رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت عنوان کرد

خدمت به مردم تا روز آخر

- به مردم و رهبری عزیز قول می‌دهیم که همه امکانات و توان خود را برای دستیابی به اهداف بزرگ ملی تا روز آخر به کار بگیریم - تفکیک قوا و استقلال به معنای تعارض و پیگیری اهداف مستقل نیست

روحانی:برای زیست کرونایی اقناع باید جایگزین اجبار شود

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت، خدمت به مردم را افتخار و مهم‌ترین هدف دولت دانست و تأکید کرد که دولت با همه توان و تا آخرین روز و ساعت همانند روز اول و با همان روحیه و نشاط و بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها، روند خدمت به مردم را ادامه خواهد داد و به مردم و رهبری عزیز قول می‌دهیم که همه امکانات و توان خود را برای دستیابی به اهداف بزرگ ملی تا روز آخر به کار بگیریم.
حجت‌الاسلام حسن روحانی، بیانات رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بسیار مهم و با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: برداشت من از سخنان ایشان این گونه بود که مقام معظم رهبری مثل همیشه راه حل عبور از شرایط سختی که در آن قرار گرفته‌ایم را انسجام، تعاون، وحدت و دست همدیگر را گرفتن، می‌دانند.
 رئیس جمهوری با اشاره به آغاز پنجمین سال امضای برجام، پایان تحریم تسلیحاتی ایران را حرکتی برای حفظ حقوق بین‌الملل، چندجانبه‌گرایی و ارزش نهادن بر توافقات بین‌المللی دانست و با تأکید بر اینکه تهران به دقت حرکت‌ها در این عرصه را تحت نظر قرار داده است، اظهار کرد: کشورهای 1+4 بدانند امروز بحث روابط ایران با  آنها و یا کشورهای منطقه مطرح نیست و اگر تحت تأثیر امریکا با دقت عمل نکنند، ضربه بزرگی به حقوق بین‌الملل، چندجانبه‌گرایی و ارزش نهادن بر توافقات بین‌المللی خواهند زد و همه ضرر می‌کنند. روحانی همچنین خروج غیرقانونی دولت امریکا از برجام را  نتیجه تلاش مثلت شوم صهیونیست‌ها، سران ارتجاع و تندروهای امریکا خواند و گفت: اثبات صلح طلب بودن ایران و بی اعتبار شدن تبلیغات چند ساله ضد ایرانی، تخریب فرو ریختن سکوی دشمنان برای ضربه زدن به امنیت ملی ایران و لغو قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت در کنار پایان تحریم تسلیحاتی ایران، دستاوردهای برجام است که تا امروز و با وجود تلاش‌های امریکا همچنان حفظ شده‌اند.
خروج از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد، دستاورد مهم برجام
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به آغاز پنجمین سالگرد توافق بین‌المللی بین ایران و 6 کشور قدرتمند، اساس این حرکت را اثبات صلح‌طلبی ایران برای جهانیان و بی اعتبارسازی پروژه امنیت سازی امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: از آغاز این حرکت، مثلث شوم صهیونیزم، ارتجاع و تندروهای امریکا با آن مخالف بودند و همه تلاش آنان در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد، تا جایی که صهیونیست‌ها وسط مذاکرات به اروپا رفتند و یکی از سران ارتجاع نیز برای اینکه توافقات را بر هم بزند، به اروپا رفت، اینها البته تأخیر ایجاد کردند به طوری که بنا بود توافق در آذر 93 نهایی شود اما تا تیر 94  به تأخیر انداختند.
او با اشاره به اینکه این مثلث شوم بویژه در سال 95 که دیدند ایران، منطقه و دوستان ایران از این توافق منتفع می‌شوند، با قدرت بیشتری به میدان آمدند، افزود: از سوی دیگر رژیم فعلی امریکا که تندروها بر آن حاکم بودند، در توهمات بود و نتایج حرکت‌های خودش را به درستی نمی‌توانست ترسیم کند و در این فضا آنها وارد عمل شدند.
رئیس جمهوری، هدف‌ این جریان را انداختن بار شکست این توافق بر گردن ایران دانست و گفت: هنرمندی و هوشمندی ایران از سال 97 که امریکا این تعهد سیاسی، اخلاقی و حقوقی را زیرپا گذاشته این بوده که نگذاشت این توطئه محقق شود و تا امروز به دنیا ثابت کرده مقصر اصلی قانون‌شکنان هستند.
روحانی با تأکید بر اینکه البته این دولت فعلی امریکا نمی‌تواند معیار هیچ‌ چیز باشد و بر مبنای عملکرد کاخ سفید امروز ما نمی‌توانیم میزان و معیاری قرار دهیم، اضافه کرد: دستاورد جمهوری اسلامی ایران در این حرکت همچنان محفوظ مانده است، چنانکه به رغم همه تبلیغاتی که در طول سالیان دراز علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شد، روشن کردیم که فعالیت هسته‌ای ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است و تا پایان تاریخ هم باقی خواهد ماند.
رئیس جمهوری، قراردادن پرونده هسته‌ای ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد و قطعنامه‌های سازمان ملل را به سکویی تعبیر کرد که از طریق آن همواره بتوانند امنیت ملی ایران را در خطر قرار بدهند و افزود: ما این سکو را تخریب کردیم؛ سکویی که دشمنان ایران آماده کرده بودند تا از آن سکو علیه امنیت ملی ایران استفاده کنند، آن سکو با این توافق از بین رفت و البته هیچ‌کس نمی‌تواند ایران را در حوادث بعدی و مسائل امروز و فردا سرزنش کند.
ضرورت پایان تحریم تسلیحاتی ایران
روحانی در ادامه این بخش، با اشاره به اینکه ایران در چارچوب معیارهای حقوق بین‌الملل حرکت کرده و اگر دیگران تخلفی انجام دادند، به معنای قصور ایران نیست، ادامه د اد: البته ما در هفته‌های آینده یک امتحان و آزمایش دیگری پیش رو داریم و آن حفظ یکی از دستاوردهای این توافق است که پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و این موضوعی است که ما همچنان با دقت این را تحت نظر قرار داده‌ایم.
او خطاب به کشورهای 1+4 تأکید کرد: باید بدانند که امروز تنها بحث منافع ایران یا روابط ایران با آنها یا روابط ایران با کشورهای منطقه مطرح نیست بلکه امروز بحث حقوق بین‌الملل، چندجانبه‌گرایی و ارزش توافقات بین‌المللی است و اگر امروز با دقت عمل نکنند و بخواهند تحت تأثیر امریکا قرار بگیرند،
ضربه اساسی به حقوق بین‌الملل، مقررات بین‌المللی و به چندجانبه‌گرایی می‌زنند و این به ضرر همه خواهد بود.
رئیس جمهوری اضافه کرد: البته تا امروز امریکا در حرکت‌های سیاسی و حقوقی خود شکست خورده است و امیدواریم امریکا با هوشیاری کشورها و مخصوصاً کشورهای 1+4 همچنان در این صحنه ناموفق باشد و بتوانیم در شرایط مناسب آنچه امروز برای این توافق پیش آمده جبران آن را توسط کشورهای 1+4 شاهد باشیم.
ایران تسلیم نخواهد شد
روحانی همچنین با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت تسلیم زور و فشار از طرف قدرت‌های بزرگ بویژه امریکا نبوده و نخواهد شد، اظهار کرد: ایران منزوی نشده و نخواهد شد؛ اگر هم بتوانند حرکت‌های توسعه‌ای‌ ایران را کند کنند، متوقف نخواهد شد؛ همه طرح‌هایی که امروز پیش می‌بریم و در حال افتتاح هستند و همه طرح‌هایی که در ماه‌های آینده پیش رو افتتاح خواهد شد، نشان آن است که آنها به اهداف خودشان دست نخواهند یافت؛ البته در این شرایط، فشار و سختی برای مردم عزیز است و متأسفانه امریکایی‌ها همواره علیه منافع ملت ایران در طول دهه‌های گذشته و مخصوصاً در سال‌های اخیر پافشاری کردند، اما به اهدافی که مورد نظر آنها است، هرگز نخواهند رسید. رئیس جمهوری با اشاره به فشارها و تحریم‌های دو سال و چند ماه گذشته، گفت که به رغم این فشارها، با ایستادگی و فداکاری مردم، در کارنامه پایان سال 98 که روزها و هفته‌های پایانی‌اش با سختی کرونا توأم بود، نشان دادیم که هم توانستیم تورم را نسبت به ماه‌های قبل کاهش دهیم و هم رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است.
تشریح وضعیت کشور در موج دوم کرونا
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، به وضعیت کشور در مقابله با کرونا اشاره کرد و با بیان اینکه از آخر بهمن‌ماه تا 26 فروردین ما توانستیم بر موج اول غالب شویم و در ماه اردیبهشت مردم یک نوع آرامش نسبی احساس کردند، اظهارکرد: اواخر خرداد (از 25 خرداد) با موج دوم مواجه شدیم که بیشتر در جنوب، مناطق مرزی یا غربی کشور بود؛ البته الان با استان شرقی (خراسان رضوی) مواجه هستیم.
او، موج دوم کرونا را شدیدتر از موج نخست توصیف کرد و با بیان اینکه متأسفانه مردم عزیز ما فکر کردند به طور کلی از کرونا عبور کردیم، ادامه داد:امروز نیازمند همراهی و همکاری هستیم، زیرا دور اول بیماری، دو ماه در شدت بودیم و بعد بهبود داشتیم، الان حدود یک ماه است که تقریباً در شدت قرار گرفته‌ایم و من بسیار امیدوارم که با همراهی و همکاری کل ملت این دور هم بیش از دو ماه نشود.
رئیس جمهوری با اشاره به گزارش وزیر بهداشت و درمان مبنی بر آرامش نسبی در استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و کردستان که می‌توان آن را نشانه عبور از پیک دانست، اظهار کرد: این خبر خوشحال‌کننده به ما می‌گوید اگر در این موج دوم هم همه دست به دست هم دهیم به خوبی از این موج عبور خواهیم کرد تا با همراهی هم به نقطه آرامش دومرتبه برسیم.
روحانی مراعات مردم و رعایت فاصله‌های اجتماعی در دو هفته اخیر را امیدوارکننده دانست و از مردم تقاضا کرد که تجمع را کنار بگذاریم و سبک زندگی را با شرایط امروز منطبق کنیم، تجمعات غیرضرور، سمینارها، اجتماعات و آنچه را که ضروری نیست فعلاً کنار بگذاریم.
هم تفکیک قوا؛ هم همکاری قوا
فراز پایانی سخنان رئیس جمهوری در هیأت دولت، به تبیین سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس اختصاص داشت. روحانی گفت: مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان ملت، سخنرانی بسیار مهمی را ایراد کردند که می‌خواهم این گونه از این سخنرانی برداشت کنم که مقام معظم رهبری مثل همیشه در این شرایط بسیار سختی که قرار گرفتیم راه‌حل را وحدت، انسجام، تعاون و دست همدیگر را گرفتن دیدند که قبلاً هم ایشان همواره بر این مسأله تأکید می‌کردند.
او اضافه کرد: همه ما می‌دانیم در کشور ما طبق قانون اساسی تفکیک قوا داریم و سه قوه به نوعی در فعالیت خودشان در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند اما این تفکیک قوا و این استقلال اولاً به معنای تعارض قوا نیست و ثانیاً به معنای اهداف مستقل نیست.
روحانی با بیان اینکه قوای سه‌گانه هر کدام وظایفی دارند، اما یک هدف واحد دارند و آن هدف خدمت به مردم است، اظهارکرد: همه قوای سه‌گانه به تعبیر شهید مدرس، وظیفه‌مان این است که نوکر مردم باشیم. همه قوای سه‌گانه باید در نوکری برای مردم مسابقه بگذاریم نه چیز دیگری.
او با بیان اینکه مردم انتظار دارند در این شرایط سخت، قوا یاری همدیگر باشند، تصریح کرد: در دولت، قوه قضائیه یا مجلس، تریبون‌هایی که در اختیار ما است، مردم به امانت در اختیار ما گذاشتند و این تریبون‌ها برای این است که درد و مشکل مردم و راه‌حل آن مشکل را تبیین کنیم و در برابر دشمنان مردم بایستیم و مقاومت کنیم و اگر خدایی ناکرده از تریبون بخواهیم به عنوان فضای مبارزات حزبی و جناحی و انتخاباتی استفاده کنیم، مردم چنین اجازه‌ای به ما نداده‌اند.
رئیس جمهوری افزود: کاملاً امیدوارم در جلساتی که با رؤسای دو قوه دیگر داریم، یک بیان داریم، همه یک هدف داریم و تبیین می‌کنیم و ما باز هم به عنوان دولت به سمت قوه مقننه و قوه قضائیه دست دوستی را دراز می‌کنیم و تا لحظه آخر افتخار ما این است که به مردم خدمت کنیم.
روحانی گفت: در اینجا خدمت مقام معظم رهبری قول می‌دهم همان طور که ایشان توصیه کردند که دولت باید تا روز آخر به خدمت خودش ادامه دهد، خدمت ایشان اعلام می‌کنم که دولت با همه توان تا روز آخر، تا ساعت و لحظه آخر مثل روز اول با همان روحیه و نشاط بدون اینکه به حاشیه‌سازی‌هایی در کنار و گوشه توجه کند، خدمت به مردم را ادامه می‌دهد و مردم عزیز ما هم بدانند که هدف ما این است که همه قوای سه‌گانه تحت لوای هدایت‌های مقام معظم رهبری نگذاریم امریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه موفق شود و می‌کوشیم به اهدافی که مورد نظر است، دست پیدا کنیم.
ضرورت حاکمیت واحد در مقابله با کرونا
روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه در ماه‌های اولیه مواجهه با مشکل کرونا همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که در خرداد وضع ما از اردیبهشت و در اردیبهشت وضع ما از فروردین و اسفند سال قبل بهتر بود، از رشد 10 درصدی بخش صنعت در خردادماه خبرداد و گفت: از 31 مرز زمینی به کشورهای همسایه که در آخر پارسال و اوایل امسال تقریباً بسته شده بود، امروز 21 مرز بازگشایی شد که نشان می‌دهد قدم به قدم داریم بر مشکلات فائق شده و شرایط بهتر می‌شود.
رئیس جمهوری در عین حال با بیان اینکه سخت‌ترین سال پایانی همه دولت‌ها، سال پیش روی ما است؛ افزود:اما دولت با نشاط، با روحیه، با امید است و تشکر ما از مردم عزیز است که تحمل، صبر و آستانه مقاومت‌شان در برابر همه فشارها به گونه‌ای بوده که امروز باید سر تعظیم در برابر ملت بزرگ‌مان فرود بیاوریم و هزینه‌ای که مردم امروز پرداخت می‌کنند، برای استقلال‌شان است. روحانی با بیان اینکه اگر ایران می‌خواست مستقل نباشد و در برابر قدرت‌های بزرگ تسلیم شود، امروز این مشکلات مادی اینگونه را نداشت، ادامه داد: اما حاضر نشده که استقلال خودش را بفروشد و قدرت ملی خودش را در برابر دیگران تضعیف کند.  او با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد در برابر ارزش ملی مردم و از ارزش ملی‌های کشور کاسبی کند؛ این ارزش ملی را برای مردم دانست و تصریح کرد: مردم ایستادگی کردند برای استقلال خودشان، مردم همدیگر را برای مبارزه با کرونا و در مشکلات اقتصادی یاری می‌کنند و تجربه ما در کرونا نشان داد که حاکمیت واحد، راه چاره اصلی برای حل مشکلات کشور است.
روحانی گفت: امروز همه باید آن حاکمیت واحد را هم در برابر بیماری و هم در برابر مشکلات اقتصادی، حفظ کنیم و قطعاً با این حاکمیت واحد می‌توانیم بر مشکلات‌مان فائق شویم و شرایط بهتری را در پیش‌رو ببینیم؛ آمار و ارقام هم به ما نشان می‌دهد که اگر در بعضی از موارد مشکل داریم، در بعضی از موارد دیگر،  شرایط بهتری امروز پیش روی ما است؛ بنابراین به مردم عزیز و به رهبری معظم انقلاب اینجا قول می‌دهیم که دولت با همه توانش و با همه امکاناتش برای رسیدن به اهداف بزرگ ملی تا روز آخر و ساعت آخر با پایداری و با قدرت به وظایف خود ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا:
در سبک زندگی کرونا، اقناع جایگزین اجبار شود

رئیس جمهوری گفت: تجربه دو مقطع مقابله با کرونا در کشور نشان می‌دهد که بیش از ایجاد هر محدودیت و یا تعطیلی، رعایت دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بهداشتی راه حل اصلی مقابله با کرونا است و ما برای مقابله مؤثرتر با کرونا، ناگزیریم سبک زندگی خود را تغییر دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی عصر چهارشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه اجرا و عمل به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بسیار مهم و تعیین کننده است و مجریان و مسئولین اعمال این مصوبات باید با جدیت این موضوع را دنبال کنند، گفت: اجرای کامل دستورالعمل‌ها در همه ادارات و دستگاه‌ها از سوی کارکنان و مراجعین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و در مقابله با شیوع بیماری و فرهنگ‌سازی در این راستا تأثیرگذار است.
رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش در راستای تسریع در تکمیل و توسعه خدمات دولت الکترونیک، این اقدام را در جلوگیری از شیوع بیماری و سرعت بخشیدن به عقب ماندگی‌ها در ارائه خدمات الکترونیک در نظام اداری کشور مؤثر دانست و افزود: تمامی دستگاه‌ها و مراکز خدمات دولتی باید درباره خدماتی که امکان ارائه آنها از طریق الکترونیکی وجود دارد به خوبی برای مردم اطلاع‌رسانی کنند تا مردم بدانند برای دریافت چه خدماتی می‌توانند از دولت الکترونیک، فضای مجازی، تلفن یا پست استفاده کنند.
روحانی خاطرنشان کرد: اجبار مردم به مراجعه حضوری برای دریافت خدماتی که می‌تواند به شکل غیرحضوری ارائه شود، از سوی تمامی دستگاه‌ها تخلف بوده و باید با متخلفان برخورد شود. رئیس جمهور با اشاره به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس و پایانه‌های مسافربری و عدم ارائه خدمات به افرادی که رعایت نمی‌کنند، گفت: اگر دستورالعمل‌ها با جدیت و به‌طور کامل رعایت شود، در صورت تغییر رفتار ویروس هم می‌توانیم با شیوع و گسترش بیماری به‌طور جدی مقابله کنیم. روحانی ادامه داد: مردم عزیز باید توجه داشته باشند خودداری از برگزاری تجمعات و محافل خانوادگی، اصلی مهم و ضروری برای مقابله با بیماری کرونا است.
رئیس جمهوری گفت: به رغم برخی خبرها از پیشرفت‌های نسبی در ساخت داروهای مؤثر برای مقابله با کرونا چه در داخل و چه خارج و فعالیت‌هایی که برای ساخت واکسن در جهان و از جمله ایران با کمک متخصصان داخلی در حال انجام است، اما فعلاً تا زمان نامعلومی کرونا به عنوان عنصری ثابت در زندگی مردم ماندگار است. روحانی با بیان اینکه این تحمیل زیست کرونایی، رعایت و مراقبت‌های بهداشتی خاصی را در روند زندگی ما ضروری می‌سازد، اظهارداشت: برای ایجاد این سبک زندگی، بیش از اجبار، نظارت و ایجاد محدودیت، نیازمند آموزش، آگاهی بخشی و اقناع افکار عمومی هستیم. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برای گسترش این نوع سبک زندگی، ضروری است که اقناع جایگزین اجبار شود، گفت که ضروری است دامنه فعالیت و وظیفه کمیته تبلیغات ستاد ملی مبارزه با کرونا، از حوزه اطلاع‌رسانی که تاکنون بسیار مؤثر نیز عمل شده، به حوزه آموزش و اقناع گسترش یابد.
روحانی افزود: کمیته تبلیغات باید با به میدان آوردن تمام ظرفیت‌های تبلیغی، رسانه‌ای و اقناعی کشور اعم از رسانه ملی، فضای مجازی، رسانه‌های رسمی و اصلی و آگاهی بخشی از طریق نخبگان و گروه‌های مرجع و بهره‌گیری از توان اقناعی تریبون مذهبی و رسمی کشور، وعاظ، روحانیون، پزشکان و همه متخصصان امر، در این مسیر گام بردارد. رئیس جمهوری اظهارداشت: گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز با طراحی و اجرای پویش‌های اجتماعی، سهم غیرقابل انکاری در ایجاد این فضای اقناعی در کشور خواهند داشت.
روحانی با بیان اینکه کمیته بهداشت و درمان با مشورت و رایزنی کمیته اجتماعی – امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به دستورالعمل های صادر شده، نحوه نظارت و چگونگی ضمانت‌های اجرایی دستور العمل‌ها را تدوین وطراحی کرده است، افزود: بیش از اجرای نظارت‌های رسمی، مراقبت‌های مردم در رعایت دستورالعمل‌ها حائز اهمیت است که می‌توان با بهره‌گیری از فرهنگ غنی کشور، این فرهنگ‌سازی را در جامعه به خوبی انجام دهیم.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7395/1/548606/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها