صدها هکتار شالیزار و گندمزار در گلستان و خراسان شمالی زیر آب رفت

خسارت میلیاردی به کشاورزان در سیلاب‌های تابستانی




زهره افشار
خبرنگار
سیل تابستانه که در روزهای آغازین هفته گذشته 10 استان کشور را در برگرفته بود روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بار دیگر در استان‌های شمالی بویژه گلستان و خراسان شمالی جاری شد. این سیلاب علاوه بر خسارت گسترده به راه‌های روستایی این استان‌ها، صدها هکتار از اراضی زیر کشت گندم و شالیزارها را به زیر آب برد و محصول شان را نابود کرد.
 خسارت میلیاردی سیل به بخش کشاورزی گلستان
 امیر قادری، مدیر کل مدیریت بحران گلستان به «ایران» گفت: هر چند سیل از روز یکشنبه گذشته با آبگرفتگی در شهر گرگان آغاز شد اما سیلاب اصلی روزچهارشنبه در شرق استان بالا گرفت و شهرهای آزاد شهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه را تحت تأثیر قرار داد ولی بیشترین آسیب سیل مربوط به آزادشهر می‌شود. به‌گفته وی میزان بارش طی 24 ساعت در آزادشهر از 102 میلیمتر فراتر رفت و همین مسأله موجب جاری شدن سیل در این منطقه شد. گفتنی است میانگین بارش سالانه در این منطقه 600 میلیمتر است. وی تأکید کرد: هرچند برخی باغ‌های استان به‌دلیل وقوع سیلاب آسیب دیده‌اند ولی میزان خسارت به بخش زراعی بسیار گسترده است البته هنوز برآورد نهایی صورت نگرفته است ولی می‌توان گفت همه بخش‌ها از جمله بخش کشاورزی حدود 400 میلیارد ریال خسارت دیده‌اند. وی تأکید کرد: بررسی اولیه نشان می‌دهد صدها هکتار از اراضی شالیزاری و گندمزارهای دیم و آبی استان به زیر آب رفته و محصول شان نابود شده است. همچنین مزارع هندوانه کاری و گل آفتابگردان در مناطقی به زیر آب رفته است. قادری تأکید کرد: بخش راه روستایی استان نیز بشدت از سیل آسیب دیده است به‌گونه‌ای که 35 راه ارتباطی روستایی نیاز به بازسازی اساسی دارند. وی تصریح کرد: بیش از 200 واحد مسکونی نیاز به تعمیرات اساسی دارند.
 در همین حال میر محمد غراوی، معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار گلستان گفت که بارش شدید در آزادشهر به واحدهای مسکونی دو روستای کوه‌میان و فاضل‌آباد و راه ارتباطی سه روستای وطن، نرگس‌چال و رحیم‌آباد این شهرستان خسارت زد و چهار هزار واحد مسکونی این شهر را هم دچار آبگرفتگی کرد.
به‌گفته وی سیلاب چهار حلقه چاه تأمین‌کننده آب شرب شهروندان آزادشهررا نیز از مدار خارج کرده بود که مشکل حل شد. وی همچنین با اعلام اینکه برآورد نهایی خسارت سیل به سبب گستردگی جغرافیایی محل بروز سیلاب‌ها زمان‌بر است، گفت: فقط در کلاله و مراوه‌تپه بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت به راه‌های ارتباطی وارد شد.
همچنین علی اصغر منصوری، شهردار آزادشهر گفت: حدود ۴ هزار واحد مسکونی با مشکل آبگرفتگی و ورود گل و لای مواجه شدند که خسارت اولیه آن ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی افزود: پل‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها و ابنیه شهری آزادشهر هم براثر بارش شدید باران و آبگرفتگی صدمه دیده اند که مرمت و بازسازی آنها ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه در بر دارد.
خسارت پنج میلیارد ریالی به تأسیسات آبرسانی رامسر
محمد آزاد، فرماندار رامسر هم گفت: سیلابی که در چند روز گذشته در ارتفاعات جنت رودبار جاری شده بود، براساس برآوردهای اولیه پنج میلیارد ریال به تأسیسات مجتمع آبرسانی «گیاش» خسارت زده است. وی افزود: خسارت به مجتمع آبرسانی سبب قطع آب روستاهای زیر پوشش شد که مشکل بعضی از روستاها تاکنون برطرف شده است. به‌گفته وی تانکرهای حامل آب در مناطق بالادست منطقه جنت رودبار مستقر هستند و تا برطرف شدن کامل مشکلات اقدامات پشتیبانی برای تأمین آب اهالی روستا ادامه دارد.
سیل آب سد شیرین دره را از مدار مصرف بجنورد خارج کرد
از سوی دیگر بارندگی و ورود روان آب به سد شیرین‌دره شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی سبب شد تا آب این سد از مدار مصرف بجنورد، مرکز خراسان شمالی، خارج شود.
رضا عطایی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: کدورت بالا و گل آلود بودن آب سد شیرین دره سبب شد تا آب این دریاچه برای آشامیدن مناسب نباشد از این‌رو به ناچار از مدار مصرف خارج شد. سید عقیل مرتضوی، مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی هم تصریح کرد: رهاسازی آب سد شیرین‌دره در شهرستان مانه‌وسملقان به منظور پیشگیری از خسارت سیل پنجشنبه شب متوقف شد. وی تأکید کرد: رهاسازی آب سد، تا زمان فروکش کردن سیلاب در پایین دست متوقف می‌ماند. مرتضوی از بازگشایی دریچه‌های سد غلامان نیز خبر داد و گفت: رهاسازی آب این سد در شهرستان راز و جرگلان با دبی حدود
۴ متر مکعب در ثانیه، برای تخلیه رسوب سد آغاز شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب سد چندیر در شهرستان راز و جرگلان هم همچنان ادامه دارد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7396/1/548724/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها