ناو در آتش پنتاگون در سکوت


زهره صفاری
آتش سوزی در ناو امریکایی بانهام ریچارد در کالیفرنیا دست کم ۵۷ مجروح بر جای گذاشته است. این ناو که برای تعمیرات دوره‌‌ای در پایگاه دریایی شهر سن دیگو در جنوب کالیفرنیا پهلو گرفته بود، یکشنبه صبح دچار آتش سوزی شد و همزمان صدای انفجار هم از عرشه این ناو به گوش رسید.
تصاویر هوایی از محل حادثه نشان می‌دهد که بخش عمده‌‌ای از این ناو ۲۵۷ متری از دود پوشیده شده و قایق‌های آتش نشانی مشغول اطفای حریق هستند. بی‌بی‌سی به نقل از چارلز براون، یکی از سخنگویان نیروی دریایی امریکا نوشت بیشتر مصدومان به خاطر استنشاق دود آتش سوزی یا سوختگی سطحی روانه بیمارستان شدند.
در زمان شروع آتش سوزی ۱۶۰ ملوان در ناو بانهام ریچارد حضور داشتند که از محل تخلیه شدند. بانهام ریچارد یک ناو تهاجمی آبی-خاکی با یک هزار خدمه است که از سال ۱۹۹۸ در نیروی دریایی امریکا فعالیت می‌کند.
با وجود اهمیت موضوع هنوز وزارت دفاع (پنتاگون) و یا نیروی دریایی ایالات متحده در مورد چگونگی و علل وقوع این رخداد که در منطقه‌ای نظامی و حفاظت شده به وقوع پیوسته واکنشی نداشته‌اند. «نورنیوز» در تحلیلی چهار فرضیه را در این رویداد مطرح کرده است: اول اینکه به دلیل دخالت ارتش در سرکوب خشونت‌بار و کم‌سابقه تظاهرات اعتراضی ضدنژادپرستی اخیر در امریکا و با توجه به شکاف‌های عمیق اجتماعی در این کشور، برخی عناصر معترض در داخل ارتش امریکا دست به این اقدام زده‌اند. احتمال دوم اینکه وقوع رخدادهایی از این دست می‌تواند سرنوشت انتخابات را دستخوش تغییر جدی کند، لذا احتمال برنامه‌ریزی و اجرای این اقدام در چارچوب رقابت‌های حزبی نیز متصور است. احتمال سوم اینکه انفجار ناو امریکایی می‌تواند اقدامی از سوی دولت ترامپ برای امنیتی کردن فضا و امکان حمله بیشتر به مخالفین و سرکوب شدیدتر اعتراضات باشد، به ویژه آنکه ترامپ در چهارسال گذشته نشان داده برای حفظ جایگاه و موقعیت خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. احتمال چهارم اینکه؛ انفجار و آتش‌سوزی در ناو امریکایی می‌تواند در اثر انجام یک عملیات سایبری با منشأ بیرونی و یا انجام عملیات ویژه باشد، چرا که دولت امریکا با انجام اقدامات مشابه علیه کشورهای دیگر به صورت طبیعی باید انتظار داشته باشد که در معرض عملیات انتقامی و تلافی‌جویانه قرار بگیرد.
مقامات امریکایی ساعت‌ها پس از آتش‌سوزی و خسارت سنگین ناو «بانهام ریچارد» در بندر سن دیگوی کالیفرنیا همچنان سکوت اختیار کرده و از اعلام علت این حادثه سر باز می‌زنند.به گزارش «سی‌ان‌ان»، اخبار این آتش‌سوزی که به گفته آتش‌نشانان به‌دلیل وجود حجم بالای سوخت این ناو ممکن است تا چندین روز ادامه یابد، در شرایطی به‌صورت گسترده در رسانه‌های جهان مخابره می‌شود که «مارک اسپر»، وزیر دفاع دولت ترامپ تاکنون از اظهارنظر درباره آن امتناع کرده است.
در زمان این حادثه که به نوشته «بی بی‌سی»، با یک آتش‌سوزی در انبار و همزمان انفجاری در عرشه ناو رخ داد، 160 ملوان در محل بودند که براساس آخرین گزارش‌ها 17 ملوان و 4 غیرنظامی به‌دلیل استنشاق دود به بیمارستان کالیفرنیا منتقل شدند.
بنا به گفته دریادار «فیلیپ سوبک» حال همه مجروحان مساعد است: «ملوانان در این صحنه واقعاً فوق‌العاده عمل کردند و توانستند با اقدامات بموقع‌شان ناو را نجات دهند. با این حال هنوز منبع این آتش‌سوزی مشخص نیست. براساس گزارشی که به ما ارائه شده صبح یکشنبه آتش‌سوزی در انبار پایینی که پر از تجهیزات دریانوردی و... است، رخ داده اما هیچ مهماتی در ناو وجود نداشت و نگرانی ما تا حدود زیادی برطرف شد. اما این ناو حاوی میلیون‌ها گالن سوخت است که درست زیر محل آتش‌سوزی قرار دارد و تنها امیدواریم بتوانیم خسارت وارد شده به آن را جبران کرده و این شناور را به ناوگان دریایی بازگردانیم.»
«جان لیدل»، فرمانده لیتوانیایی بازنشسته ارتش نیز پس از این حادثه در حالی که همچنان علت این آتش‌سوزی با سکوت مقامات پنتاگون در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اظهارات تأمل برانگیزی «به نیویورک تایمز» کرد: «وقتی این گونه ناوها در بندر لنگر انداخته‌اند، مهار آتش در آنها بسیار دشوار است چراکه همه خدمه در محل نیستند و بسیاری از استانداردهای ایمنی دریانوردی نیز به نوعی به حال تعلیق درمی‌آید.»ناو جنگی غول پیکر «بانهام ریچارد» که قابلیت حمل بالگرد و بیش از هزار خدمه را دارد، به‌طور تقریبی بیش از 761 میلیون دلار برای نیروی دریایی امریکا هزینه داشته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7393/1/548377/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها