غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران»:

حوزه فرهنگ جای افراط و تفریط نیست


رضوانه رضایی پور
خبرنگار پارلمانی
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید دارد که اعضای این کمیسیون در پی تشدید محدودیت‌ها یا فضای کنترلی در حوزه‌های مختلف فرهنگی نیستند. غلامرضا منتظری نماینده گرگان در مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت که مصالح ملی باید برای نمایندگان اولویت باشد. او اگر چه انتقاد و نظارت بر عملکرد دولتمردان را حق مجلس می‌داند، اما حاشیه‌های جلسه مجلسی‌ها با ظریف را نیز درست نمی‌داند و معتقد است که بعد از بیانات رهبرمعظم انقلاب موضوع استیضاح رئیس جمهوری منتفی شده است.
٭٭٭
حوزه فرهنگ بسیار بسیط است و بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. به نظر شما کمیسیون تخصصی فرهنگی باید به دغدغه‎های طیف سیاسی نزدیک به خود اهتمام داشته باشد یا سلایق بخش‌های متنوع فرهنگی موجود را مد نظرقراردهد؟
یک نماینده وقتی به مجلس می‎آید پاسخ «آری» و «نه» او چند ثانیه بیشتر طول نمی‎کشد. پاسخ مثبت یا منفی نماینده، در مصالح ملی هم می‌تواند اثر مثبت بگذارد و هم پیامدهای منفی داشته باشد. بنابراین اولویت نماینده باید مصالح ملی باشد، نه جناحی و گروهی. درست است که من برگزیده یک حوزه انتخابیه هستم اما بناست در مقیاس ملی و فراملی تصمیم بگیرم. لذا اگر نگاه‌ها معطوف و محدود به مسائل جناحی شود، هم خلاف اخلاق و هم خلاف قانون است.
آقای قالیباف قبل از شروع مجلس گفتند که صدای همه باید در مجلس شنیده شود. بیشتر بحث ما ناظر بر این است که اگر شما بخواهید در رابطه با طرح یا لایحه ‏ای مشورت و نظرخواهی داشته باشید آیا این مشورت ها از مجموعه مثلاً بسیج استادان و چهره‌های اصولگرا خواهد بود یا اینکه نمایندگان طیف‎های مختلف می‎توانند به شما مشورت بدهند؟
اگر هر کمیسیونی بنا دارد که گام‌های موفقی بردارد باید پنجره افکارش را به روی نسیم اندیشه‎ها باز کند. در نطق دو دقیقه‎ای خودم در مجلس این را با صراحت گفتم. کمیسیون تخصصی برای اینکه بتواند گام‌های موفقی را بردارد نیازمند شنیدن آرای متخصصان است. بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم. کمیسیون‎های فرهنگی باید مجموعه‎های اندیشه‎ورزی داشته باشد که هرکدام بتوانند در حوزه‌های تخصصی ما را یاری کنند. چه اصلاح‎طلب و چه اصولگرا، همه ما درون یک کشتی نشسته‎ایم. برای اینکه بتوانیم به مقصد برسیم باید به مصالح ملی نگاه کنیم. مثال ساده‎ای را از دوران دفاع مقدس می‎گویم. در دوران دفاع مقدس دو ایرانی در یک سنگر بودند. از تنها چیزی که نمی‌پرسیدند خط و مشی سیاسی یکدیگر بود. به تنها چیزی که فکر می‎کردند فتح خاکریز پیش رو بود. اگر چنین نبود خرمشهر فتح نمی‎شد. امروز ما خرمشهرهای مختلفی در حوزه‎های معیشت و اقتصاد و سیاست و فرهنگ داریم. مصالح ملی اقتضا می‎کند که دست به دست هم بدهیم تا این کشتی امواج را براحتی پشت سر بگذارد.
اکثریت قریب به اتفاق مجلس از جریان اصولگرا هستند و کمیسیون فرهنگی هم قطب تصمیم‎گیری‎ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی است. شاید برخی از طیف‎های مختلف جامعه این نگرانی را داشته باشند که آیا ما در دوره جدید باید شاهد محدودیت‎های بیشتر یا نگاه‌های کنترلی بیشتری در حوزه فرهنگ باشیم؟ مثلاً اظهارنظرهایی که برخی همکاران شما داشته‎اند. گفته‎اند که می‎خواهیم اینستاگرام را فیلتر کنیم. این موضوع یک نگرانی در بین مردم به وجود آورد، اگرچه خیلی زود تکذیب شد. شما این اطمینان را به مردم می‎دهید که صرفاً نماینده طیف اصولگرا نیستید و نگرانی‎های همه بخش‎ها را در نظر می‎گیرید؟
طبیعی است وقتی فردی منتخب شد نسبت به همه شهروندان مسئولیت دارد، دارای هر تفکر و اندیشه سیاسی که باشد. حتی اگر کسی به من رأی نداده باشد، موظف هستم که پاسخگوی نیازهای او هم باشم. در کمیسیون فرهنگی هم نگاه نگران‌کننده‎ای که برخی در بیرون ابراز می‎کنند، وجود ندارد. در حوزه فضای مجازی دغدغه کمیسیون فرهنگی، تقویت فضای مجازی و پیام‎رسان‎های داخلی است. ما باید سعی کنیم که پیام‎رسان‎های داخلی خود را تقویت کنیم. باید بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم. اگر بناست که روی پای خودمان بایستیم و پرچم اقتدار را در تمام حوزه‎ها به اهتزاز در بیاوریم، راهش خودباوری است. اعتقادم این است که نباید همیشه وابسته به پیام‎رسان‎های بیگانه باشیم. معنی آن هم این نیست که از تجربه و دانش آنان استفاده نکنیم. باید قلمرو نگاهمان را به درون محدود کنیم ولی حتماً نگاه به بیرون هم داریم. در همین بحث کرونا روزهای ابتدایی را به خاطر بیاورید. تصویری که از ما در خارج از کشور می‎ساختند یک جامعه در حال تهدید بود که زانوی تسلیم به زمین خواهد زد. اما وقتی به سرمایه‌های داخلی اعتماد کردیم موفقیت‌های خوبی به‌دست آوردیم. نکته دوم اینکه در هر حوزه‎ای باید از افراط و تفریط بپرهیزیم. بویژه در حوزه فرهنگ حتماً باید براساس استانداردهای قابل دفاع حرکت کنیم. حتماً باید وقت خودمان را برای روش‎های ایجابی بگذاریم تا سلبی. باید بتوانیم اعتماد محیط را به خودمان جلب کنیم.
در جلسه‌ای که آقای ظریف به صحن مجلس آمده بودند برخی همکاران شما انتقادات صریح شان را بیان کردند بدون آنکه تهمتی به وزیر دولت بزنند اما برخی راه دیگری را رفتند و او را متهم به خیانت و دروغگویی کردند. ارزیابی شما از آن جلسه چیست؟
اعتقادم بر این است که یکی از مأموریت‎های مجلس پرسشگری و نظارت در کنار قانونگذاری است. به طور طبیعی مجلس این حق را دارد که از شخص رئیس‎جمهوری تا اعضای کابینه، هر جایی که نیاز است ورود پیدا کند و سؤال بپرسد. پرسشگری آداب و آیینی دارد که باید به آن پایبند باشیم. به شخصه در گفت‌و‌گو و مذاکره و مناظره، معتقدم ضمن اینکه باید بر اصول خود محکم بایستیم در نقد عالمانه کوتاه نیاییم. اهل تسامح و تساهل بی‎حد و حصر نباشیم. حرف خودمان را بزنیم اما حریم طرف مقابل را حفظ کنیم. هم من حق دارم که نپذیرم و هم کسی که پرسشگر است حق دارد که پاسخ‎ها را نپذیرد. به هر جهت وجدان‌های بیداری وجود دارند که قضاوت درست خواهند کرد.
چه خوب بود امثال شما که نقدهایی را به رفتار آن چند نفر از نمایندگان داشته‎اند، این شهامت را علنی می‎کردند. دوستان اصولگرا، ادعایشان این است که نسبت به رقبایشان اخلاقی‎تر هستند. همین ادعا ایجاب می‌کرد که با حفظ مواضع شان نسبت به دولت به آن رفتارها هم صریح انتقاد می‌کردند.
این بحث در بین دوستان ادامه دارد. اما کمی هم آن طرف را نگاه کنیم. آقای ظریف به قول رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی استناد کرد. کسی اینها را رد نمی‎کند که رهبر معظم انقلاب از چه تعابیری برای آقای ظریف براساس مصالح ملی استفاده کردند. اما سؤالم از آقای ظریف این است: شما که این همه ارادت به ولی امر مسلمین دارید، چرا در مقام عمل درخصوص پیامدهای منفی برجام با رهبر معظم انقلاب همصدا و همراه نشدید!؟ نظر اکثر کارشناسان دلسوز کشور بر این است که برجام برای کشور خروجی قابل دفاعی نداشته...
ارزیابی شما از سخنان روز یکشنبه رهبری در دیدار مجازی با نمایندگان بخصوص در بخشی که مرتبط با تعامل مجلس و دولت بود، چیست؟
رهبری به سنگینی رسالت و مسئولیت مجلس یازدهم در این شرایط سخت اشاره کردند و به زیبایی گفتند که این مجلس مظهر امید است. یک چنین سخنانی وظیفه نمایندگان را خیلی سنگین‌تر می‎کند. ما باید با یک روحیه جهادی آستین همت بالا بزنیم تا اسباب امید و اعتماد بیشتر را برای مردم تقویت کنند. محور دومی که رهبری بر آن تأکید داشته‎اند، اولویت‎ها و پرهیز از کارهای حاشیه‎ای است. ایشان در بخشی از سخنان خودشان از استانداردهای اخلاقی در مجلس سخن به میان آوردند که باید مورد توجه همه ما نمایندگان قرار بگیرد. نقد و سؤال حق نماینده است اما در مقام پرسش و نقد، باید به استانداردهای اخلاقی و اعتقادی پایبند باشیم و حریم یکدیگر را حفظ کنیم. ایشان هرگونه رفتار نامناسب را نکوهیده قلمداد کردند و تأکید داشتند که نباید در مجلس شاهد برخی از این صحنه‎ها باشیم. در یک جاهایی نیز تأکید داشتند که به جهات شرعی و قانونی جایز نیست. رهبر معظم انقلاب با ترسیم این خطوط کلی، نقشه راه نوینی را برای نقش آفرینی مؤثرتر و بالندگی بیشتر مجلس فراهم کردند. در پایان هم از مجلس خواستند در تعامل خود با قوه مجریه و سایر قوا روندی را پیش نگیرند که در جامعه تنش به وجود بیاید. با رعایت همه اصول نقد خود را داشته باشند اما روشی را هم در پیش بگیرند که دولت در مقام عمل دچار سستی و رخوت نشود.
بحث رهبری درخصوص تعامل مجلس با دولت در زمانی مطرح شده که برخی نمایندگان در پی سؤال و حتی استیضاح رئیس جمهوری هستند. تکلیف این اقدام نمایندگان چه می‎شود؟
با توجه به توصیه‎های رهبری بعید می‌دانم که دیگر در مجلس حرفی از استیضاح به میان بیاید. اما پرسش همیشه در تمام مجالس ساری و جاری هست. آن هم پرسش توأم با احترام و منطق و آداب. این یک امر طبیعی است. اتفاقاً سبب تحرک و پویایی بیشتر می‎شود. نمایندگان محترم قطعاً پس از این سخنرانی تحلیل‎های خود را انجام می‎دهند و در مسیری حرکت می‎کنند که مورد انتظار ولی امر مسلمین خواهد بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/1/548497/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها