ضربه مجدد و سنگین «امپراطوری» پس از 40سال

خانه جن‌زده بر قله سینماهای امریکای شمالی



وصال روحانی
خبرنگار
 «یادگار» (یا «اثر باستانی») که یک درام ترسناک است این هفته در صدر آثار پرفروش سینماهای امریکای شمالی نشست. این در شرایطی روی داد که به موازات بازشدن محدود و تدریجی سالن‌های سینما در سطح سه کشور امریکا، کانادا و مکزیک در پی چهارماه تعطیلی مرتبط با گسترش بیماری کرونا، فقط چیزی حدود 5 درصد تماشاخانه‌ها در سطح این کشورها فعال شده‌اند و آن هم با نیمی از ظرفیت خود و فقط با چهار سانس نمایش در هر روز و نه 8-9 سانسی که در شرایط قبل از «کووید 19» مرسوم بود.
«Relic» (یادگار) که فیلمی 89 دقیقه‌ای و ساخته زنی هنرمند به‌نام ناتالی اریکا جیمز است و در بین تهیه‌کنندگانش جیک جیلنهال هنرپیشه مرد مطرح 15 سال اخیر هالیوود هم دیده می‌شود این هفته در 69 سالن شامل 47 تالار سربسته و 21 درایوین سینما در سطح امریکا و البته با سیستم‌های VOD (اجازه هزار ویدئویی فیلم) و Streaming (دانلود فیلم‌ها روی سایت‌های مرتبط با استودیوی سازنده فیلم) مجموعاً 192 هزار دلار کاسبی کرد که البته رقمی حقیرانه در قیاس با آمار نجومی قبل از ظهور کرونا است اما همین حد نصاب هم برای ایستادن در رده اول جدول سودسازان سینماهای امریکای شمالی کفایت کرد. این فیلم که کریستین وایت درنوشتن سناریوی آن با ناتالی اریکا جیمز همکاری داشت دومین هفته نمایش‌اش را در امریکای شمالی تجربه می‌کرد و با احتساب آمار هفته نخست‌اش مجموعاً و به‌دنبال 13 روز نمایش تا بعدازظهر روز گذشته 351 هزار دلار کاسبی کرده بود. «یادگار» با بازی امیلی مورتیمر هالیوودی در رل اصلی و حضور رابین نه‌وین، بلاهیت کوت، کریس بافتون و جره‌می استنفورد نه چندان آشنا در سایر نقش‌های مهم‌اش، داستان زندگی مرموز و ترسناک پیرزنی به‌نام ادنا و شرایط مشکوک خانه وی در دل جنگل است. وقتی «کی» دختر ادنا و دختر «کی» به‌نام «سم» (و بواقع نوه ادنا) برای ملاقات او به خانه مسکونی‌اش می‌روند دردسرها و هراس‌ها آغاز می‌شود زیرا خود ادنا غایب است و در یکی دوروز اول بجز مشتی یادداشت و جملات هشداردهنده روی در و دیوار خانه جنگلی ادنا چیزی را نمی‌یابند و وقتی مأموران پلیس هم به درخواست «کی» به آنجا می‌آیند، هر چه بیشتر می‌گردند کمتر اثری از او در این خانه فرو رفته در نوعی غبار مخصوص می‌یابند و این در حالی است که ابتدا سم و سپس کی متوجه وجود موجوداتی شبح مانند در خانه می‌شوند و به نظر می‌رسد که آنجا جن‌زده باشند. پس از دو روز هم که ادنا ناگهان دوباره در خانه ظاهر می‌شود هیچ توضیح مستدلی درباره دلایل غیبت طولانی‌اش نمی‌دهد و کی و سم به‌رغم تلاش برای نزدیک‌تر شدن به ادنا متوجه می‌شوند که او یا چیزهایی را به کلی به یاد نمی‌آورد یا در حال انجام کارهایی پنهانی برای حذف آنها و سایرین از اطراف خویش است.
93 از 100
فرجام این ماجرای مرموز که رو شدن هویت ارواح داخل خانه و تلاش مذبوحانه ادنا برای فرار از دست آنها و در نهایت افشای خانه کردن موجودی شیطانی در پیکر و روح ادنا است هر چند تماشاگران فیلم را هراسان می‌کند اما بر تأثیرگذاری و میزان پولسازی فیلم افزوده و در همین راستا سایت ارزشگذاری روتن توماتوز نمره تأیید‌آمیز و بسیار بالای 93 درصد از حداکثر 100 درصد ممکن را از منظر کارشناسان و مردم به آن اعطا کرده و سایت متاکریتیک هم با رجوع به آرای 25 منتقد شاخص هنر سینما از حداکثر نمره 100 امتیاز 79 را به آن ارزانی داشته است. بد نیست بدانید «یادگار» ابتدا در جشنواره معتبر ساندنس امریکا که محل فیلم‌های مستقل و سینماگران اغلب غیرمشهور است در اواخر ژانویه 2020 اولین مرتبه اکران جهانی‌اش را تجربه کرد و با اینکه قرار بود از روز یازدهم ماه مارس این سال (21 اسفند 98) در امریکای شمالی و اروپای غربی اکران شود ترس‌های برخاسته از شیوع کرونا این امر را منتفی کرد و پخش فیلم را به تیرماه 1399 سوق داد.
رونق یک کار ژاپنی-فرانسوی
دیگر فیلم بالانشین در جدول این هفته پرفروش‌های سینمای امریکای شمالی نه یک کار تازه و نه حتی امریکایی بلکه اثری مشهور و تحسین شده از هیروکازو کوری یدا سینماگر ژاپنی و محصول مشترک کشورهای ژاپن و فرانسه به‌نام «حقیقت» است که این هفته در 13 سالن و درایوین سینما در امریکا و کانادا و همچنین با استناد به آمار VOD خود 42585 دلار فروش کرد.
«The Truth» که طول مدتش 106 دقیقه و نویسنده سناریوی آن نیز کوری یرا است، ابتدا در 9 شهریور 1398 در جشنواره ونیز ایتالیا که همپا با برلین دومین جشنواره بزرگ سینمای جهان به حساب می‌آید، به نمایش درآمد و در اواسط و اواخر پاییز سال پیش در ژاپن و فرانسه هم اکران عمومی شد اما اشاعه «کووید 19» پخش «حقیقت» در امریکا و کانادا و مکزیک را که برای اواخر اسفند 98 در نظر گرفته شده بود لغو و به هفته جاری منتقل کرد. اتفاقی که البته از ارزش‌های کیفی فیلمی که اولین کار هنری کوری یرا در خارج از خاک کشورش و با زبانی به جز ژاپنی است، نمی‌کاهد و برجستگی فیلم و سازندگانش را زایل نمی‌کند. «حقیقت» درباره یک خانواده هنرمند در فرانسه و بویژه با تمرکز بر فابی ین دانژویل مادر و «بزرگ» این خاندان با بازی کاترین دونوو مشهور و قدیمی است. فابی ین یک هنرپیشه قدیمی و بسیار معروف بوده که اخیراً یک کتاب خاطرات نوشته و طی آن ماجراهای زندگی‌اش را شرح داده است. دختر او به‌نام لومیر که او هم مشغول کارهای هنری و یک سناریست است، داماد وی به اسم هنگ که او نیز به بازیگری در سینما اشتغال دارد و نوه وی شالوست دیگر اعضای بارز این خانواده هستند ولی وقتی در خانه فابی ین گرد می‌آیند تا تجدید دیدار کنند متن کتاب چاپ شده و افشای حقایقی ناگفته در آن و ادعای خلاف واقع فابی ین به داشتن بهترین روابط با لومیر (در حالی که در دوران کودکی لومیر اصلاً در کنار وی نبود) نارضایتی‌هایی را موجب می‌شود و به آرامی اسباب افشای اسرار تلخ خانوادگی می‌شود و اتفاقات دیگری که برای فابی ین و اعضای خانواده‌اش در جریان فیلمبرداری کار تازه سینمایی وی روی می‌دهد، پازل زندگی این خاندان موفق به لحاظ اقتصادی اما معیوب از نظر معنوی را با قلم و امضای تخصصی کوری یدا که متخصص در شرح و بسط روابط انسانی به بار ننشسته است کامل می‌سازد. با این حال «حقیقت» که جولی یت بینوش، اتان هاو ک ولودووین ساینه دیگر بازیگران اصلی آن هستند نه یک فیلم مدل امریکایی و مطابق میل عوام و مردم فاقد فرهنگ بالا در این کشور بلکه اثری هنری با مضامین آشکار اروپایی است و اگر در شرایطی بجز وضعیت تیره کنونی و روزهای کرونایی سینمای جهان اکران می‌شد، قطعاً به Top Ten پرفروش‌های امریکا راه نمی‌یافت.
فیلم‌های در آستانه اکران
در حالی که از امروز (سه‌شنبه) دو فیلم جدید با نام‌های «قلعه متحرک جغد» و «جشن 2020 استودیوی جیبلی» در سینماهای امریکای شمالی به نمایش درآمده‌اند، روند اکران محدود و غیر گسترده فیلم‌های جدید که اغلب فیلم‌های «B» و «C» (درجه دوم و سوم) هستند و استودیوها توقعی خاص از آنها ندارند، از روز جمعه (27 تیر) استمرار می‌یابد و در چنین روزی سه فیلم تازه «پرونده نقاشی شده»، «به صلیب کشیدن برادرم» و «پایتخت انسانی» نمایش عمومی خود را آغاز می‌کنند. معلوم نیست این فیلم‌ها در پایین کشیدن سریع «یادگار»از صدر جدول درآمد آفرینان سینماهای امریکای شمالی تا چه حد موفق عمل خواهند کرد اما مشخص است که فروش حتی اندک آنها نیز نجات دهنده هنر سینما و عامل ارتزاق دست اندرکاران این هنر در سخت‌ترین شرایط زیستی جهان طی دهه‌های اخیر است که طبعاً براثر کرونا حاصل آمده است و دل بستن به روزهای بهتر بعدی را هم در پی دارد.

شاهکار جورج لوکاس همچنان می‌فروشد

هفته گذشته از یک بابت دیگر هم نوستالژیک و خاطره ساز بود زیرا کمپانی‌های والت دیسنی و لوکاس فیلمز که مالکان و صاحبان حق و امتیاز سری فیلم‌های «استار و ارز» (9 فیلم اصلی و دو سه فیلم تبعی) هستند، قسمت دوم از تریلوژی نخست این فرانچیز را که پس از اکران دو تریلوژی بعدی و با احتساب کل مجموعه فیلم پنجم نامیده می‌شود و اسم آن «امپراطوری ضربه می‌زند» (یا «امپراطوری ضربه جبرانی می‌زند») است از نو اکران کردند. مناسبت اصلی این اکران مجدد چهلمین سالگرد پخش اولیه آن در سطح جهان بود که ابتدا در اوایل تابستان سال 1980 بر پرده‌های نقره‌ای دنیا نشست و به‌عنوان دومین فیلم بعد از «جنگ ستارگان یک» فروش هفتگی کرد و اضافه بر این پرهیز استودیوهای سینمایی از پخش آثار جدید و پر هزینه‌شان در این ایام کرونایی که اکثر سالن‌ها هنوز بسته و غیر فعال‌اند، سبب رویکرد به کارهای قدیمی مثل «The Empire Strikes» شده که حتی اگر 10 دلار هم بفروشند بهتر از هیچ دلار است و لااقل خاطرات را برای بازگشایی راه های گذشته و باز شدن تدریجی تمامی تماشاخانه‌ها در امریکای شمالی هموار می‌کند. در «امپراطوری  ضربه می‌زند» یک بار دیگر سه شخصیت اصلی تریلوژی نخست یعنی کاراکترهای لوک اسکای واکر (با بازی مایک همیل)، پرنسس لیا (کری فیشر) و هان سولو (هریسون فورد) حرف اول را می‌زنند و ستیز آنها با شخصیت بد افسانه‌ای این فرانچیز یعنی دارت ویدر مجادله‌ای سخت و سنگین و ادامه دهنده قسمت نخست  برای آثار پر شمار بعدی است. فراموش نکنیم که جورج لوکاس خالق اصلی «استاروارز»‌ها و آن همه شکوه بعدی و اعجاز فنی از سال 2012 امتیاز و حق تملک این فیلم‌ها را به کمپانی والت دیسنی فروخته اما با کمپانی اختصاصی‌اش که «لوکاس فیلمز» نام دارد هنوز در هر یک از درآمد سازی‌های جدید این سری آثار شریک محسوب می‌شود. سری فیلم‌هایی که قسمت‌های هفتم تا نهم آن نه بر اساس عقاید لوکاس بلکه مدیران و هنرمندان دیسنی تهیه و عرضه شده و مثل قسمت‌های قبلی بشدت پولساز بوده‌اند و او حتی در تهیه و کارگردانی فیلم‌های دوم و سوم از تریلوژی اول نیز از حضور و کمک اروین کرشنر بهره جسته است.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7393/19/548354/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها