شهرستان امیدیه با متوسط دمای 51 درجه، رکورددار گرما در مناطق مسکونی کره زمین

جولان کرونا در گرم ترین شهر جهان




پریسا عظیمی
خبرنگار
بنا بر اعلام سازمان جهانی هواشناسی، شهرستان امیدیه در استان خوزستان روز 21 تیرماه با دمای بالای 50.9 درجه به‌عنوان گرم ترین شهر جهان معرفی شد که در این رده‌بندی شهرهای صفی آباد دزفول و آبادان نیز به چشم می‌خوردند.
به‌گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان، از هفته گذشته دمای هوا در برخی نقاط این استان از 50 درجه نیز عبور کرده است.
محمد سبزه ‌زاری، تغییر اقلیم را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش دمای هوا در خوزستان و اهواز از سوی کارشناسان اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود تا اواسط هفته جاری دمای استان دو تا سه درجه کاهش پیدا کند. البته کاهش دما در مرکز استان در حالی اتفاق می‌افتد که شهر اهواز در صدر گر‌م ترین شهرهای کشور و جهان طی یک هفته گذشته بود، چنان که دمای هوای این شهر به بالای 50 درجه رسید و در صدر گرم‌ترین شهرهای جهان قرار گرفت.
البته مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفت‌وگو با «ایران»، این نکته را هم متذکر شد که منطقه خوزستان و استان‌های جنوب شرق عراق و کشور کویت و قسمت‌هایی از شمال شرق عربستان همیشه گرم ترین مناطق مسکونی جهان بوده‌اند و به طور معمول دمای هوای بالا را در فصل تابستان به دفعات زیاد تجربه کرده‌اند. وی افزود: در خوزستان در اواخر خرداد و تیرماه همیشه این شدت گرما اتفاق می‌افتد و دمای بالای ۵۰ درجه را در این مناطق داریم. امسال در ۱۵ روز اول تیرماه دمای زیر ۵۰ درجه را داشتیم که هوای نسبتاً خوبی هم بود اما سال قبل در این مدت دمای بالای ۵۰ درجه را گذراندیم که نشان می‌دهد هوا طی این مدت در سال گذشته گرم تر هم بوده است. طی سه سال قبل اهواز در تابستان دمای هوای 54 درجه را هم تجربه کرد.
سبزه ‌زاری با اشاره به دمای 50.9 درجه شهرامیدیه و 50.7 درجه شوش در چند روز گذشته نیز گفت: امیدیه همیشه جزو مناطق گرم خوزستان درفصل تابستان بوده که معمولاً دمای بالای ۵۰ درجه را هم داشته است.شهر شوش هم با دمای 50.7 درجه دومین شهر گرم بعداز امیدیه بوده است.
از طرفی مهران رفیعی، فرماندار امیدیه هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما شدت گرمای شهر امیدیه در این فصل از سال را تقریباً عادی دانست و اظهار داشت: امیدیه اغلب در فصل تابستان رکورددار شهرهای جهان به‌دلیل گرمای زیاد است.
با گرم‌تر شدن هوا در این مناطق به سراغ سید محمد علوی، معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رفتیم تا تأثیر این شدت گرما بر شیوع کرونا را نیز بدانیم. دکترعلوی معتقد است، این شدت گرمایی که از سوی سازمان هواشناسی جهانی برای اهواز و امیدیه اعلام شد، بی‌سابقه نبوده زیرا در کشور ما همیشه در فصل تابستان در خوزستان این مسأله وجود داشته و متأسفانه رنج‌آور نیز هست. وی در مورد تأثیر گرما بر افزایش و کاهش مبتلایان کرونا نیز به خبرنگار«ایران» گفت: اگر چه برخی از پزشکان و مسئولان می‌گفتند شدت گرما ممکن است باعث تضعیف ویروس و کم شدن آمار مبتلایان به کرونا شود اما با شرایط فعلی کشور در مورد این بیماری شاهد اتفاق برعکس هستیم. برخلاف تصورات برخی، گرما نه تنها بر کاهش انتقال این ویروس تأثیری نداشته بلکه آمار بالاتر هم رفته است در واقع با وجود تصورات قبلی، تاکنون گرما نه تنها ویروس کووید19 را ازبین نبرده بلکه شدت انتقالش را نیز بیشتر کرده است. دکتر علوی با اشاره به اینکه مردم به‌خاطر گرما مجبور هستند از وسایل سرمایشی استفاده کنند و در مناطقی مانند استان خوزستان که بیشتر مراکز خرید  شهرهایش مسقف و سربسته و مجهز به این نوع وسایل برای خنک شدن است، ادامه داد: در چنین فضاهایی شرایط انتقال ویروس بیشتر می‌شود. به‌دلیل اینکه در گرما قدرت تبخیر بالا می‌رود و ریز قطرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه افراد در چنین مکان‌هایی باعث می‌شود بیشتر در هوا منتشر و پراکنده شود.این ذرات قطرات تنفسی وقتی تبخیر می‌شوند اندازه‌هایشان کوچک‌تر و به‌صورت ذرات معلق در هوا می‌توانند در فواصل حتی تا 2 متر هم پراکنده و پخش شوند و افراد زیادی را به این بیماری مهلک مبتلا کنند، براین اساس با وجود تصورات، تاکنون گرما نه تنها ویروس کووید19 را ازبین نبرده بلکه شدت انتقالش را نیز بیشتر کرده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نکات مذکور از مردم بخصوص خوزستانی‌ها درخواست کرد همواره در صورت ضروری نبودن تا حد امکان از منزل خارج نشوند، در مراکز تجمعی مانند پاساژها و مراکز خرید حضور نداشته باشند، مراسم عزا و عروسی را برگزار نکنند، رعایت فاصله بیش از دو متر را مدنظر داشته باشند و همچنین آداب سرفه و عطسه کردن را رعایت و شستن دست‌ها را به دفعات فراموش نکنند.

نیم نگاه

منطقه خوزستان و استان های جنوب شرق عراق و کشور کویت و قسمت هایی از شمال شرق عربستان همیشه گرم ترین مناطق مسکونی جهان بوده اند . اگر چه برخی از پزشکان و مسئولان  می گفتند شدت گرما ممکن است باعث کم شدن آمار مبتلایان به کرونا شود اما با شرایط فعلی کشور در مورد این بیماری شاهد اتفاق برعکس هستیم





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/1/548501/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها