تجربه‌های روستایی برای اشتغال 99 درصدی

محو بیکاری در سه روستای سمنان با همراهی زنان




پریسا عظیمی
خبرنگار
اجرای طرح «روستای بدون بیکار» در شرایطی که محدودیت‌های کرونایی بسیاری از مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر خود قرار داده است، بلندپروازانه و دور از دسترس به نظر می‌آید اما مسئولان سمنانی پس از معرفی سه روستای خود به‌عنوان روستاهای بدون بیکار، امیدوارند امسال بر تعداد این روستاها بیفزایند. سهم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری این استان سال گذشته ۲ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال بود که با جذب سهمیه ۲هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال در این بخش، جزو ۱۰ استان برتر کشور است. به‌گفته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۰ روستاهای «طرود» درشهرستان شاهرود، «نردین» در شهرستان میامی، «اعلا» در سمنان، «یاتری» در آرادان، «افتر» در سرخه و روستای «توی دروار» در دامغان نیز به روستاهای بدون بیکاراستان افزوده شوند.
اشتغال بر پایه دامداری
«عبدالله غیاثی»، دهیار روستای «جودانه» میامی در 53کیلومتری جاده تهران- مشهد است که معرفی شدن روستایشان به‌عنوان روستای بدون بیکار را حاصل همت اهالی روستا می‌داند و در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: روستای ما ازجمله روستاهای بدون بیکار استان است که352 خانوار و ۹۷۰ نفر جمعیت دارد. نیروی کار این روستا در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، دامداری و خیاطی مشغول به فعالیت هستند. این روستا 4 هزار و 500 رأس دام دارد که از این تعداد 3‌هزار رأس مولد است و در قالب دامداری سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی برای اهالی روستا اشتغالزایی شده است.
وی می‌افزاید: روزانه در روستای ما بین40 تا 50 تن شیر تولید می‌شود. همچنین 680 نفر شاغل 10 سال به بالا داریم. مردم روستا با اندک درآمدی که از نگهداری دام هایشان به دست می‌آورند و حمایت مسئولان، توانستند با ایجاد کارگاه‌هایی مانند کارگاه تولید خوراک دام اشتغالزایی کنند. در واقع از صفر شروع کردیم و به اینجا رسیدیم. وی به حضور بانوان روستا در عرصه اشتغال کنارهمسرانشان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر همکاری زنان روستا نباشد کارها پیش نمی‌رود از طرفی اشتیاق جوانان برای کار کردن در روستا را هم نباید نادیده گرفت.
قطب تولید پیراهن
«مجتبی بیاری»، دهیار روستای «محمدآباد» میامی با یک هزار و ۳۹۷ نفر جمعیت است که به گفته او از این تعداد ۸۷۰ نفر جمعیت بالای ۱۰ سال و شاغل هستند.
بیاری اضافه می‌کند: ۱۳۰ کارگاه تولید پوشاک در روستای ما فعال است که نقش مهمی در اشتغالزایی جوانان روستا ایفا می‌کند. ۵۰۰ نفر از جمعیت روستا در بخش صنعت، ۲۰۰ نفر در بخش خدمات، ۱۶۵ نفر هم در زمینه زراعت و دامداری و باقیمانده در بخش‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.
دهیار روستای «محمدآباد» روستایش را قطب تولید پیراهن و البسه در استان معرفی می‌کند و می‌گوید: در تولید پیراهن حتی از شهرها و استان‌های همجوار هم سفارش می‌گیریم؛ البته از زمان شیوع کرونا کارگاه‌های ما تعطیل شده اند و افراد شاغل در کارگاه بیکار مانده‌اند که دراین مدت از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند.
وی ایجاد سالن ورزشی برای جوانان روستا را از خواسته‌های اهالی بیان می‌کند و می‌افزاید: از مسئولان می‌خواهیم به این خواسته ما جامه عمل بپوشانند.
روستای «دهملا» در شاهرود سومین روستای موفق در طرح روستای بدون بیکار است که یک هزار و ۹۰ نفر جمعیت دارد. به گفته «مرتضایی پور»، دهیار این روستا، از یک هزار و ۹۰ نفر جمعیت ۸۷۰ نفر بالای ۱۰ سال و شاغل هستند. از مجموع ۸۷۰ نفر نیروی کار در این روستا، ۱۶۵ نفر در بخش کشاورزی مانند زراعت و دامداری به‌صورت سنتی و نیمه صنعتی، ۵۰۰ نفر در صنعت و ۲۰۰ نفر در بخش خدمات و 5 نفر هم در بخش‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.
«مهدی صمیمیان»، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان هم درگفت‌و‌گو با «ایران»، با تأیید اینکه طرح روستای بدون بیکار تاکنون در 3 روستای مذکور محقق شده؛ می‌افزاید: البته ذکر این نکته لازم است که روستای بدون بیکار به روستاهایی با بیکاری زیر 5 درصد اطلاق می‌شود به عبارتی هیچ جایی را نمی‌توان پیدا کرد که به‌طور 100 درصد شاغل داشته باشد.
وی نقش طرح روستای بدون بیکار را در کاهش مهاجرت مهم می‌داند و معتقد است، اشتغالزایی در روستاها با توجه به مهارت‌آموزی نقشی مهم در نگه داشت جمعیت روستایی و بازگرداندن جمعیت به روستاها دارد که تحقق این راهبرد نیز در دستور کار قرار گرفته است.
صمیمیان با بیان اینکه گردشگری محور توسعه استان و موجب رونق اقتصادی می‌شود، خاطرنشان می‌کند: ۸۱اقامتگاه بومگردی فعال در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۷۶ اقامتگاه با زمینه اشتغال ۲۱۶ نفر در روستاها ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان حجم تسهیلات ارزان قیمت پرداختی در دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی و رونق روستاها در مقایسه با سال‌های قبل را بی‌سابقه می‌داند و تصریح می‌کند: در ۲ سال گذشته اعطای ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال علاوه بر مقابله با مهاجرت، باعث موج بازگشت جمعیت به روستاهای استان سمنان شده است. روند مهاجرت از مناطق روستایی به شهرهای استان متوقف شده و جوانان خلاق و توانمند با رفع مشکلات زیرساختی، مهیای اجرای طرح‌های اشتغالزا در روستا شده اند.
درهمین حال «اسماعیل غنیان»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ هم سهمیه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری این استان را ۲ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال درسال گذشته بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: از این میزان ۲ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال جذب شده است.
وی می‌افزاید: برای دریافت سهمیه ۲ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریالی مربوط به تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان هم یک هزار و ۲۴۰ طرح سال گذشته به بانک‌های عامل استان معرفی شد که از این تعداد ۹۸۵ طرح به تصویب رسید، از این تعداد ۹۷۹ طرح با ظرفیت ایجاد۴۲۶ فرصت شغلی، تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری دریافت کردند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همچنین کارمزد پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری را ۶ درصد عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: بازپرداخت آن بعد از یک سال تنفس، در مدت ۶ سال در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، سال گذشته تعداد زیادی از متقاضیان این استان برای فعالیت در زمینه شغل‌هایی مانند بومگردی، پرورش دام، صنایع دستی و پرورش شترمرغ، تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری دریافت کردند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7391/1/548123/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها