قطع انتقال زنجیره بیماری کرونا با مشارکت مردم


مسعود مردانی
متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا
یکی از دلایل قرمز شدن وضعیت استان‌ها و افزایش آمار مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا به خاطر وجود تعطیلات آخر هفته و آغاز فصل تابستان و مسافرت‌های بی‌رویه مردم است. البته در کنار مسافرت‌های غیرضروری، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در جامعه، استفاده نکردن از ماسک توسط بسیاری از شهروندان و رعایت نکردن فاصله اجتماعی، سبب شد که آمار فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا، از مرز 200 نفرعبور کند. البته در برخی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی و اصفهان بشدت زنجیره انتقال افزایش پیدا کرد و آمار مبتلایان بالا رفت. در نتیجه این بی‌توجهی‌ها، موارد بستری و تعداد بیماران بدحال بیشتر شده، به طوری که متأسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد از دو بیمار بستری در آی‌سی‌یو، یک نفر فوت می‌کند. هرچند نمی‌توان همه مشکلات واشتباهات را به گردن مردم انداخت و تنها آنها را مقصر دانست.
چرا که برخی بازگشایی‌ها زودهنگام بودند. مثلاً می‌شد بازگشایی کلاس‌های موسیقی، زبان‌های خارجی یا حتی مهدکودک‌ها را به تاریخی دیگر موکول کنیم ؟ همه موارد مذکور سبب شد، ویروس کرونا اپیدمی پیدا کرده و وضعیت وخیم‌تر و بدتر شود. با این همه، هنوز وارد پیک دوم بیماری کرونا نشده‌ایم، زیرا در برخی از استان‌ها مانند استان همدان در ابتدای بیماری و در اوایل پیک هستیم. از طرفی 20 استان کشور همچون، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، اصفهان، قسمت‌هایی از استان تهران مانند شهر تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند یا در وضع هشدار هستند.
در کل تعداد استان‌هایی که در وضعیت قرمز یا در وضعیت هشدار هستند از دیگر استان‌ها بیشتر است. به اعتقاد من، باید دوباره در بازگشایی‌ها تجدید نظر شود و مردم شدیداً از رفتن به سفرهای غیر ضروری خودداری کنند. در این روزها تا اطلاع ثانوی، برگزاری مراسم عروسی و عزا و هر نوع دورهمی باید مطلقاً ممنوع باشد. ماسک زدن در همه مجامع باید اجباری شود و مردم خود را ملزم به استفاده از ماسک کنند. در کنار این هشدار‌ها و توصیه‌ها لازم است برای مهار هرچه سریعتر بیماری، تمامی استانداران هم با قوت و قدرت به مسأله ورود کنند. چرا که مؤثرترین کار ممکن این است استان‌هایی که در مرحله هشدار یا قرمز قرار دارند، ورود مسافران تابستانی را ممنوع کنند.
آنها باید با تبعیت از برنامه‌ها و تصمیمات ستاد ملی کرونا و همچنین اجرای کامل دستور العمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از انتقال زنجیره بیماری جلوگیری کنند البته مردم هم باید در مقابله با این بیماری همکاری و مشارکت لازم را در مهار کرونا داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7388/1/547810/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها