در جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران تهران مطرح شد

گسل مشا فعال شده است





موضوع زلزله در کلانشهر تهران، دوباره مورد بحث قرار گرفته است. در پی زمین لرزه‌ای که در حدود دو ماه پیش روی گسل مشا در تهران اتفاق افتاد، بسیاری از کارشناسان زلزله شناسی معتقدند با مدیریت صحیح، اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی جامعه، می‌توان از بروز فجایع و خسارت‌های سنگین زلزله در پایتخت جلوگیری کرد.
در این باره رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم با اشاره به اینکه باید آمادگی مردم را ارتقا دهیم، می‌گوید: تهران یک مجموعه است و بعد از زلزله دماوند و فیروزکوه مشخص شد که باید نسبت به زلزله تهران آمادگی بیشتری داشته باشیم. البته به این نکته هم باید توجه کرد دو میلیون نفر از جمعیت تهران تحت تأثیر مستقیم زلزله احتمالی با بزرگی هفت ریشتر در پایتخت هستند. به‌گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در حاشیه جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران می‌افزاید بر اساس قانون مدیریت بحران کشور تمام دستگاه‌های اجرایی کشور در زمان حادثه و بحران وظیفه‌ای را بر عهده دارند که این وظایف بعضاً با وظایف و مسئولیت‌های آنان در زمان بحران متفاوت است. وی درباره سوله‌های مدیریت بحران و تغییر کاربری برخی از آنها در تهران اظهار می‌دارد: سوله مدیریت بحران یک مشکل را نمی‌تواند حل کند ‌ممکن است یک سوله در زمان عادی یک مجموعه ورزشی باشد اما در زمان بحران کاربری آن تغییر کرده و در اختیار امور مربوط با بحران قرار بگیرد. مهم این است که شرایط سوله تغییری نکند.البته معتقدم با تمام اقدام‌های انجام شده، نباید فراموش کنیم که شرایط یک کلانشهر ویژه است و مدیریت بحران در این کلانشهر نیز اقتضائات خاص خود را دارد. نجار افزود: به‌عنوان مثال اگر زلزله هفت ریشتر یا بالاتر از آن در تهران رخ دهد، دو میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم قرار می‌گیرند و دست‌کم هشت میلیون باقیمانده تحت تأثیر غیر مستقیم حادثه خواهند بود. این سوای تأثیرات ثانویه‌ای است که بر دیگر امور در کشور می‌گذارد. به همین دلیل هم هست که تأکید داریم تهران برای مقابله با حادثه نیازمند برنامه‌ریزی ویژه است. او با تأکید بر پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت زلزله در تهران اظهار می‌دارد: طبق گزارش‌هایی که به ما دادند با تمام اقدامات انجام شده، تنها ۱۸.۸ درصد آمادگی در تهران وجود دارد، اما نکات دیگری نیز وجود دارد؛ آیا مثلاً ظرفیت برای تردد آمبولانس‌ها وجود دارد که حالا بخواهند اینها تردد کنند؟در حال حاضر ۳۰ استان کشور را معین استان تهران قرار داده‌ایم اما انتظار این است که هماهنگی استان‌های معین با مناطق شهرداری تهران بیشتر باشد.
زلزله یک واقعیت است
 پیروز حناچی نیز روز گذشته با اشاره به زمین لرزه‌های اخیر تهران، می‌گوید: کلانشهر تهران و اساساً همه کلانشهرها مستعد بحران‌ها هستند و می‌بینید که یک بارندگی و شکستن دیواره مترو تهران می‌تواند حادثه‌ آفرین باشد یا مثلاً حادثه‌ای که در یک کلینیک رخ داد و مواردی مانند عدم رعایت پروتکل‌ها و کدهای لازم در یک کاربری تبدیل به یک بحران شد. چه کسی فکرش را می‌کرد در اثر اتصالی برق کولر تعدادی از هموطنان ما به رحمت خدا بروند؟ شهردار تهران با اشاره به نقاطی از کشور نظیر تهران، خراسان، تبریز و... که در آن زلزله‌های زیادی رخ داده است، می‌افزاید زلزله یک واقعیت است و اصلی‌ترین و مهم‌ترین بحران ماست. البته تنها بحران ما نیست. ما به طور متوسط هر ۱۰ سال یکبار در کشورمان یک زلزله سنگین را تجربه می‌کنیم. پس زلزله یک واقعیت در این سرزمین است و باید یاد بگیریم که چطور با آن مقابله کنیم.  شهردار تهران با بیان اینکه ما باید ارتقای فرهنگ ایمنی را در دستورکار خود قرار دهیم. می‌گوید در این شرایط شبکه‌های ارتباطی مانند گاز و آب و برق اهمیت دارند و اگر مدیریت نشوند می‌توانند به اندازه خود زلزله تلفات بدهند. اگر آب مناسب نداشته باشیم یا شبکه گاز بموقع قطع نشود می‌تواند تلفات زیادی برجای بگذارد که از تلفات اولیه زلزله هم بالاتر است. حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه داشتن فضاهایی که در شرایط خاص به داد تهران برسد بسیار مؤثر است می‌گوید ما نیازمند عرصه‌های باز هستیم و هرچه عرصه باز در تهران وجود دارد باید برای شرایط بحران حفظ کنیم. ما ۰۶ را برای همین می‌خواهیم که در شرایط بحران هلیکوپتر و... بنشیند. دوشان تپه و قلعه مرغی را برای همین می‌خواهیم. نباید با بازگذاری‌های سنگین فرصت‌ها را از شهر بگیریم. البته ممکن است بازگذاری هم بکنیم، اما باید سبک باشد. حناچی می‌افزاید در هر صورت ما باید تلاش کنیم با ارتباط مستمر و تعریف سناریوهای حادثه و تشخیص نقاط خطرساز و پرخطر آمادگی دائمی را در خودمان در برابر بحرانی مانند زلزله که قابل تشخیص است حفظ کنیم.
گسل مشا فعال شده است
 رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم از فعال شدن گسل مشا خبر می‌دهد و می‌گوید ابتدا باید بگویم که شهردار تهران با حکم وزیر کشور فرمانده میدان حادثه در زمان بحران محلی در شهر تهران شدند. در حکم ابلاغی وزیر کشور علاوه بر فرماندهی میدان حادثه در سطح محلی؛ اهدافی همچون کاهش ریسک خطرپذیری، پیشگیری از ریسک‌های جدید و کاهش ریسک‌های موجود در سطح شهر تهران، تقویت تاب‌آوری و برگشت‌پذیری شهر در برابر حوادث و سوانح تأکید و خواسته شده است که این موضوع نشانگر یک نگاه همه جانبه نگر به مدیریت بحران شهر تهران به شمار می‌رود.
 «حناچی» فرمانده، بدون امکانات شده است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره می‌گوید: ایمنی بیمارستان‌ها و ایمنی ساختمان‌ها بسیار مهم است، اما ما متأسفانه یکدفعه موضوع را فراموش می‌کنیم. همچنین تشکر می‌کنم از وزیر کشور که بلاتکلیفی فرماندهی عملیاتی در شهر تهران را حل و تکلیف خیلی از فعالیت‌هایی را که باید در تهران حل می‌شد روشن کردند. محسن هاشمی در ادامه می‌افزاید : تبریک و تسلیت به [آقای] حناچی شهردار تهران می‌گویم که فرمانده میدان عملیات شد. در واقع شهردار تهران فرمانده میدان عملیات بدون امکانات شده است. وی با بیان اینکه ما باید به سمت تاب‌آوری و اقدامات مربوط به آن برویم، اظهار می‌دارد : یکی از وظایف ستاد بحران هم همین است که همه دستگاه‌ها را هماهنگ و کاری کند که کارشان را بدرستی انجام دهند. همچنین پیشنهاد کردم که از سیاست سوت زنی استفاده کنیم و برای این مشخص شود هر دستگاه چقدر کار را انجام داده است. مدیریت بحران باید گزارش‌هایی تهیه کند که مردم بدانند تاب‌آوری و اقدامات هر دستگاه تا کجا پیش رفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7395/1/548609/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها