روحانی در جلسه هیأت دولت تأکید کرد

فصل بگو مگو نیست

- بورس باید با استحکام به راه خودش ادامه دهد -همه مسئولیم که از اموال مردم به خوبی حراست کنیم - 30 درصد سهام عدالت آزاد شده، 30 درصد در عید غدیر و 30 درصد سهام هم برای 22 بهمن آزاد می شود - تخلف و فشار برخی صادرکنندگان به مردم قابل تحمل نیست - لغو قطعنامه های فصل هفتمی، کاری بی نظیر در جهان و یک پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است - سمبل قدرت سیاسی وزارت خارجه است - امام همیشه اهمیت خاصی قائل بودند که وزیر خارجه مورد احترام باشند

گروه سیاسی/ حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه اکنون با فشارهای گسترده تحریم دشمنان و بیماری کرونا، شرایط تنش و بگو مگو نیست، تصریح کرد: دولت صمیمانه و تحت حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، دست همکاری خود را به سوی دو قوه دیگر و نیروهای مسلح دراز می‌کند. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یکی از اهداف دولت های یازدهم و دوازدهم توسعه استان‌های محروم و بویژه سیستان و بلوچستان بود به اجرای طرح‌هایی چون رساندن گاز به این استان، افزایش ظرفیت بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن، اتصال راه‌آهن چابهار به راه‌آهن سراسری کشور و ایجاد خط راه‌آهن 730 کیلومتری از چابهار تا زاهدان و مجهز کردن و آبیاری مدرن 46 هزار هکتار زمین کشاورزی سیستان و بلوچستان اشاره کرد.
تصمیمات دولت برای مسکن
وی همچنین به تشریح تصمیمات اخیر در حوزه بورس، مسکن و ارز پرداخت و گفت: نسبت به مسکن به‌عنوان رئیس جمهوری اعتراف می‌کنم که یک عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم به‌دلیل اینکه برخی از طرح‌های مسکن ما متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشد، البته طرح‌هایی که در زمینه هوایی، ریلی، جاده‌ای و بنادر داشتیم اجرا و عملیاتی شد و خوب هم اجرا شد اما در بحث مسکن چون گرفتار آن بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم، به‌طور طبیعی دچار یک عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. حسن روحانی افزود: اولین اقدام مهمی که در هفته‌های اخیر انجام گرفت اینکه 250 هزار هکتار زمین اطراف شهرها و روستاها به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد. البته این رقم 250 هزار هکتار، اولیه است و این بزودی به یک میلیون هکتار خواهد رسید. رئیس جمهوری گروه‌های دارای اولویت واگذاری مسکن را اول 300 هزار متقاضی مسکن اولی و دوم مستأجران کشور عنوان کرد. وی با اشاره به تصمیم دولت برای ایجاد سقف محدودیت افزایش اجاره در شهرها اعلام کرد که تصمیمات دیگری نیز برای بهبود شرایط گرفته خواهد شد.
روند مثبت بورس ادامه می‌یابد
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بورس باید با استحکام راه خودش را ادامه دهد، بر لزوم حفاظت از اعتماد مردم به این حوزه تأکید کرد. به گفته رئیس جمهوری برای ادامه حرکت رو به رشد بورس باید عرضه اولیه افزایش پیدا کند. وی افزود: به سازمان بورس اعلام کردیم که خودشان طبق قانون سهم شناور را - اگر هماهنگ شدند با وزرای مربوطه چه بهتر و اگر هماهنگ نشدند- مستقیماً عرضه کنند و این دستوری است که خطاب به سازمان بورس صادر شده و باید به آن عمل کند. سهام شناور را عرضه می‌کنیم و همچنین وزارتخانه‌هایی که باید سهام لازم را بیاورند عرضه کنند، این کار را باید انجام دهند. رئیس جمهوری با اشاره به تأثیر مثبت عرضه سهام هلدینگ سیمان و شستا، خبر داد: از سوی وزارت نیرو شرکتی بزودی عرضه می‌شود که 6 هزار میلیارد ارزش آن است. سازمان بورس را هم موظف کردیم زمان بررسی‌هایی که برای شرکت‌ها انجام می‌دهد که حدوداً هفته‌ای یکی دو شرکت نیست، این را هم تا 5 شرکت افزایش دهد. آن‌طور که حسن روحانی درباره سهام عدالت خبر داده 30 درصد این سهام قبلاً آزاد شده، 30 درصد آن ان‌شاءالله برای عید غدیر آزاد خواهد شد و 30 درصد هم برای 22 بهمن. وی اطمینان داد که در ادامه نیز شاهد مسیر مثبت در زمینه بورس خواهیم بود.
هماهنگی سه قوه برای برخورد با تخلفات ارزی
رئیس جمهوری همچنین درباره موضوع ارز به تشریح اقدامات صورت گرفته و سیاست‌های دولت پرداخت و گفت: هر کس کالایی را به خارج صادر می‌کند، موظف است در مدت 3 ماه پولش را برگرداند. اگر در 3 ماه برگرداند، طبق معمول می‌رود در بازار نیما و در سامانه نیما عرضه می‌کند و ارز خود را طبق چارچوبی که در کشور است، می‌فروشد. ولی اگر عرضه نکرد و به تأخیر افتاد، ارز او را بانک مرکزی به قیمت پایان مهلت‌اش خواهد خرید و او حق ندارد دیگر در بازار نیما و به‌روز عرضه کند به محض اینکه 3 ماه تمام شد همان روز، روز قیمتی است که بعداً بانک مرکزی از او خواهد خرید. اگر قیمت پایین بیاید به قیمت پایین‌تر خواهد خرید، ولی اگر هم بالا برود، به قیمت بالاتر از او خریداری نخواهد شد. وی تعلل برخی صادر‌کنندگان برای عرضه ارزهای خود با هدف افزایش قیمت ارز در آینده را «خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور» دانست و تخلفات صورت گرفته در این خصوص را غیرقابل تحمل خواند. رئیس جمهوری همچنین از حمایت رؤسای مجلس و قوه قضائیه از برخورد قضایی با کسانی که ارز حاصل از صادرات را برنگردانند تشکر کرد و آن را یکی از نمودهای هماهنگی بین قوا دانست. روحانی تأکید کرد: همه بدانند نظر نسبت به این مسأله در کشور واحد است. کل دولت و کل قوای سه گانه یک نظر واحد دارند. هر که کالایی صادر می‌کند ارز آن را باید به ملت و کشورش برگرداند مخصوصاً در این شرایطی که امریکایی‌ها می‌خواهند علیه ما توطئه کنند و ما همه موظفیم در برابر توطئه امریکا ایستادگی و مقابله کنیم.
تأکید امام و رهبری همواره حفظ احترام وزیر امور خارجه بوده است
بخش دیگر سخنان روحانی به مسأله سیاست خارجی و دفاع از وزارت امور خارجه مربوط می‌شد. رئیس قوه مجریه در ابتدای این بخش گفت: هر‌کشوری که دارای قدرت‌های ملی است، (قدرت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی) یک سمبل دارد، سمبل قدرت سیاسی ما وزارت خارجه و سمبل وزارت خارجه شخص وزیر خارجه است. امام(ره) در دوران رهبری‌شان همیشه به این مسأله اهمیت خاصی قائل بودند که وزیر خارجه مورد احترام باشد. رهبر معظم انقلاب هم همیشه هر کجا بودیم شاهد این بودیم که همیشه از دولت و وزیر خارجه حمایت کردند. رئیس جمهوری افزود: در مدت این 7 سال کارهای بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. این کار آنقدر باعظمت است که دشمنان هم ناچارند در برابر این عظمت کار پذیرا باشند، بپذیرند و قبول کنند. در این مدت قطعنامه‌های شورای امنیت کنار گذاشته شده است که قطعنامه‌های فصل هفتی یعنی یک کار بدون نظیر و شما در تاریخ نظیر این را پیدا نمی‌کنید که 6 قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شود و بدون اینکه یک روز و یک لحظه اجرا شود، همه اینها در یک روز لغو شود که در تیر سال 94 لغو این قطعنامه‌ها بود و این کار عظیم و بزرگ در تاریخ ایران بوده است که این کار هیچ‌وقت تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و این یک پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است. وی یادآوری کرد: جمهوری اسلامی ایران پرونده PMD را بسته است؛ پرونده‌ای که امریکا و اسرائیل سال‌ها آرزو داشتند که این پرونده را سالیان دراز یا برای همیشه به‌عنوان یک معضل برای جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند و این کار عظیم و بزرگی است که انجام گرفته است. حسن روحانی گفت: اف‌ای‌تی‌اف هم بعد از اینکه سال‌ها در دولت دهم حاضر نشدند ایران را بپذیرند، دولت یازدهم کاری کرد که ما از تحریم اف‌ای‌تی‌اف و لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شدیم و این کار عظیم و بزرگی بود که وزارت خارجه و وزارت اقتصاد ما در دولت یازدهم انجام داد و الان با مشکلی مواجهیم که امیدواریم باز هم همه تلاش کنیم از این مشکل در یک مقطعی خارج شویم ولی این کار در دولت یازدهم شد. کنوانسیون دریای خزر انجام گرفت، توافق با عراق برای لایروبی اروند در بغداد انجام گرفت، توافق اوراسیا و حضور ما در این اتحادیه انجام گرفت و اینها اقدامات بسیار مهمی بود که انجام گرفته است. وی با بیان اینکه «اساساً برای روابط خارجی‌مان از روز اول یک نگاه استراتژیک داشتیم و داریم»، گفت: نگاه ما، تعامل بسیار خوب، نزدیک و سازنده با کشورهای منطقه و همسایگان ماست که با بسیاری از کشورهای همسایه روابط بسیار خوب و نزدیک داریم بجز آن دو کشوری که خودشان نخواستند والا آنها هم اگر می‌خواستند روابط خوب می‌خواستیم با آنها داشته باشیم.
امروز شرایط بگومگو نیست
حسن روحانی افزود: اینجا می‌خواهم یک نکته اساسی‌تر بگویم. دشمنان کشور و در رأس آن امریکا و صهیونیسم هدف‌ اصلی‌شان از فشارها و تفرقه‌افکنی‌ها، اول جدایی بین ملت و نظام است. می‌خواهند مردم را از نظام جدا و از نظام مأیوس کنند و هدف دوم‌شان ایجاد اختلاف بین قوای سه‌گانه و مسئولان کشور است. نباید به امریکا و اسرائیل اجازه دهیم به اهداف‌شان برسند. دولت به سهم خودش همیشه خواهان روابط صمیمی و برادرانه در چارچوب قانون اساسی با قوه مقننه و قوه قضائیه است. امروز هم تصمیم دولت همین است و این تصمیم را همیشه ادامه می‌دهیم. وی با آرزوی اینکه تصمیم دو قوه دیگر هم همکاری با دولت باشد، گفت: امروز خواست ملت این است که سه قوه در کنار هم و دست به دست هم دهیم و بتوانیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم. الان نه شرایط تنش است و نه شرایط بگومگو؛ الان کشور در شرایط تحریم و فشار و کرونا است و این همه دشمن دارد. رئیس جمهوری گفت: باز هم تأکید می‌کنم، دست صمیمانه و برادرانه را به سمت مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نیروهای مسلح دراز می‌کنیم و همه در کنار هم تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری، می‌خواهیم با هم کار کنیم. در فرصت باقی‌مانده دولت که حدود یکسال و یک ماه از کار دولت باقی‌مانده است، می‌خواهیم همه طرح‌ها و فعالیت‌هایمان را که نیمه کاره است، تکمیل و تمام کنیم و همه وعده‌هایی را که به مردم دادیم، اجرا کنیم.
امیدواری رئیس جمهوری برای کاهش کرونا در مرداد
حسن روحانی در پایان به موضوع کرونا و تصمیمات مهم این حوزه اشاره کرد و گفت: ما در اسفند و فروردین در موج اول کرونا بودیم و توانستیم با هماهنگی و همکاری که همه دست‌به‌دست هم دادیم و مردم، نیروهای مسلح، وزارت بهداشت و همه به میدان آمدیم و از آن موج اول عبور کردیم یعنی وقتی به اردیبهشت رسیدیم یک آرامش و تنفس راحتی در کشور ما تا اوایل خرداد بود خصوصاً نیمه دوم خرداد با یک موج جدیدی در استان‌های دیگر و نه در استان‌هایی که موج اول را داشتیم و در استان‌هایی که در آن دور موجی نبود، آنها دچار موج شدند و ما در این موج هستیم و ان‌شاء‌الله از این موج عبور خواهیم کرد.
وی افزود: تصمیماتی که گرفتیم برای عبور از این موج که اولاً به تمام استان‌هایی که شرایط قرمز دارند، اختیار دادیم که ستاد استانی‌شان بتوانند تصمیمات لازم را برای محدودیت‌های موقت در آن استان اتخاذ کنند. رئیس جمهوری اجازه اختیار به وزارت بهداشت برای تعطیلی و پلمب مکان‌های پرخطر و همین‌طور اجباری کردن استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ را دو تصمیم مهم دیگر عنوان کرد و افزود: همه توقع ما این است که با همکاری هم ان‌شاء‌الله بتوانیم تا پایان تیرماه با اجرای برنامه‌هایی که داریم وارد یک مرداد آرام‌تری شویم.

مصوبات هیات وزیران
واگذاری سهام دولتی در بورس طی یک زمانبندی

در جلسه روز گذشته هیأت دولت که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، رئیس جمهوری دستگاه‌های ذیربط را موظف کرد طی یک برنامه زمانبندی شده، سهام دولتی را در بازار بورس واگذار کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی واگذاری بخش دولتی اقتصاد به بخش خصوصی را از سیاست‌های مهم نظام دانست و تأکید کرد که در اجرای آن تعلل جایز نیست. رئیس جمهوری همچنین با توجه به شروع جریان شایعه و جوسازی در خارج از کشور و از ناحیه دشمنان ملت درباره برنامه همکاری ۲۵ ساله کشورمان با کشور چین، اظهار کرد: شایسته نیست دوستان در زمین دشمن بازی کنند ما در این دولت برنامه همکاری با همه کشورها را دنبال کرده‌ایم که نتایج درخشانی برای کشور داشته و خواهد داشت. او درعین حال، بر ضرورت تعامل، تفاهم و وحدت و انسجام با سایر قوا نیز تأکید کرد.
همچنین در این جلسه، هیأت وزیران با واگذاری سهام دولت به ارزش تقریبی ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بابت رد بخشی از دیون دولت به این سازمان موافقت کرد. هیأت دولت درادامه به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین نامه اجرایی مربوط به پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد را به تصویب رساند. به موجب آیین نامه فوق، مشمولین این آیین نامه برای برخورداری از کمک معیشت موظفند اصل تقاضانامه مربوط و اقرارنامه محضری مبنی بر فاقد شغل و درآمد بودن را به بنیاد شهید و امور ایثارگران محل پرونده خود ارائه نمایند و بنیاد نیز موظف است به منظور برقراری کمک معیشت، اقدامات لازم را به عمل آورد. هیأت وزیران همچنین آیین‌نامه اجرایی مربوط به بازنشستگی پیش از موعد همسران و فرزندان شاغل شهدا را تصویب کرد. به موجب آیین‌نامه مذکور، افراد مشمول در صورت دارا بودن حداقل (۲۲) سال سابقه خدمت قابل قبول و بدون شرط سنی، می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را با استفاده از سنوات ارفاقی (حداکثر به مدت ۸ سال) ارائه کنند. در هر  صورت، مجموع سنوات مذکور با احتساب سنوات ارفاقی باید حداقل ۳۰ سال باشد.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7389/1/547880/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها