4 ماه پس از توافق واشنگتن – طالبان

طالبان: گزینه‌ای جز جنگ نداریم




ندا آکیش/ 4 ماه پس از امضای توافقنامه بین واشنگتن و طالبان و در شرایطی که جامعه جهانی بی‌صبرانه در انتظار شنیدن اخبار خوش از افغانستان است و دولت افغانستان هم با آزاد کردن 4 هزار زندانی طالبان منتظر آغاز گفت‌و‌گوهای مستقیم با این گروه برای تحقق صلح قطعی در کشور خسته از جنگ 19 ساله است، سخنگوی طالبان روز یکشنبه با انتشار سلسله توئیت‌هایی دولت و مردم افغانستان و جامعه جهانی را از تحقق صلح؛ دست کم در آینده نزدیک ناامید کرد و گفت، اعضای این گروه هیچ جایگزینی برای خشونت‌هایی که مرتکب می‌شوند، ندارند.
این گروه دیروز دوشنبه هم با حمله به ساختمان ریاست امنیت ملی مرکز ولایت سمنگان جان شماری از غیرنظامیان را گرفت.
به‌گزارش سایت روزنامه هشت صبح افغانستان، روز یکشنبه پس از آنکه صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در توئیتر نوشت: «اخیراً تشدید خشونت توسط طالبان که غیرنظامیان را هم هدف قرار داده است، امیدها برای آغاز مذاکرات و صلح پایدار در کشور [افغانستان] را خدشه دار کرده است»، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان بسرعت در توئیتر واکنش نشان داد و نه تنها خشونت‌های طالبان را رد نکرد بلکه بر ادامه دار بودن این مسأله تأکید کرد و نوشت، طالبان به‌دلیل موانع موجود در روند صلح، گزینه‌ای جز ادامه جنگ ندارند. مجاهد حتی درخواست توقف جنگ پیش از آغاز مذاکرات با دولت کابل را «غیرمنطقی» دانست و بار دیگر بر تقاضای آزادی تمام زندانیان طالبان تأکید کرد و این موضوع را «تنها راه» آغاز مذاکرات نامید. این در حالی است که دولت کابل تاکنون بیش از 4 هزار زندانی طالبان را آزاد کرده و حدود 600 زندانی را به خاطر ارتکاب جرایمی که جزو جرایم جنگی نیست و شاکی خصوصی دارد، آزاد نمی‌کند و می‌گوید آزادی این 600 زندانی در صلاحیت دولت نیست و محاکم قضایی باید درباره آنها تصمیم‌گیری کنند. دولت کابل حتی از طالبان درخواست کرده به جای این 600 نفر، لیست دیگری از زندانیان خود را تهیه کند و به دولت ارائه دهد تا دولت لیست جدید را آزاد کند و به این ترتیب به تعهد آزادی 5 هزار زندانی طالبان که در توافق واشنگتن – طالبان آمده، عمل کند؛ اما طالبان حاضر نیست لیست جدید ارائه دهد.
گروه طالبان دیروز دوشنبه نیز با انفجار یک موتور بمب‌گذاری شده در نزدیکی ساختمان ریاست امنیت ملی سمنگان، وارد این ساختمان شدند و برای چندین ساعت با نیروهای امنیتی مبادله آتش کردند. عبداللطیف ابراهیمی، والی سمنگان در این باره گفت، در پی این حمله ۱۰ نفر از نیروهای امنیت ملی کشته شده و ۴۳ نفر از جمله چند زن و کودک زخمی شدند. گروه طالبان ضمن دفاع از این حمله، مدعی شد، ۷۰ نفر از نیروهای اطلاعاتی افغانستان را کشته و زخمی کرده است. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی در واکنش به این حمله گفت، این "حملات کور" خلاف تعهدات در راستای شروع مذاکرات بین‌الافغانی، کاهش خشونت و برقراری صلح و آشتی در کشور است.
گذشته از مواضع خشک طالبان در قبال آغاز مذاکرات صلح با دولت کابل، به نظر می‌رسد، در درون این گروه شبه نظامی نیز هیچ اراده‌ای برای صلح وجود ندارد. در همین راستا، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که با عده‌ای از جنگجویان و فرماندهان طالبان افغانستان در منطقه «منوره» در ولایت کنر مصاحبه کرده است، در گزارشی نوشت: آنها اصلاً درباره صلح صحبت نمی‌کنند بلکه درباره سرنگونی دولت افغانستان صحبت می‌کنند. آنها توافق واشنگتن – طالبان را یک توافق نمی‌دانند بلکه یک «پیروزی نظامی» در قبال نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان می‌دانند. یاسر، جنگجوی 26 ساله طالبان می‌گوید: ما فقط داشتن قدرت 100 درصدی در افغانستان را خواهیم پذیرفت و اگر رهبران طالبان در قطر بخواهند با تقسیم قدرت موافقت کنند من و مردانم از طالبان جدا خواهیم شد و خودمان مستقلاً سلاح به دست خواهیم گرفت. امان‌الله عربی، فرمانده 30 ساله طالبان در منطقه منوره هم می‌گوید، هدف مذاکرات مستقیم طالبان با دولت «نابودی کامل» دولت است تا زمینه برای استقرار یک کشور اسلامی فراهم شود. بنا بر گزارش واشنگتن پست، رهبران طالبان می‌ترسند که اگر مذاکرات با دولت افغانستان با هدف آشتی سیاسی را آغاز کنند بیش از 50 هزار تا 100 هزار نفر از جنگجویان‌شان این گروه را ترک کنند و به دیگر گروه‌های شبه نظامی بپیوندند و به خشونت‌ها در قالب جدیدی ادامه دهند. بنابراین در مجموع می‌توان گفت که مذاکرات صلح بین الافغانی هنوز شروع نشده با یک بن‌بست جدی مواجه است و امید برای صلح همچنان برای افغان‌ها بسیار دور است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7393/11/548342/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها