مجری طرح گندم در گفت‌و‌گو با «ایران»:

به واردات گندم نیاز نداریم




گروه اقتصادی/ میزان خرید گندم از ابتدا تا 25 تیرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
خرید تضمینی گندم در کشور در 100 روزی که از تحویل اولین محموله‌ها به مراکز خرید می‌گذرد، به بیش از 5 میلیون و 800 تن و ارزش آن به 14 میلیارد و 172 میلیارد تومان می‌رسد. نکته مهم در خرید تضمینی امسال، پرداخت بموقع به کشاورزان است. دولت با وجود مشکلات مالی، پرداخت پول گندم خریداری شده از کشاورزان را با سرعت بیشتری نسبت به سال قبل انجام داده است و تاکنون 12 هزار و 500 میلیارد تومان به کشاورزان گندمکار پرداخت شده است. اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم در گفت‌و‌گو با «ایران» از افزایش خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. به گفته اسفندیاری‌پور، امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد خرید گندم و به نسبت کل خرید سال 98، تاکنون میزان خرید پیشرفت 73 درصدی دارد. خرید گندم در 31 استان در حال انجام است. به‌گفته مجری طرح گندم، خرید در استان‌های سردسیر غرب و شمال‌غربی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود خرید تا اواسط شهریور ادامه داشته باشد. تاکنون حدود 88 درصد از مزارع آبی گندم برداشت شده و 2 میلیون و 400 هزار هکتار از سطح مزارع دیم هنوز برداشت نشده است.
سال گذشته با افزایش قیمت‌ها، برخی کشاورزان نرخ خرید تضمینی را مناسب ندانستند و گندم را در بازار آزاد فروختند البته سود بیشتری به جیب دلالان و واسطه‌ها رفت چون آنها با پرداخت سریع پول به کشاورزان آن را با قیمت کمتری می‌خریدند و با قیمت بیشتری به بازار وارد می‌کردند. اما مجری طرح گندم با اشاره به قیمت 2500 تومانی خرید تضمینی برای هر کیلو گندم گفت: امسال کشاورزان رضایت بیشتری از قیمت دارند به همین دلیل خرید نیز افزایش دارد.
البته امسال بخش صنعت و صنوف مجاز به خرید مستقیم گندم از کشاورزان هستند. با این شرط که خرید خود را در سامانه پهنه‌بندی شرکت بازرگانی دولتی ثبت کنند. به گفته مجری طرح گندم شرکت بازرگانی دولتی تاکنون میزان گندم خریداری شده توسط صنعت و صنوف را اعلام نکرده است. مجری طرح گندم با اشاره به پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم گفت: تاکنون برداشت گندم حدود 7 درصد با برآورد پیش‌بینی فاصله دارد بنابراین امسال برای مصرف داخلی نیازی به واردات نداریم و واردات ممکن است برای ذخایر استراتژیک انجام شود. اسفندیاری گفت: درخواست ما از شورای اقتصاد اعلام قیمت خرید تضمینی سال1400 در شهریورماه است تا بتوانیم برای سطح زیرکشت و حمایت از گندمکاران برنامه‌ریزی کنیم.
خرید گندم دروم با افزایش قیمت 10 درصدی
مجری طرح گندم با اشاره به کشت گندم دروم در استان‌های کرمان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، گفت: کیفیت گندم دروم بالاتر از گندم معمولی است و پروتئین آن 12 درصد است در حالی که میزان پروتئین برنج 8 درصد است. از این گندم در تولید ماکارونی و اسپاگتی استفاده می‌شود. کارخانجات گندم دروم را با قیمت 10 درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی یعنی هرکیلوگرم 2680 تومان به‌صورت مستقیم از کشاورزان می‌خرند و در مدت 48 ساعت باید پول کشاورزان را پراخت کنند.
اسفندیاری‌پور نیاز آبی محصولات گندم دروم را یک چهار نیاز آبی برنج عنوان کرد و افزود: بنابراین می‌توان از ماکارونی به‌عنوان جایگزین مناسبی برای برنج در کشور بهره گرفت. متوسط پروتئین گندم دروم ۱۲ درصد است و با قرار گرفتن در سبد غذایی، می‌تواند بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز مردم بوسیله ماکارونی تأمین شود.هر هکتار گندم دروم 3 تا 4 هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند در حالی که میزان مصرف هر هکتار برنج 12 هزار متر مکعب است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7395/1/548612/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها