دولت <خروج>




ندا آکیش – در میانه یکی از هولناک‌ترین همه گیری‌های تاریخ بشریت و در شرایطی که تمام کشورهای دنیا خود را به اتحاد نانوشته‌ای برای غلبه بر بیماری کووید19 متعهد می‌دانند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با اعلام خروج رسمی کشورش از سازمان جهانی بهداشت؛ وارد مسیری جدا از همه جهان شد.
در ماه آوریل هنگامی که ترامپ به بهانه «افزایش نفوذ چین» در سازمان جهانی بهداشت و کوتاهی این سازمان در برخورد با دولت پکن به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بودجه سازمان جهانی بهداشت را به‌حالت تعلیق درآورد و برای نخستین بار تهدید کرد، از این سازمان بین‌المللی خارج می‌شود، بسیاری از ناظران از جمله برخی از جمهوریخواهان و حتی مقامات کاخ سفید تصور نمی‌کردند، این تهدید روزی عملی شود. آنها شاید فراموش کرده بودند، رهبری کاخ سفید در حال حاضر در دستان فردی است که علاقه وافری به خروج از پیمان‌های بین‌المللی دارد. بویژه اگر این خروج برایش منافع تبلیغاتی داشته باشد و بویژه اگر قرار باشد حدود 4 ماه دیگر در ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
به‌گزارش رادیو ملی امریکا، ترامپ با سابقه خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، خروج از برجام، خروج از نفتا و... روز 6 ژوئن نامه رسمی خروج امریکا از سازمان جهانی بهداشت را برای آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ایمیل کرد و گوترش هم ضمن تأیید دریافت این نامه، اعلام کرد، امریکا در یک پروسه زمانی یک ساله یعنی 6 جولای 2021 از سازمان جهانی بهداشت خارج می‌شود اما سازمان ملل در حال بررسی این موضوع با سازمان جهانی بهداشت است که آیا تمام شرایط برای این خروج مهیا است یا خیر. مطابق قوانین موجود، از جمله شرایط خروج هر عضوی از سازمان جهانی بهداشت این است که یک سال قبل از خروج، تمایل به چنین اقدامی، به طور رسمی اعلام و تمام تعهدات مالی معوقه نیز پرداخت شود. امریکا که در سال 1948 به سازمان جهانی بهداشت پیوست، این شروط را پذیرفته است. امریکا تا 30 ژوئن 198 میلیون دلار بدهی به سازمان جهانی بهداشت داشته که هنوز پرداخت نشده است؛ آنهم در شرایطی که این سازمان درگیر همه‌گیری کووید19 است و تاکنون در سراسر جهان بیش از 11.6 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیش از نیم میلیون نفر هم جان خود را از دست داده‌اند و جالب آنکه امریکا در این همه‌گیری از نظر شمار مبتلایان و قربانیان صدرنشین است.
جهان باهم؛ ترامپ تنها
تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت به خبر خروج رسمی امریکا از این سازمان با یک توئیت کنایه‌آمیز یک کلمه‌ای واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت: «با هم!»
جو بایدن، کاندیدای ریاست جمهوری از حزب دموکرات اما واکنش تندی نشان داد و در توئیتر نوشت: زمانی که امریکا در تقویت بهداشت جهانی مشارکت دارد امریکایی‌ها ایمن‌تر هستند. من در نخستین روز کاری‌ام به‌عنوان رئیس جمهوری دوباره امریکا را به سازمان جهانی بهداشت ملحق می‌کنم و رهبری‌مان در سطح جهانی را احیا خواهم کرد. سناتور رابرت منندز، دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی سنا نیز در واکنش به این اقدام ترامپ گفت: با این کار جان و منافع امریکایی‌ها حفظ نمی‌شود بلکه امریکایی‌ها بیمار و تنها می‌شوند. امی برا، نماینده کنگره هم با انتقاد از عملکرد ترامپ در همه‌گیری ویروس کرونا به این خروج واکنش نشان داد و گفت: موارد ابتلای ما [امریکا] در حال افزایش است. اگر اینها تقصیر سازمان جهانی بهداشت است پس چرا ما این‌طور هستیم و بسیاری از کشورها از کره جنوبی گرفته تا نیوزلند تا آلمان به حالت عادی برگشته‌اند. «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفت: خروج آمریکا از این سازمان تلاش‌های ضدهمه‌گیری در سطح بین‌المللی را تضعیف می‌کند و تاثیر منفی جدی بر کشورهای در حال توسعه خواهد داشت.
حمایت معنادار جمهوریخواهان
به‌گزارش فرانس 24، حتی برخی از متحدان جمهوریخواه ترامپ هم نگران این تصمیم هستند. سایت خبری – تحقیقی «پروپابلیکا» ماه گذشته میلادی در گزارشی نوشته بود، «اکثر مشاوران ترامپ مخالف خروج از سازمان جهانی بهداشت هستند. با این حال، روز سه‌شنبه جمهوریخواهان به‌خاطر منافع حزبی در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در موضع دفاع از تصمیم ترامپ قرار گرفتند.» مؤسسه دارویی امریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت ترامپ با خروج رسمی از سازمان جهانی بهداشت سلامت کشور ما را به یک خطر بزرگ انداخت.»
در تاریخ 30 ژوئن یعنی حدود 10 روز قبل نیز 750 کارشناس بین‌المللی در دو حوزه بهداشت و درمان و حقوق به کنگره امریکا نامه نوشته و درباره خروج از سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بودند. زیرا امریکا یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کننده‌های مالی این سازمان است و در حال حاضر که همه‌گیری کووید19 تمام کشورها را درگیر کرده قطع این کمک‌های مالی می‌تواند باعث ایجاد وقفه در برنامه‌های ضروری این سازمان از جمله برنامه توسعه واکسن، رصد بیماران و انجام تست شود. با خروج امریکا از سازمان جهانی بهداشت همچنین تمام پیشرفت‌هایی که در زمینه کنترل بیماری ایدز در سطح جهان حاصل شده بود، از بین خواهد رفت. به گزارش نیویورک تایمز، بودجه دوسالانه سازمان جهانی بهداشت حدود 6 میلیارد دلار است که کشورهای عضو آن را تأمین می‌کنند. در سال 2019 امریکا حدود 553 میلیون دلار از این بودجه را تأمین کرد.
بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای حامی بهداشت عمومی از جمله کمپین ضد فقر «وان» هم با زیر سؤال بردن بهانه ترامپ برای این خروج می‌گویند، وقتی کووید19 نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد، سازمان جهانی بهداشت چاره‌ای جز همکاری با چین برای مبارزه با این همه‌گیری نداشت. امریکا اگر نقدی به این سازمان دارد باید برای اصلاح آن کار کند نه اینکه سازمان را ترک کند. این کار امنیت تمام امریکایی‌ها و مردم جهان را به‌خطر می‌اندازد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/1/547885/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها