عبور از وضعیت قرمز با تعطیلی ادارات و پاداش به صنایع کم مصرف

برق در دمای 50 درجه خوزستان قطع نمی‌شود




زهره افشار
خبرنگار
در استان خوزستان، حوادث پیش‌بینی نشده زیاد رخ می‌دهد اما یک چیز همیشه قابل پیش‌بینی است. از تیرماه به بعد و با رسیدن گرما به مرز 50 درجه و حتی بیشتر و در رطوبت 90 درصدی، کولرهای برقی زیر هر سقفی بی‌وقفه شبانه‌روز روشن هستند. برق اگر نباشد، جریان زندگی در کانون گرمترین سکونتگاه‌های انسانی جهان متوقف می‌شود. با گرم شدن بیش از پیش هوا در هفته جاری و استفاده بیشتر و مداوم مردم از وسایل خنک‌کننده، کلانشهر اهواز در منطقه قرمز مصرف برق قرار گرفته است. طی یک هفته اخیر خوزستان روزهای سوزانی را تجربه می‌کند و همین مسأله موجب شد با تصمیم ستاد مدیریت بحران این استان و با هدف مدیریت انرژی و بهینه برق و جلوگیری از قطعی برق و حفظ سلامت مردم، ادارات دولتی و بانک‌های خوزستان در روزهای یکشنبه 29تیر، دوشنبه 30 تیر و سه‌شنبه 31 تیرماه تعطیل شود.
محمد سبزه زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان به «ایران» می‌گوید: روز دوشنبه 9 شهر استان خوزستان از جمله اهواز دمای بالای 50 درجه سانتیگراد داشتند که انتظار می‌رود این وضعیت دمایی تا آخر هفته ادامه داشته باشد. البته دمای هوا در روزهای پایانی هفته به طور نامحسوس کاهش می‌یابد ولی از آنجا که از امروز (چهارشنبه) تا روز جمعه رطوبت هوا در خوزستان بشدت بالا می‌رود ترکیب رطوبت و دما همچنان خوزستان را سوزان نگه می‌دارد. روز دوشنبه رطوبت هوا در شهرهای ساحلی ماهشهر و هندیجان بالای 80 درصد گزارش شده بود. وی تأکید می‌کند: در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده بار دیگر دمای هوا در بسیاری از شهرهای خوزستان به بالای 50 درجه می‌رسد که لازم است مسئولان استانی به این شرایط دمایی توجه ویژه داشته باشند. به گفته وی دمای هوا در شهرستان شوش در روز یکشنبه 29 تیرماه جاری به 3 /51 درجه سانتیگراد رسید و نام این شهر به‌عنوان گرمترین شهر جهان ثبت شد.
محمود دشت بزرگی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان هم به «ایران» می‌گوید: به‌دنبال افزایش دمای بیشتر شهرهای استان به بالای 50 درجه سانتیگراد این نگرانی وجود داشت که شبکه برق و تولید آن نتواند جوابگوی میزان بالای مصرف باشد که خوشبختانه با تعطیلی 3 روزه استان می توانیم این مشکل را پشت سر بگذاریم. به گفته وی به‌دنبال تعطیلی ادارات و بانک‌های خوزستان که تا اول مرداد ماه ادامه دارد روزانه 202 مگاوات برق در مصرف خانگی صرفه‌جویی شده است. همچنین با توجه به محدودیتی که در صنایع برای مصرف برق ایجاد شده برق صنعتی نیز روزانه 627 مگاوات کمتر برق مصرف کرده است. دشت بزرگی خاطرنشان کرد: در این راستا مشوق‌هایی نیز برای صنایع در نظر گرفته شد که از جمله آنها افزایش 3 برابری پاداش همکاری صنایع با برق منطقه‌ای خوزستان است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق نمی‌افتاد، قطعاً شبکه برق جوابگوی افزایش میزان مصرف نبود. وی می‌گوید: با توجه به وضعیت کنونی شبکه برق و مساعدت مردم و صنایع، امکان حفظ شبکه به وجود آمده و نیازی به قطع برنامه‌ریزی شده برق نیست ولی از مردم می‌خواهیم کماکان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. وی تصریح می‌کند: 19.5 درصد مصرف برق منطقه‌ای خوزستان که شامل استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد می‌شود مربوط به مصارف صنعتی و 79.5 درصد مربوط به بخش خانگی، کشاورزی و سایر مصارف می‌شود. در همین حال گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، حاکی است تا روز دوشنبه استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، لرستان، کرمانشاه، مازندران، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و کلانشهرهای مشهد، اهواز و تبریز در منطقه قرمز قرار داشتند. وزارت نیرو در اطلاعیه‌ای ازساکنان این استان‌ها خواسته با کاهش تنها ۱۰ درصدی مصرف برق، کمک کنند تا استان‌شان به وضعیت سبز مصرف برق بازگردد و امکان بهره‌مندی همه مردم بویژه هموطنان ساکن در مناطق جنوبی را که در حال حاضر با گرمای شدیدی روبه‌رو هستند و نیاز مداومی به استفاده از وسایل خنک‌کننده دارند، فراهم شود.
این گزارش همچنین حاکی است که استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و استان تهران و کلانشهر تهران هم در منطقه زرد مصرف برق قرار دارند. از این‌رو هموطنان ساکن در این مناطق نیز می‌توانند تنها با کاهش ۵ درصدی مصرف برق خود، در بازگشت به وضعیت سبز تأثیری فوری داشته باشند. تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد ۲۴ و استفاده از دور کند در کولرهای آبی از توصیه‌های وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق و کمک به کاهش هزینه قبض برق است. همچنین استفاده نکردن از وسایل پرمصرف، مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، اتو و جاروبرقی در ساعات اوج مصرف (پیک) شبکه، از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق به شمار می‌رود.  

نیم نگاه

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان : با توجه به وضعیت کنونی شبکه برق  و مساعدت مردم و صنایع ، امکان حفظ شبکه به وجود آمده و نیازی  به قطع برنامه ریزی شده برق نیست ولی از مردم می خواهیم کماکان در مصرف برق صرفه جویی کنند




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7400/1/549193/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها