با تصمیم اکثریت مجلس اصولگرا

تاجگردون نماینده نماند




رضوانه رضایی‌پور
خبرنگار پارلمانی
128 رأی مخالف، 102 رأی موافق و 21 رأی ممتنع حاصل جلسه  مهم صبح دیروز بهارستان بود. جلسه‎ای که برخلاف دستورکار مجلس بخشی از آن غیرعلنی و بخشی دیگر علنی برگزار شد و به بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اختصاص یافت تا بالاخره با گذشت 40 روز، تکلیف نماینده گچساران برای حضور یا عدم حضور در جمع مجلس یازدهمی‎ها مشخص شود.
ساعت 8 و 10 دقیقه صبح جلسه غیرعلنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که 45 دقیقه به طول انجامید. قالیباف با شروع جلسه علنی، تنها به توضیح مختصری بسنده کرد و گفت: «مباحثی در این زمینه مطرح شد و نمایندگان محترمی که به موضوع اعتراض داشتند در 15 دقیقه وقت خود، مطالب‌شان را بیان کردند و آقای تاجگردون نیز به مدت 30 دقیقه نکاتی که لازم بود نمایندگان در جریان آن باشند به سمع آنان رساند.» او این جمله را گفت و سپس از سخنگوی کمیسیون تحقیق خواست که برای قرائت گزارش این کمیسیون پشت تریبون بیاید.
قرائت گزارش کمیسیون تحقیق
حجت‎الله فیروزی سخنگوی کمیسیون تحقیق، گزارش این کمیسیون را درباره بررسی‌های مرتبط با اعتبارنامه تاجگردون قرائت کرد که نتیجه آن تصویب اعتبارنامه در جلسه سوم تیرماه با اکثریت آرا بوده است.
با پایان یافتن گزارش کمیسیون تحقیق، قالیباف از نمایندگان خواست تا در جایشان بنشینند و رأی خود را به گلدان بیندازند. هرچقدر هم غلامرضا نوری قزلچه نماینده اصلاح‌طلب بستان‎آباد و موافق گزارش کمیسیون، از او خواست تا تذکر آیین‌نامه‎ای خود را بدهد، قالیباف چنین اجازه‎ای به او نداد. البته قالیباف پس از پایان رأی‎گیری و پیش از اعلام آرا، صندلی ریاست را به قاضی‌زاده هاشمی سپرد و خود مجلس را ترک کرد.
همزمان با شمارش آرای نمایندگان، طرح تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی هم از سوی یکی از نمایندگان مطرح شد اما آنقدر فضای مجلس درگیر رأی دادن به اعتبارنامه تاجگردون بود که به نظر می‌رسید کمتر نماینده‌ای به آن گوش می‌دهد و در نهایت هم این طرح رأی نیاورد. غلامرضا تاجگردون هم قبل از آنکه نتیجه شمارش آرای نمایندگان درباره اعتبارنامه‌اش اعلام شود، کیفش را برداشت و صحن مجلس را ترک کرد.  با پایان یافتن شمارش آرا، قاضی‌زاده هاشمی که دقایقی بود ریاست مجلس را برعهده داشت، 128 رأی مخالف، 102 رأی موافق و 21 رأی ممتنع نمایندگان به گزارش کمیسیون تحقیق مجلس که موافق حضور تاجگردون در مجلس بود را اعلام کرد و از رد اعتبارنامه نماینده گچساران خبر داد.
درجلسه غیرعلنی چه گذشت؟
در 45 دقیقه‎ای که جلسه مجلس به حال غیرعلنی درآمد، علیرضا زاکانی به عنوان نماینده مخالفان 15 دقیقه در اعتراض به تأیید اعتبارنامه تاجگردون سخنرانی کرد. آن گونه که مالک شریعتی نماینده تهران پس از پایان رأی‌گیری در جمع خبرنگاران از این جلسه گفت: تصمیم هیأت رئیسه جهت برگزاری جلسه بصورت غیرعلنی عاقلانه و مدبرانه بود و جلوی التهابات احتمالی را گرفت. او گفت: معترضان به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران هم می‌توانستند در این جلسه صحبت کنند که زاکانی به عنوان نماینده مخالفین ۱۵ دقیقه در این باره صحبت کرد. تاجگردون هم ۳۰ دقیقه فرصت داشت مطالب خود را مطرح کند که بخشی از فرصت خود را به مسعود پزشکیان داد تا در دفاع از وی صحبت کند. دفاع پزشکیان که نیمی از وقت 30 دقیقه‎ای تاجگردون را گرفته بود، در توئیت یکی از نمایندگان تهران آمده است. مجتبی رضاخواه در توئیتی نوشت: یکی از دلایل تصویب نشدن اعتبارنامه تاجگردون، دفاع بد و مغلطه تعجب‌برانگیز پزشکیان بود. ایشان با اشاره به حدیثی نتیجه گرفت که اگر کسی اتهامات علیه خودش را رد کند، باید آنها را نادیده گرفت. پس نقش دادگاه چیست؟ از این پس تلاش می‌کنیم پیگیر حقوق مردم شریف و فهمیده باشت و گچساران هم باشیم.
بدعت در قانونگذاری
در جریان آغاز رأی‌گیری نمایندگان درخصوص گزارش کمیسیون تحقیق، صدای اعتراض نوری قزلچه برای تذکر آیین‎نامه‎ای بارها به گوش رسید. اما او با مخالفت قالیباف فرصت اعتراض پیدا نکرد تا پس از پایان رأی‌گیری با حضور در جمع خبرنگاران از اشتباهاتی که در اجرای آیین‌نامه رخ داده، بگوید.
نماینده بستان آباد گفت: «در مجلس اتفاق نادری افتاد که به اعتقاد من خلاف آیین‌نامه داخلی بود. با تاجگردون برخوردی شد که انگار اعتبارنامه‌اش در شعبه رد شده، در کمیسیون تحقیق رد شده و گزارش رد آن به مجلس آمده است. در حالی که اعتبارنامه ایشان در شعبه تأیید شده بود و برخلاف قانون اعتبارنامه تأیید شده را به کمیسیون تحقیق ارجاع دادند. اعتبارنامه در این کمیسیون هم فقط دو مخالف داشت و بقیه اعضا را تأیید کرده بودند.
وی به مواد آیین نامه‎ای که نمایندگان با استناد به آن، رأی‌گیری در مورد تأیید اعتبارنامه را به صحن آوردند اعتراض کرد و گفت: استناد نمایندگان مواد 28 تا 32 آیین نامه داخلی مجلس است. 3 بار در ماده 29 و یکبار در ماده 31 آمده که بررسی اعتبارنامه برای تصمیم‌گیری به مجلس بیاید. اگر گزارش کمیسیون تحقیق رد اعتبارنامه از سوی شعبه را تأیید کند، آن وقت است که برای تصمیم‎گیری به صحن مجلس می‎آید. اگر موضوع رد اعتبارنامه باشد، همین روالی طی می‎شود که در این جلسه طی شده است. نمی‎دانم که نمایندگان این مواد آیین نامه را چگونه تفسیر کردند.
تاجگردون نماینده مشارکت 20 درصدی نبود
نوری قزلچه ادامه داد: با 275 نفر بقیه نمایندگان چه برخوردی کردیم؟ از رئیس گرفته تا سایر نمایندگان؟ فقط گزارش را خواندند و رد شدند. نباید به رأی‎ گذاشته می‎شد و جلسه آن هم به صورت غیرعلنی برگزار می‌شد. هیچ گزارش منافی عفتی وجود نداشت. هیچ مبحث امنیتی نبود، پس دلیلی برای برگزاری غیرعلنی جلسه وجود نداشت. متأسفانه برخوردی با نماینده حوزه انتخابیه‎ای شد که 75 درصد مردم در انتخابات مشارکت داشتند. تاجگردون هم بالای 50 درصد آرا را کسب کرده بود. ایشان نماینده مشارکت 20 درصدی که نبود. پیام این کار برای جامعه چه بود؟ بدعتی در قانونگذاری شده است. 40 روز است که مجلس درگیر اعتبارنامه تاجگردون است. او در ادامه با بیان اینکه تاجگردون رأی نمایندگان را پذیرفته است، ادامه داد: این کار مجلس این پیام را داشت که می‌خواهند مشارکت‌ها پایین باشد و عده‌ای خاص وارد شوند که اتفاقی خطرناک است.
نماینده بستان‌آباد درخصوص آنچه که در جلسه غیرعلنی اتفاق افتاد هم گفت: به آقای تاجگردون ۳۰ دقیقه فرصت داده شد تا در جلسه غیرعلنی پاسخ معترضان را بدهد. این همه در فضای مجازی علیه او مطلب منتشر کردند مگر می‎شود که در عرض چند دقیقه به آن پاسخ دهد؟ کمیسیون تحقیق هفته‎ها به آن رسیدگی کرده بود. مهمتر اینکه تاجگردون تأیید همه مراجع امنیتی و ذیصلاح و شورای نگهبان را هم داشت. محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم گفت که تکلیف نماینده گچساران و دو نماینده تهران و آستانه اشرفیه که قبل از افتتاح مجلس از دنیا رفتند، در انتخابات میان دوره ای همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 مشخص می شود.
طرح دو فوریتی و هجوم نمایندگان به سوی رئیس
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه دیروز خود، یک طرح دو فوریتی را هم برای تصویب در دستور کار داشتند. طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی،  با دو فوریت به صحن علنی آمد اما با بی‎توجهی نمایندگان رد شد و یک فوریت آن به تصویب رسید.
علی علیزاده نماینده مراغه به عنوان نماینده درخواست کننده دوفوریت طرح اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در جلسه علنی گفت: صدو سی نفر از نمایندگان مجلس این طرح را آماده کرده‎اند، طبق قانون در رابطه با جذب نیروهای حق التدریس که در سال ۹۷ تصویب شد، چهار گروه نیروهای حق‎التدریس، مربیان پیش دبستانی، سرباز معلمان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی جذب آموزش و پرورش شوند، که برای سه گروه غیر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی دوره‌های آموزشی برگزار شده، اما برای آموزشیاران نهضت آزمون گذاشته‌اند. در صورت تصویب نشدن این دو فوریت حق افراد ضایع می‌شود. کسانی که ۱۳ سال در مناطق دورافتاده با حقوق ماهانه حداکثر ۴۰۰ هزار تومان کار کرده و زحمت کشیده‌اند و آموزش داده‌اند، نباید حق آنها ضایع شود.
پس از صحبت‎های علیزاده و بیان نظرات نمایندگان موافق و مخالف، دو فوریتی این طرح به رأی گذاشته شد. پس از 50 ثانیه، قاضی‌زاده هاشمی پایان رأی گیری را اعلام کرد. نمایندگان که انگار غافل از ثبت رأی خود شده بودند پس از اینکه متوجه شدند فرصت رأی‎گیری را از دست داده‎اند، هرچقدر از رئیس جلسه درخواست تجدید رأی‎گیری را کردند، مورد قبول قرار نگرفت. حرف قاضی‎زاده هاشمی این بود که آیین نامه اجازه رأی گیری مجدد را نمی‎دهد اما نمایندگان زیر بار نرفتند و با هجوم به سمت تریبون، 10 دقیقه‎ای را به اصرار به رئیس مجلس گذراندند. در نهایت یک فوریت این طرح به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۶۳ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر به آن رأی مثبت دادند.

برش
مقایسه اقدام مجلس با ماده 29 و 32

رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در مجلس به استناد چند ماده از آیین‌نامه داخلی رخ داده که از قضا محل بحث تعدادی از نمایندگان هم است. نوری قزلچه، نماینده بستان آباد به مواد 28 تا 32 آیین‌نامه داخلی مجلس اشاره کرد که نمایندگان با استناد به آن تأیید اعتبارنامه نماینده گچساران را به رأی گذاشتند.
ماده 29-... اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته است، حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود. در صورتی‌که نظر شعبه تأیید اعتبارنامه باشد، گزارش تأیید آن برای تصمیم‌گیری به مجلس ارائه می‌شود. چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طریق هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد تا پس از رسیدگی و ارائه گزارش، برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد. (این درحالی است که اعتبارنامه تاجگردون در شعبه تأیید شده بود اما به کمیسیون تحقیق هم رفت)
ماده 32- چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تأیید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداکثر به مدت 15 دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده است حداکثر به مدت 30 دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند، سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود، چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند. (برخلاف نظر این ماده اعتبار نامه تاجگردون در حالی به رأی گذاشته شد که کمیسیون تحقیق آن را رد نکرده بود.با این حال برخی این تفسیر را داشتند که چون معترضان به اعتبارنامه در شعبه قانع نشده‌اند موضوع باید به کمیسیون تحقیق و در نهایت رأی‌گیری در صحن موکول شود.)




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/1/547882/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها