سخنگوی وزارت خارجه:

ایران آماده امضای تفاهمنامه همکاری با همه کشورهای دوست است




روز گذشته 23 تیرماه مصادف با پنجمین سالگرد امضای برجام که به‌نام روز گفت‌و‌گو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای مروری داشت بر مهم‌ترین اتفاقات حادث شده در 5 سال گذشته. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران این بیانیه را قرائت کرد که در آن با اشاره به روند رویدادهای مهم مرتبط با آن آمده است: تا قبل از روی کار آمدن رژیم ترامپ در امریکا، با وجود برخی موانع و مشکلات بر سر راه انتفاع اقتصادی ایران، برجام از روند اجرایی متعادلی برخوردار بود. لکن پس از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیر قانونی امریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ مه‌۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن مجدداً علیه جمهوری اسلامی ایران به طور کامل اجرایی شد. در این بیانیه با اشاره به گام‌های پنج گانه کاهش تعهدات ایران بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و برنامه هسته‌ای صرفاً براساس نیازهای فنی توسط سازمان انرژی اتمی ایران پیش رفته است.
در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به تلاش‌های امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران آمده است: پیش از این ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران هشدارهای لازم را به کشورهای باقی مانده در برجام و به جامعه بین‌المللی داده است که در صورت عدم انتفاع ایران از برجام واکنش ایران قاطع خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین با تأکید بر اعلام آمادگی ایران برای انعقاد تفاهمنامه با کشورهای دوست، گفت: هجمه‌ها به توافق ۲۵ ساله ایران با چین قطعاً ریشه خارجی دارد. به گفته موسوی این سند هنوز در حال مذاکره است. نه تعهدی در آن است و نه قرارداد و نه معاهده است. یک نقشه راه است که باید چکش‌کاری شود. فعلاً این سند پیشنهادات ما بوده و پس از نهایی شدن توسط چین، متن کامل آن منتشر خواهد شد.
 بهانه کره‌ای‌ها قابل قبول نیست
موسوی درباره برنامه وزارت امور خارجه برای دریافت مطالبات هفت میلیاردی ایران از کره جنوبی هم با بیان اینکه رایزنی‌های دو کشور ادامه دارد، گفت: بهانه کره جنوبی در هیچ محکمه‌ای هم قابل پذیرش نیست. امیدواریم آنها بدهی‌های خود را پرداخت کنند. روزنه‌هایی که ایجاد شده اگر ببینیم در حال بسته شدن است، اقداماتی را برای بازپس‌گیری طلب‌مان فعال خواهیم کرد.
وی درباره گزارش نیویورک تایمز مبنی بر همکاری امریکا و اسرائیل در حادثه نطنز و برنامه دو کشور برای مورد هدف قرار دادن فرماندهان سپاه بیان کرد: ایران از هر گزارشی به آسانی عبور نمی‌کند بلکه آن را جدی تلقی می‌کند بویژه اگر ادعایی مطرح باشد و مسئولیتی را متوجه کشوری کند.موسوی یادآورشد: درباره علت حادثه نطنز، دوستان در حال جمع‌بندی نهایی هستند و اگر به این مسأله برسند که اگر دولت یا رژیمی در این حادثه نقش داشته، طبیعی است ایران واکنش‌های قاطع و مهمی نشان دهد و خواهند فهمید دوران بزن دررویی تمام شده است.
وی درباره آخرین آخبار از مرگ قاضی منصوری در رومانی و پیگیری‌های وزارت خارجه در این خصوص هم گفت: بخش‌های مسئول در سفارتخانه ما، دیداری با مقامات پزشکی قانونی رومانی داشتند و پرونده به دادگاه ارجاع شده تا بررسی شود. پس از آن اجازه داده می‌شود پس از بررسی‌ها و رفع محدودیت‌های کرونایی، جسد به ایران منتقل شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7393/2/548326/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها