گفت‌وگوی «ایران» با سرمربی تیم قهرمان و خانم گل لیگ برتر فوتبال زنان

قصه 7 جام و 27 گل




حامد جیرودی
خبرنگار
بالاخره و پس از کش و قوس‌هایی که درباره ادامه یا توقف مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان فصل 99-98 وجود داشت، سازمان لیگ پرونده این فصل از رقابت‌ها را بست. بر اساس اعلام سازمان لیگ، با توجه به درخواست باشگاه‌ها و همچنین تصویب هیأت رئیسه این سازمان جهت حفظ سلامت بازیکنان، مسابقات خاتمه یافت و جدول امتیازات تا پایان هفته هجدهم به عنوان رده‌بندی نهایی تیم‌ها لحاظ شد. به این ترتیب، شهرداری بم که با 54 امتیاز از 18 بازی در صدر جدول رقابت‌ها قرار داشت، به عنوان قهرمان معرفی شد و وچان کردستان با 48 امتیاز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد. شهرداری سیرجان هم با 41 امتیاز در رده سوم قرار گرفت. ضمن اینکه‌ هاجر دباغی، بازیکن ملی‌پوش سپاهان به همراه سمیه خرمی بازیکن سپاهان با 27 گل زده، عنوان «خانم گلی» رقابت‌ها را به دست آوردند. مرضیه جعفری سرمربی تیمِ قهرمان (شهرداری بم) و ‌هاجر دباغی که میانگین 1/5 گل در هر بازی را از آن خود کرده و با اینکه تیمش چهارم شده عملکرد بهتری داشته، به سؤالات خبرنگار «ایران» پاسخ دادند.

جعفری: استقلالی‌ام ولی من و تیمم را به پرسپولیس مقایسه می کنند

در پایان دوازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان، شهرداری بم هفتمین قهرمانی را از آن خود کرد و جالب اینکه هر 7 قهرمانی تحت هدایت مرضیه جعفری به دست آمده است. تنها 4 هفته به تکمیل جدول مسابقات باقی مانده بود که کرونا مانع از انجام این مهم شد. با این حال، مرضیه جعفری فصل فوق‌العاده‌ای را به همراه تیمش سپری کرد: «ما هیچ مساوی یا شکستی نداشتیم و این رکوردی است که هیچ تیمی به آن دست نیافته است. ما دو فصل پیاپی و به طور دقیق تر 46 بازی است که هیچ شکستی نداشتیم و این فصل حتی یک امتیاز هم به حریفان ندادیم و این یک رکورد فوق‌العاده است. بازیکنانم واقعاً زحمت کشیدند. هوا در بم خیلی گرم است ولی ما حتی یک جلسه تمرین را هم از دست ندادیم. این قهرمانی را به آنها و مردم شهرم بم تقدیم می‌کنم که پشتیبان ما بودند. بم قدرت اقتصادی ندارد ولی مسئولان تیم هر چه در توان‌شان بود، انجام دادند و از ما حمایت کردند.» او درباره چگونگی تداوم قهرمانی شهرداری بم با مربیگری خودش هم صحبت کرد: «ما در این سال‌ها 7 بار قهرمان شده‌ایم و 3،4 دوره هم که قهرمان نشدیم، باز هم قدرت اول بودیم و تیم‌مان تا هفته‌های آخر صدر بود. قهرمانی سخت است ولی تداوم قهرمانی از آن سخت‌تر است. همیشه به این فکر می‌کنیم که مردم بم را خوشحال کنیم. دوره گذشته 3 بازی مانده به پایان فصل قهرمان شدیم ولی نمی‌خواستیم شکستی در کارنامه‌مان ثبت شود، همیشه از شاگردانم پیروزی خواسته‌ام.» جعفری معتقد است حتی اگر تصمیم به برگزاری ادامه مسابقات گرفته می‌شد، تغییری در صدر جدول اتفاق نمی‌افتاد: «ما در هر شرایطی قهرمان می‌شدیم و تعطیل شدن مسابقات به خاطر کرونا، حرف و حدیثی درباره قهرمانی ما نداشت. ما با 6 امتیاز اختلاف در صدر جدول بودیم. ضمن اینکه ما درخواست اتمام مسابقات را نداشتیم. تیم‌های بالای جدول خودشان نامه زدند که به خاطر سلامتی بچه‌ها مسابقات تمام شود. 4 بازی باقی مانده هم تأثیری در قهرمانی ما نداشت و نهایتاً تیم‌های پنجم و ششم جابه‌جا می‌شدند.» پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ 3 قهرمانی پیاپی در لیگ برتر آقایان کسب کرد و امسال هم بدون پروفسور در آستانه قهرمانی چهارم است. جعفری درباره اینکه آیا او و تیمش را می‌توان با برانکو و پرسپولیس مقایسه کرد، چنین پاسخ داد: «من استقلالی هستم ولی خیلی‌ها تیمم را به پرسپولیس تشبیه می‌کنند. فوتبال آقایان و بانوان از لحاظ ساختار قابل مقایسه نیستند ولی قطعاً شهرداری بم حرف اول را در فوتبال بانوان می‌زند و پرسپولیس هم در لیگ آقایان چنین شرایطی دارد.» این مربی 38 ساله که مدرک A مربیگری آسیا را دارد، فوتبال مالکانه را می‌پسندد و بنابراین طبیعی است که وقتی صحبت از سبک کار مربیان می‌شود، پای گواردیولا به بحث باز شود: «شهرداری بم زیبا بازی می‌کند و خیلی‌ها برای این موضوع، تیم من را مثال می‌زنند. من سبک کار پپ گواردیولا را خیلی می‌پسندم. می‌خواهم بچه‌ها روی زمین بازی کنند، حفظ توپ داشته باشند و با پاس‌های زیاد و گردش توپ، به گل برسند.» سؤال پایانی ما از مرضیه جعفری درباره رقم قراردادش بود، او هم چنین واکنشی داشت: «رقم قراردادم را نگویم بهتر است. فقط همین را بگویم که برای یک تیم فوتبال بانوان در طول یک فصل، اندازه یک بازیکن متوسط آقایان هم هزینه نمی‌شود. حالا ببینید ما 20 نفر خانم با این همه هزینه و ایاب و ذهاب قراردادمان چقدر است؟ البته پیشنهاد خارجی هم داشته‌ام ولی دوست دارم در کشور خودمان فعالیت کنم.»

دباغی: سقف قرارداد سپاهان باید 500 میلیون باشد، نه 50 میلیون

در مسابقات این فصل لیگ برتر فوتبال بانوان، هاجر دباغی در خط حمله سپاهان درخشید. این بازیکن ملی‌پوش سپاهان که در 18 بازی 27 گل زد، صحبت‌هایش را با اشاره به همین موضوع آغاز کرد: «به نظرم عنوان خانم گل مسابقات، عنوان فردی نیست. من فقط وظیفه خودم را انجام دادم و زحمات هم‌تیمی‌هایم را به نتیجه رساندم و توپی را که لحظه آخر به من رسیده تبدیل به گل کردم. البته خواسته‌ام بیشتر از این تعداد گل بود ولی 4 بازی مانده به پایان فصل، مسابقات به پایان رسید. ضمن اینکه فصل پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتم و تجربیات اجتماعی- فوتبالی‌ام بیشتر از تجربیات فوتبالی‌ام بود و به نوعی می‌توان گفت که 70 درصد توانم را توانستم به اجرا بگذارم. اگر 4 بازی دیگر هم برگزار می‌شد، قطعاً به 40 گل می‌رسیدم.» دباغی درباره انتقادهایی  که مبنی بر برگزار نشدن 4 هفته پایانی مطرح شده بود، گفت: «وقفه زیادی بین بازی‌ها افتاد و اگر می‌خواستند لیگ را ادامه دهند، باید زودتر اعلام می‌کردند چرا که بازیکنان از شرایط مسابقه دور شده بودند.» دباغی 21 ساله که متولد خمینی شهر است، از استعدادهای فوتبال اصفهان محسوب می‌شود. او که در سال 1395 با تیم آینده سازان میهن اصفهان قهرمان لیگ برتر فوتبال زنان شد، درباره شرایط فوتبال بانوان و مشکلاتی که وجود دارد، چنین نظر داد: «من این افتخار را دارم که در باشگاه بزرگ سپاهان بازی کنم ولی از دیگر باشگاه‌های بزرگ که در بخش آقایان تیمداری می‌کنند، انتقاد دارم. باشگاه‌هایی مانند تراکتور، فولاد و شهرخودرو هم می‌توانند در بخش بانوان تیمداری کنند و حیف است که بانوان را نادیده می‌گیرند. آن هم با توجه به امتیازی که فدراسیون در اختیار باشگاه‌ها قرارداده که اگر در بخش بانوان فعالیت کنند، آن دو درصد قراردادها را نمی‌خواهد پرداخت کنند. باشگاه‌ها می‌توانند این پول را صرف حضور بانوان کنند و این به پیشرفت ما کمک می‌کند و از سویی لیگ بانوان حرفه‌ای‌تر می‌شود.»
او در ادامه با اشاره به ارقام قراردادها در لیگ فوتبال زنان افزود: «سقف قرارداد در سپاهان 50 میلیون بود ولی شنیده‌ام که شهرداری بم بالاتر می‌بندد. در هر حال به نظرم باید به فوتبال زنان توجه بیبشتری شود. اگر بازیکنی مانند استنلی کی‌روش 9 - 8 میلیارد تومان می‌گیرد، سقف قرارداد در باشگاهی مثل سپاهان برای بانوانش کمتر از 500 - 400 میلیون نباشد.»  او درباره اینکه چه بازیکنانی را به عنوان الگو مد نظر قرار می‌دهد؟ گفت: «من بیشتر مسائل اخلاقی را مدنظر قرار می‌دهم و برای همین آقای محرم نویدکیا برایم الگوی بزرگی هست. در ضمن آقای کریمی و آقای دایی هم را هم که بین مردم محبوبیت دارند، می‌پسندم. از بین بازیکنان خارجی هم طرفدار لیونل مسی هستم.»







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/1/549054/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها