان او در صحنه‌های تولید «الویس» پرداخت و از آنها آزمایش‌های مجزایی گرفت تا اگر آلوده و آنها هم بیمار شده باشند، فکری برای آنان کند اما تکلیف این مسأله و نتایج نهایی این پیگرد بهداشتی هرگز اعلام نشد. به گزارش مطبوعات استرالیا، هنکس و همسرش ریتا ویلسون در روزها و هفته‌های منتهی به آشکار شدن بیماری‌شان، دائماً در تالار نمایش مرکزی شهر سیدنی (معروف به «سیدنی اپرا هاوس») مشغول تمرین و اجرای برنامه بودند و با افراد و همکاران زیادی تماس داشتند و بعید بود که در آن روند به اشخاص دیگری لطمه نزده باشند.
* منبع: Daily  mail



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/14/549350/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها