«ایران» از تحولات هفته گذشته بازار سهام گزارش می‌دهد

بورس تهران 350 میلیارد دلاری شد




گروه اقتصادی/  بازار سهام ایران در سال‌جاری همه را شگفت زده کرده است. از ابتدای سال‌جاری تا نخستین روز مرداد ماه جریان ورود سهامداران جدید و پول جدید به این بازار مدام در حال افزایش بوده است به‌طوری که تازه‌ترین برآوردها از ورود حدود 84 هزار میلیارد تومان پول حقیقی به این بازار حکایت دارد. این درحالی است که در کل سال گذشته درمجموع 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس سرازیر شده بود، اما تنها در سه ماه نخست امسال و براساس آماری که رئیس سازمان بورس اعلام کرد این رقم به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. می توان گفت اتفاقی که در سال 1397 در بازار ارز افتاد و به‌دلیل رشد سریع این بازار، از همه قشری جذب این بازار می‌شدند، حال جذابیت‌های بازار سهام و بورس باعث شده است تا سرمایه‌گذارانی که تاکنون با بازار سهام آشنایی نداشتند، این بازار را محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود بدانند. در سال 1397 نیز هنگامی که نرخ ارز به سرعت بالایی در حال فتح کانال‌های جدید قیمتی بود، حتی زنان خانه دار هم سرمایه اندک خود را برای خرید ارز به این بازار می‌بردند تا یا سودی از آن کسب کنند یا حداقل ارزش دارایی خود را حفظ کنند. اما اکنون برخلاف بازار ارز که کارشناسان و مسئولان دولتی مردم را از ورود و سرمایه‌گذاری در آن برحذر می‌داشتند، برای ورود به بازار سرمایه مشوق‌های زیادی پیش‌بینی شده است تا این بازارمحل امنی برای پارک نقدینگی حجیمی باشد که روزانه درحال افزایش است. بدین ترتیب هم‌اکنون بازار سرمایه و مفهوم بورس حتی به روستاهای دورافتاده نیز نفوذ کرده است و در هر خانواده‌ای تعدادی از افراد این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. درهمین راستا رونق بازار سرمایه به یکی از اولویت‌های دولت در سال‌جاری تبدیل شده است و با مکلف کردن شرکت‌های دولتی و زیرمجموعه‌های آنها به واگذاری سهام خود در بورس، بسترهای تداوم بازار را فراهم کرده است. در حالی که شاخص بورس از 30 تیرماه وارد ابرکانال 1.9 میلیون واحدی شده است، برای عبور از آن تلاش زیادی کرده است. در نخستین روز هفته گذشته بورس تهران کار خود را منفی آغاز کرد وبه 1.8 میلیون واحد عقب نشینی کرد اما در دومین روز هفته دوباره صعودی شد و به بیش از یک میلیون و 865 هزار واحد رسید. در سومین روز نیز توانست با رشد قابل توجه خود به کانال یک میلیون و 924 هزار واحد دست یابد. اما در دو روز پایانی هفته به مدار نزول بازگشت و به ترتیب به یک میلیون و 916 هزار واحد و یک میلیون و 901 هزار واحد عقب گرد کرد. درمجموع در هفته گذشته از پنج روز کاری هفته، تنها دو روز کاری بازار مثبت بود و سه روز منفی داشت. این در شرایطی است که شاخص کل هموزن (براساس وزن یکسان تمام شرکت ها) شرایط بهتر بوده به طوری که از پنج روز کاری سه روز مثبت و تنها دو روز کاری منفی داشته است.
ورود 8938 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار در یک هفته
بررسی ورود پول حقیقی به بازار سهام از ابتدای سال‌جاری و همچنین هفته گذشته نشان می‌دهد که همچنان اقبال به این بازار درحال افزایش است. همانگونه که گفته شد برآوردها از ورود 84 هزار میلیارد تومان نقدینگی به این بازار خبر می‌دهد که در مقایسه با 30 هزار میلیارد تومانی که در سال گذشته وارد بازار شده است، 2.8 برابر شده است و این درحالی است که تنها چهار ماه از سال 99 را سپری کرده‌ایم. دراین میان به‌نظر می‌رسد که تصمیم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای افزایش حداکثر 3 درصدی نرخ سود سپرده‌های بلندمدت
دو ساله نیز تأثیر معناداری درسهم بری بازار پول از نقدینگی موجود نداشته است. تنها طی هفته گذشته بیش از 8 هزار و 938 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام ایران شده است. این در شرایطی است که بخشنامه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به شبکه بانکی ابلاغ شده است. بدین ترتیب می‌توان گفت این مصوبه همانگونه که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند به‌دلیل اینکه نرخ جذابی نیست توانایی اثرگذاری زیادی نخواهد داشت و بیشتر به ماندگاری سپرده‌ها کمک خواهد کرد. طبق اطلاعات موجود در نخستین روز هفته گذشته یعنی 28 تیرماه 885 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شده است که این رقم در 29 تیر به 2 هزار و 880 میلیارد تومان و در 30 تیر به 3 هزار و 112 میلیارد تومان رسیده است. در 31 تیرماه نیز 899 میلیارد تومان دیگر وارد این بازار شده است و در آخرین روز هفته یعنی روز نخست مرداد حجم پول‌های حقیقی به هزار و 162 میلیارد تومان رسیده است.
بازارسهام 411 میلیارد دلاری
در آخرین روز کاری هفته گذشته ارزش بازار بورس تهران به 7096 هزار میلیارد تومان رسید که افزایش بسیار زیادی نسبت به‌هفته‌ها و ماه‌های اخیر دارد. حال با تبدیل این رقم به‌دلار 20 هزار و 291 تومان نرخ رسمی صرافی‌ها با ارزش 349 میلیارد و 721 میلیون دلاری بازار بورس تهران مواجه می‌شویم. دراین روز ارزش بازار فرابورس ایران نیز 1262 هزار میلیارد تومان بوده است که بدین ترتیب ارزش مجموع بازار سهام ایران از نظر دلاری به بیش از 411 میلیارد دلار بالغ می‌شود.
سبقت بازدهی شاخص هموزن از شاخص کل
به‌طور معمول در سال‌های گذشته همواره شاخص کل هموزن بورس تهران رشد و بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل بورس داشته است شاخصی که بدون لحاظ بزرگی شرکت‌های موجود در بازار، وزن یکسانی به تمام شرکت‌های حاضر می‌دهد و بدین ترتیب می‌توان نگاه دقیق تری به اتفاقاتی که در بازار می‌افتد داشت. این درحالی است که در برخی روزها که ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های بورسی منفی شده است، رشد سهام چند شرکت شاخص ساز و بزرگ می‌تواند به مثبت شدن شاخص منجر شود، اما در شاخص کل هموزن هر شرکت سهم برابری با شرکت‌های دیگر دارد. این درحالی است که از ابتدای سال‌جاری درمجموع اقبال سهامداران به خرید سهام شرکت‌های بزرگ بازار باعث شده است تا بازدهی شاخص کل از شاخص هموزن پیشی گیرد و بدین ترتیب شاخص هموزن از کل عقب مانده است. دراین میان عرضه صندوق‌های ETF توسط دولت که نخستین آن با نماد دارایکم وارد بازار شده است، بسیاری از سهامداران را به خرید سهم‌های موجود دراین صندوق‌ها ترغیب کرده است و براین اساس شرکت‌های کوچک‌تر چندان مورد توجه نبوده‌اند. بدین ترتیب از ابتدای سال‌جاری تا اول مرداد ماه بازدهی شاخص کل به بیش از 270 درصد رسیده است درحالی که بازده شاخص کل هموزن دراین مدت 184 درصد بوده است. اما به نظر می‌رسد با تحولاتی که طی دو هفته اخیر در بازار رخ داده است، باید شاهد جبران عقب ماندگی شاخص کل هموزن باشیم، به‌طوری که در هفته گذشته بازدهی شاخص هموزن از شاخص کل سبقت گرفته است.
در هفته گذشته بازده شاخص کل به 3.2 درصد رسیده است،اما بازده شاخص کل هموزن به 4.5 درصد افزایش یافته است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در جریان جابه‌جایی نقدینگی هفته گذشته میان سهم‌های مختلف بازار، این سهم‌های کوچک و متوسط بوده‌اند که نقدینگی بیشتری را به سوی خود جذب کرده‌اند و باعث رشد بیشتر شاخص کل هموزن شده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/9/549335/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها