انعطاف سریع زنجانی‌ها در مقابل شرایط کرونایی

شهر جهانی ملیله کاری در کاهش بیکاری پیشتاز شد



حمیرا حیدریان
 خبر‌نگار‌
این روزها با وجود میدان‌داری کرونا در بخش‌های مختلف و نفوذ آن در هر استان و منطقه‌ای و سرک کشیدنش به‌ نقاط دور و نزدیک، طاقت همگان کم و نفس‌ها در تمامی بخش‌های اقتصادی و اجتماعی به‌ شماره افتاده است؛ با وجود این هستند استان‌هایی که دست از تلاش برنداشته و همچنان سعی در مبارزه با ناامیدی و رها شدن از کمند بیکاری و طی کردن پله‌های صعودی اقتصادی دارند. در این میان استان زنجان توانسته است با افزایش واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر نرخ بیکاری را تا میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. بویژه در بخش صنایع دستی این استان گام‌های بلندتر و استوار‌تری برداشته شده است.
طیب جعفری، معاون اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: استان زنجان روند رو به رشد و بهبودی را از نظر اشتغال داشته و به‌عنوان استان برتر شناخته می‌شود. اگرچه بحث شیوع بیماری کرونا در سطح کشور در اقتصاد بی‌تأثیر نبوده و استان زنجان نیز از این قائده مستثنی نیست، با وجود این در یک مقایسه می‌توان گفت وضعیت زنجان در شرایط نسبتاً بهتری قرار دارد. وی افزود: طبق آمارهای موجود در سال 98 و بهار 99 وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی رو به افزایش بوده و روند رو به رشدی را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد. همچنین وضعیت اشتغال در بخش صنعت در شرایط ثابتی قرار دارد.
انطباق سریع با شرایط کرونایی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 15 سال و بیشتر در استان زنجان از رقم ۴۶/۷ درصد در سال 97 به رقم 49/1 درصد در سال 98 رسیده است که بر اساس آن، استان زنجان در رتبه نخست کشور از حیث مشارکت اقتصادی قرار گرفته است.»
محمدرضا یوسفی افزود: بر اساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی انسانی کشور، استان زنجان درکنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، شاهد کاهش نرخ بیکاری در سال 98 بوده است. براساس این گزارش، نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر استان از رقم 8/6 درصد در سال 97 به رقم 8 در سال 98 کاهش پیدا کرده است که در این شاخص نیز استان در رتبه سوم کشوری قرار دارد. تغییرات این دو شاخص نشان از اثربخشی برنامه‌های استانی در امر اشتغال دارد.
وی خاطرنشان ساخت: شاخص نسبت اشتغال استان زنجان نیز از رقم 42/7 در سال 97 به رقم 45/1 درصد در سال 98 رسیده است که بالاترین نسبت در بین تمامی استان‌ها را داراست و از این حیث استان زنجان در رتبه نخست کشوری قرار دارد. بنابر تعریف آماری، نسبت اشتغال برابر با سهم جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار (15 ساله و بیشتر) ضرب در 100است. این نسبت برای کل کشور در سال 98، برابر با ۳۹/۴ درصد بوده است.
وی همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر روند کسب و کار و بیکار شدن برخی از افراد اظهارداشت: از آنجا که پیش‌بینی می‌شد شیوع این بیماری تعدادی از کارگاه‌ها و اشتغال نیروی کار را تحت تأثیر قرار دهد، همزمان با کشور، طراحی و راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام بیمه بیکاری در استان زنجان نیز از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس در دستور کار قرار گرفت. پس‌ از راه‌اندازی و به مرور زمان با تأثیری که این بیماری بر فعالیت کسب و کارها گذاشت تاکنون حدود هفت هزار نفر در این استان با ثبت‌نام در این سامانه متقاضی بهره‌مندی از بیمه بیکاری شدند. همچنین در گام بعدی بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، حمایت از نیم دهک جامعه که فاقد برخورداری از هرگونه خدمات سازمان‌های حمایتی هستند در قالب پرداخت کمک‌های 200 تا 600 هزار تومانی بر اساس تعداد اعضای خانوار در دستور کار قرار گرفت که تاکنون 2 مرحله از این کمک‌ها به مشمولان پرداخت شده است.
7 هزار شاغل در صنایع دستی زنجان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان زنجان در خصوص اشتغال در بخش صنایع دستی استان نیز گفت: هم‌اکنون هفت هزار نفر  در این استان در تولید و عرضه صنایع دستی فعالیت دارند.
محمدرضا یوسفی افزود: صنایع دستی یکی از حوزه‌های اشتغالزا در استان است که در آن می‌توان با اعتبارات به مراتب کمتر در مقایسه با سایر بخش‌ها و رشته‌ها، اشتغال‌زایی کرد.
نزدیک به 60 رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه به‌ شمار می‌روند.
یوسفی با بیان اینکه یکی از اقدامات مورد توجه برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان، اهتمام به تقویت مشاغل حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی و روستایی است، اظهار داشت: برای تحقق این امر، طرح‌های مختلف اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی شده و نظارت کافی نیز برای اجرای قانونی این طرح‌ها صورت می‌گیرد. وی با تأکید بر اینکه به‌هیچ وجه اجازه نخواهیم داد طرح‌های اشتغال‌زایی از مسیری که برای این طرح‌ها تعیین شده است، منحرف شود، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف کمیته نظارت و دبیرخانه کارگروه اشتغال استان، نظارت بر حسن اجرای این طرح‌ها است و در صورت مشاهده تخلف، با متخلفان برخورد خواهد شد.
اشتغال خرد در صنایع دستی
امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: در حال حاضر 60 رشته صنایع دستی در استان وجود دارد که اکثر هنرمندان در این رشته‌ها مشغول به فعالیت هستند اما اگر بخواهیم نگاه بومی داشته باشیم می‌توان گفت 5 رشته اصلی مسگری، چاقوسازی، انگشترسازی، ملیله کاری و قلم زنی جزو بومی‌ترین رشته‌های صنایع دستی این استان محسوب می‌شود.
وی افزود: طبق آمار و بررسی‌های انجام شده در سال 98 نزدیک به 850 نفر به طور مستقیم برای ایجاد کارگاه یا به‌صورت انفرادی پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند که این رقم خوبی به حساب می‌آید.
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن در روند فعالیت شاغلین در این صنایع افزود: با توجه به اینکه استان زنجان قطب ملیله دوزی در کشور و حتی جهان به حساب می‌آید تمام تلاش ما بر این است که با شرایط فعلی پیش آمده، این حوزه دچار چالش نشود. به‌همین منظور سعی شده با برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های متنوع در حفظ این میراث اقدامات لازم را انجام دهیم.
این مسئول با بیان اینکه در بخش کارگاه‌های چاقوسازی نیز امسال فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و در برخی از این کارگاه‌ها نزدیک به 40 نفر مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: با توجه به شیوع این بیماری و اینکه به‌دنبال آن بهترین زمان گردشگری و فروش صنایع دستی(اسفندماه و فروردین) از دست رفت، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تلاش کرده با ارائه تسهیلات و وام‌های بلاعوض، این صنایع و اشتغال‌زایی در آن را به‌صورت پایدار نگه دارد و حفظ کند. بنابراین 14 بسته اشتغالزایی، تولید، عرضه و فروش را نیز برای فعالان این عرصه در نظر گرفته است و خوشبختانه تا حد زیادی توانسته‌ایم در خصوص اشتغال‌زایی قدم‌های مثبت برداریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان خاطرنشان کرد: آنچه می‌تواند در این برهه، مشکل اشتغال را رفع کند، اشتغال خرد در صنایع دستی است و صندوق کارآفرینی امید نیز در این زمینه تسهیلات مناسبی ارائه می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7396/1/548717/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها