گفت‌وگوی 40 دقیقه‌ای روحانی - پوتین

- رئیس جمهور روسیه : بر اجرا و حفظ برجام اصرار داریم - قدردانی روحانی از روسیه بابت حمایت از برجام - رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان نیز خواستار تلاش بیشتر برای حفظ برجام شد

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روسیه یک بار دیگر سیاست دولت خود را حمایت از برجام و اصرار برای اجرا و حفظ آن خواند. ولادیمیر پوتین این موضع را در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس جمهوری کشورمان اعلام کرد. گفت‌و‌گوی تلفنی که گفته شده حدود 40 دقیقه به‌طول انجامیده است. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پنجشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای روسی خود با قدردانی از مواضع روسیه در حمایت از برجام و مقابله با سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا، بر توسعه و تعمیق روابط تهران- مسکو در همه زمینه‌ها تأکید کرد. وی توسعه همکاری‌های دوجانبه و متوازن با مسکو را در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مورد تأکید قرار داد و از رایزنی‌ها و مذاکرات مسئولان دو کشور برای اجرایی و عملیاتی شدن توافق‌ها ابراز خرسندی کرد.
روحانی در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره به برگزاری نشست مجازی سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با هدف برقراری صلح و ثبات و آرامش در سوریه، بر ضرورت ادامه همکاری‌های سه کشور در روند آستانه برای تحقق این هدف بویژه در زمینه مسائل انسانی تأکید کرد. رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اهمیت حفظ و اجرای کامل برجام به‌عنوان یک تعهد بین‌المللی برای طرفین امضاکننده آن، بر مقابله با یکجانبه‌گرایی و اقدامات و تلاش‌های اخیر امریکا برای مقابله با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران تأکید کرد.روحانی همچنین با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران و دیگر کشورهای جهان و اوجگیری دوباره این ویروس طی یک ماه گذشته، بر ضرورت همکاری دو کشور و تبادل تجربیات در مقابله با این بیماری تأکید کرد.رئیس جمهوری روسیه نیز در این گفت‌و‌گو در تشریح مواضع این کشور در خصوص برجام گفت: همچون پنج سال گذشته از این سند بین‌المللی حمایت می‌کنیم و بر اجرا و حفظ آن اصرار داریم. ولادیمیر پوتین همچنین توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: از همکاری با ایران در زمینه مقابله با بیماری کرونا و تبادل تجربیات استقبال می‌کنیم. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در این گفت‌و‌گو بر تداوم حمایت‌های این کشور از مواضع ایران در مجامع بین‌المللی تأکید کرد.
اعمال فشارهای امریکا بی‌فایده است
پوتین همچنین روز چهارشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی خود با صدر اعظم آلمان بر بی‌فایده بودن فشار تحریمی بر ایران که محور سیاست خارجی امریکا را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد. در گزارش کاخ کرملین از این گفت‌و‌گو آمده است: رئیس‌جمهوری روسیه در بخش مربوط به وضعیت پیرامون ایران به بی‌فایده بودن فشار تحریمی بر تهران و نیاز به تلاش‌های بیشتر برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران (برجام) که با قطعنامه 2231 شورای امنیت تأیید شده است، اشاره کرد.
امریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد که نقض کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می‌شود .این تخطی و نقض آشکار قطعنامه، باعث شکل‌گیری تنش پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شده است. اکنون هم امریکا با اجرای سیاست فشار حداکثری بر ایران، تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگرداندن ساختار تحریم‌های گذشته علیه تهران، همچنان برجام را تهدید می‌کند و در مسیر تخریب این توافق بین‌المللی حرکت می‌کند.وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور، روز چهارشنبه در مسکو، در مذاکراتی با رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سرپرست دفتر نمایندگی رسمی اتحادیه اروپا در روسیه، چشم‌انداز توسعه روابط روسیه و اتحادیه اروپا، غلبه بر عواقب همه‌گیری ویروس کرونا، روند اوضاع در لیبی، ونزوئلا و همچنین وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای با ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.
از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز پنجشنبه در توئیتی در خصوص لزوم حفظ توافق هسته‌ای نوشت: «ما باید اینکار را انجام دهیم. مخالفان توافق هسته‌ای با ایران از بقای این توافق می‌پرسند. علی‌رغم‌تمام مشکلات پاسخ این سؤالات «آری» است به این شرط که طرفین برجام (چین، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه و انگلیس) در تلاش خود برای حفظ توافق متحد باشند. اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده نیز نقشی حیاتی دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7396/1/548715/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها