رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا تشریح کرد

مختصات زیست کرونایی

■ تاب‌آوری ملی در بخش سلامت و اقتصاد را باید تقویت کنیم ■ باید از ۱۵ میلیون نفر کارکنان و کارمندان حفاظت شود ■ اخلاق در کرونا مهم است؛ اگر بموقع نرویم، بموقع دنبال تست نباشیم، بموقع دنبال قرنطینه نباشیم، مراقبت نکنیم مشکلاتی ایجاد می‌شود

توصیه و دستورالعمل رئیس جمهوری درخصوص مقابله با ویروس همه‌گیرکرونا که در جلسه روز گذشته ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا بیان شد، همچنان بر فاصله‌گذاری اجتماعی مبتنی است. این رویکردی است که حجت‌الاسلام حسن روحانی چهارشنبه گذشته نیز در جلسه کمیته‌های تخصصی این ستاد عنوان کرده است: «بیش از اجبار، نظارت و ایجاد محدودیت، نیازمند آموزش، آگاهی‌بخشی و اقناع افکار عمومی هستیم.» دلیل این رویکرد را سیاست دوگانه دولت می‌توان دانست؛ حفظ جان و حفظ نان. زیرا همان طور که رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته گفت، کشور هم نیازمند حفظ اشتغال است و هم مقابله با کرونا؛ به اقلام، کالاها و مواردی نیاز دارد که جز با تولید حاصل نمی‌شود، بویژه اینکه هر کشوری امروز باید روی پای خودش بایستد.
باوجود این‌ها، آماری که روحانی روز گذشته درباره احتمال ابتلای 30 تا 35 میلیون ایرانی در آینده به کرونا مطرح کرد، بحث برانگیز شد. همان طور که رئیس جمهوری هم تصریح کرد و علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهوری در توئیتر نوشت، این آمارها مبتنی بر گزارشی است که از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به رئیس جمهوری ارائه شده است. این گزارش تخمین می‌زند که تاکنون 25 میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده‌اند و حدود نزدیک به 14 هزار نفر هم جان عزیز خودشان را در این مدت از دست داده‌اند.
تخمین‌ها از میزان مبتلایان به کرونا
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه در ماه پنجم مواجهه با این ویروس خطرناک هستیم، به دلیل پیدا نشدن داروی قطعی یا واکسن این بیماری، تأکید کرد که هیچ راهی نداریم جز اینکه دست به دست هم داده و زنجیره ابتلا را قطع کنیم تا بتوانیم شرایط را برای کشور، ساماندهی کرده و فعالیت‌هایی را که مورد نیاز کشور است، آماده کنیم.
او با بیان اینکه گزارشی از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به دستم رسید، گفت: در این گزارش تحقیقاتی می‌گوید تخمین بر این است که تاکنون 25 میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده‌اند و حدود نزدیک به 14 هزار نفر هم جان عزیز خودشان را در این مدت از دست داده‌اند. رئیس جمهوری اضافه کرد: مطابق این گزارش، در این مدت بیش از 200 هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند، همچنین در این گزارش آمده که باید احتمال بدهیم که در آینده 30 تا 35 میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود و این نکته مهمی است زیرا اگر این گزارش را امروز مبنا قرار دهیم، 25 میلیون نفر در کشورمان از بیماری عبور کرده و بقیه جمعیت حدود 30، 35  میلیون نفر احتمالاً در معرض این ابتلا در ماه‌های آینده خواهند بود. روحانی گفت: در همین گزارش پیش‌بینی شده است تعداد بستری‌ها تا پایان امسال حدود 2 برابر میزانی خواهد بود که در 150 روز گذشته شاهد آن بودیم و ممکن است سال آینده هم در ماه‌هایی گرفتار این بیماری باشیم. همچنین مطابق این گزارش، در ماه‌های پیش رو باید در انتظار 2 برابر میزان کاری باشیم که تاکنون انجام داده‌ایم. پس باید خودمان را از لحاظ  تخت، امکانات و درمان در ماه‌های آینده آماده کنیم.
او با بیان اینکه در این گزارش تحقیقاتی آمده که از هر هزار نفر مبتلا به این ویروس، 500 نفر علامتی ندارند، 350 نفر علائم‌ خفیف دارند و ممکن است از هر هزار نفر، 150 نفر به بستری شدن  نیاز داشته باشند، ادامه داد: بنابراین یک جمعیت چند 10 میلیونی پیش رو داریم که در میان هر هزار نفری که در ابتلا قرار می‌گیرند، ممکن است صد نفر یا بیشتر از صد نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند لذا باید خودمان را برای این آماده کنیم.
دلایل شیوع موج اول و دوم کرونا در ایران
رئیس جمهوری موج نخست شیوع کرونا در ایران را مربوط به ماه‌های اسفند و فروردین دانست و با بیان اینکه در موج نخست، قم و گیلان در رأس ابتلا بودند، اظهار کرد: احتمالاً انتشار ابتلا در کشور از قم و گیلان شروع شد و در هر 2 استان هم به خاطر مسافرانی بود که از ووهان وارد این استان‌ها شدند. در قم بیشتر جنبه روابط تجاری بوده و در گیلان جنبه ورزشی و دانشجویی بود.
روحانی دلیل بروز موج دوم ابتلا را پایبندی مردم به آداب و سنن مانند عروسی‌ها، عزا و میهمانی‌ها دانست و افزود: در این جلسه آقای دکتر رئیسی با ارائه نموداری در بیماری‌های اپیدمیک نشان داد که وقتی یک بیماری موج می‌گیرد، ترس و وحشت عمومی افزایش پیدا کرده و بیماری تا یک حدی کنترل می‌شود، اما سپس این ترس می‌ریزد، رفت و آمدها و اجتماعات زیاد می‌‌شود که محصول آن یک موج جدید خواهد بود.
رئیس جمهوری براین اساس تأکید کرد که حداقل تا پایان امسال باید در تمام مسائل اجتماعی، آداب و رسوم گذشته را کنار بگذاریم.
ضرورت تاب‌آوری ملی  تاب‌آوری جامعه
روحانی با بیان اینکه در این شرایط 3 راه‌حل اساسی وجود دارد، اظهار کرد: ساده‌ترین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین راه استفاده از ماسک است، همچنین باید فاصله ‌اجتماعی را رعایت و از تجمعات جلوگیری کنیم.
رئیس جمهوری موفقیت کشورهای شرق آسیا در مقابله با کرونا را ناشی از تجربه آنان در مقابله با بیماری‌هایی نظیر سارس یا آنفلوانزای خوکی و مرغی دانست و گفت: در برابر این بیماری باید تاب‌آوری ملی و تاب‌آوری جامعه را بالا ببریم بویژه در 2 بخش سلامت و اقتصادی. در بخش اقتصادی تولید باید افزایش پیدا کند و باید کالای مورد نیاز مردم در دسترس مردم باشد.
او افزود: اشتغال هم وابسته به تولید است. اگر تولید تعطیل شود، فرد بیکار شده و زندگی‌اش به طور کامل متلاشی می‌شود. حدود 15 میلیون نفر کارگر، کارفرما، بخش‌های مختلف، مهندسین، کارکنان و کارمندان (در کشور هستند) که این 15 میلیون نفر جمعیت 50 میلیون نفری را شامل می‌شوند.
روحانی با اشاره به نقش بخش تولید در تأمین کالاهای مردم و نیز نیازهای بخش بهداشت و درمان، خواستار رعایت دقیق مقررات بهداشتی در این بخش‌ها شد و گفت: در بخش سلامت هم نیاز به تاب‌آوری داریم. زیرا کادر درمان، نخستین قسمت نیروی انسانی ما است که کادر درمان ما را تشکیل داده و جبهه دفاع سلامت را به وجود می‌آورند.
رئیس جمهوری بر حفظ سلامت، تأمین نیازهای بهداشتی و مالی کادر درمان تأکید و اظهار کرد: هر ملتی باید به توان خودش تکیه کند؛ این یک درس بسیار بزرگی است که کرونا به ما می‌آموزد و می‌گوید کشور، ملت و قدرت ملی مخصوصاً در بخش درمان، علمی و تحقیقاتی و در بخش اقتصاد باید در حدی باشد که بتوانیم روی پای خود بایستیم و خودمان را اداره کنیم.
روحانی با بیان اینکه زمانی بود که کسی به ما ماسک و ونتیلاتور نمی‌داد، گفت: ما برای احتیاط از یک کشوری گندم خریده بودیم، اما از اسفند تا امروز هنوز می‌گویند کمی به تأخیر بیفتد؛ البته ما به این گندم نیاز نداریم اما می‌خواهم بگویم هر کشوری باید بیاید روی پای خودش بایستد؛ یعنی توانمندی ملی، باور ملی، اعتماد ملی، عدم نیاز به دیگران، خوداتکایی و خودکفایی مسأله و درس اصلی است که به ما یاد داده اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7397/1/548836/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها