پیام آرامش‌بخش رهبر انقلاب

<پیوند> قوای سه گانه <پیروزی> ملت


بیانات مقام معظم‌رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلـــس درخصوص راهبرد تعاملی میان قوای کشور ادامه ترسیم وظایف و اولویت‌های قوای مختلف از جمله مجلس و تأکید دوباره مواضع و نصایح همیشگی ایشان درباره همدلی و پیوند میان قوا بود. سخنان دوباره رهبری انقلاب برای دولتمردان دارای یک پشتوانه معنوی و قانونی است که قطعاً در انجام  وظایف آنان در یکسال آتی راهگشا خواهد بود. این سخنان نکات گوناگونی داشت ولی شاید بتوان مهم‌ترین بخش آن را این جمله دانست که خطاب به مجلس فرمودند: «توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی.» در ادامه ایشان مسائل اصلی را در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی متذکر شدند و فرمودند: در شرایط کنونی، در موضوع اقتصاد، مسائل اصلی کشور عبارتند از «تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت.»
لازم است نمایندگان در طرح‌ها و مصوبات خود  پیشاپیش این نکات را که در رهنمودهای رهبر انقلاب بود و بر آن تاکید داشتند مد نظر قرار دهند. از یک سو استفاده مطلوب از دیدگاه‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس از سوی دیگر به در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و واقعیت‌های کشور در مصوبات مجلس توجه کنند. قطعاً برنامه‌هایی مثل اصلاح ساختار بودجه‌ریزی، نوسازی نظام مالیاتی، حمایت از قشرهای ضعیف، رفع موانع جهش تولید و تحول در حوزه تجارت خارجی باید از همین منظر پیگیری شود.
محور دیگر سخنان مقام رهبری درخصوص پرهیز از تنش و هتاکی و توهین است. آنجا که فرمودند: «روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به‌عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است... اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود... از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد... مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن را دارند و بشدت با مجادله و گریبانگیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیانبخش و ناراحت‌کننده است.»
مسأله بسیار روشن است. نحوه رفتار برخی از نمایندگان با وزیر امور خارجه بر همه عقلای کشور گران آمد. در نادرست بودن این رفتار همین بس که پیش از تصریح چند باره مقام رهبری در این باره نیز همه می‌دانستند که این رفتار نابجا و زیانبار است. اکنون که این سخنان را می‌شنویم، به طور طبیعی به این نتیجه می‌رسیم که آنها ناظر به واقعیتی در بیرون هستند و سخنانی انتزاعی نیستند. بویژه آنجا که تأکید دارند: «برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.» معلوم می‌شود این نسبت‌ها در بیرون گفته شده و ایشان حکم آن را نیز روشن کرده‌اند. آیا ممکن است که آن نمایندگان از کار خود پشیمان شوند؟ یا حداقل پس از این چنین اقداماتی را تکرار نکنند؟
به هرحال بیانات  دیروز رهبر معظم انقلاب نقشه راهی برای تعامل و همکاری سازنده بین قوای کشور است که بی شک به حل مشکلات مردم و کشور کمک خواهد کرد آن هم در شرایطی که کشور در چنبره مشکلات ناشی از کرونا و تحریم گرفتار است و به روایت ریاست محترم جمهور دولت در حال جنگ و جدال با کرونا و تحریم است. بنابراین این سخنان آرامش‌بخش و تقویت کننده همدلی و پیوند دستگاه‌های کشور خواهد شد و نتیجه‌اش پیروزی برای  ملت است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7392/1/548283/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها