هشدار متخصصان بهداشت و در‌مان به عدم استفاده مردم از ماسک

جنگ علیه کرونا با ماسک

200 نفر در یک روز این یک آمار نیست یک هشدار است

وزیر بهداشت :
موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد

- این عادی انگاری شرایط  و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شد، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند
- متأسفانه مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد
- متأسفانه سفرهایی انجام شد و در جریان آن بمب ویروس را با خود حمل کردیم

فریبا خان احمدی
خبرنگار
تعداد مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا روز‌به‌روز در حال افزایش است و حالا با وجود هشدارهای پیاپی مسئولان کشور همه رکوردها شکسته شده و شرایط به نسبت آرام گذشته، پس‌از چند ماه بار دیگر حادتر شده است. دیروز با گذشت نزدیک به چهار و نیم ماه از شیوع اپیدمی ویروس کرونا، تعداد جانباختگان این بیماری به اوج خود رسید و رکورد جدید و بی‌سابقه‌ای از فوتی‌های کرونا به ثبت رسید. البته سخنگوی وزارت بهداشت هم با هشدار به ارائه آمار جدید روزانه تعداد موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا پرداخت؛ جان باختن 200 نفر در 24 ساعت که یعنی رسیدن به بالاترین آمار مرگ ومیر در کشور.
به‌عبارت دیگر در شرایطی که به گفته متخصصان حوزه سلامت فاصله‌گذاری اجتماعی و خود قرنطینگی، استفاده از ماسک در هفته‌های اخیر و همچنین محدودیت‌های رسمی برای حضور افراد در جامعه به پایین‌ترین حد خود رسیده است، آمار مبتلایان و جانباختگان بیماری کووید19 در ایران به عدد بی‌سابقه‌ای رسید. این افزایش کم سابقه آمار و عدد بی‌سابقه از مرگ مبتلایان کرونا در ایران، در حالی است که رئیس ستاد ملی کرونا را وادار کرد تا از 15 تیر ماه استفاده از ماسک را اجباری اعلام کند چرا که به‌گفته مینو محرز، مطالعات علمی بهترین راه پیشگیری از بیماری ناشی از ویروس کرونا را استفاده از ماسک معرفی کرده‌ است.
 ظهر روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار جدید تعداد مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا در ایران را منتشر کرد که از تعداد مرگ بی‌سابقه حکایت دارد. سیما سادات لاری در توضیح این آمار گفت: در 24 ساعت 2 هزار و 637 بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد 200 نفر جان‌شان را از دست داده‌اند. با این حساب مجموع بیماران مبتلا به کرونا در کشور به 245 هزار و 688 نفر و مجموع فوتی‌ها نیز به 11 هزار و 931 نفر رسید. اما شرایط در برخی استان‌های مختلف وخیم‌تر است. دیروز 20 استان در فهرست وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفتند. به‌گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌ غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و برخی استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. بر اساس گفته‌های مسئولان ستاد ملی کرونا در کلانشهر تهران خیز تازه‌ای از ابتلا و مرگ بر اثر ویروس کرونا در تهران هم آغاز شده است. خیز کرونا در تهران به قدری درخور توجه است که روز گذشته رئیس شورای شهر تهران از پیک مجدد کرونا در تهران ابراز نگرانی کرد و از تدفین 70 متوفی مبتلا به کرونا در بهشت زهرا خبر داد. محسن هاشمی با بیان اینکه کرونا روز به روز در حال افزایش است از افزایش مسافران مترو به یک میلیون نفر گلایه کرد. گلایه او بیشتر متوجه رفتارهای بهداشتی مردم است. هاشمی از مردم خواست با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کرونا را جدی بگیرند. همچنین در خبری دیگر فرماندار تهران اعلام کرده احساس خطر از کرونا باید دوباره برگردد این تصور عام که ویروس آرام‌تر یا فعالیت آن کم شده است به بحران جدیدی دامن زد.
چرا آمار جانباختگان کرونا در کشور تا این اندازه افزایش پیدا کرد؟
دکتر شهنام مرعشی، معاون فنی اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره دلیل افزایش و رکورد آمار مرگ و میر کرونا از ابتدا تا روز 17 تیر به «ایران» گفت: مشکلی که در تحلیل آمار مرگ و میر داریم به این خاطر است که افراد مختلف تحلیل‌های متفاوتی می‌دهند و همین امر موجب می‌شود در اذهان عمومی تحلیل‌های مسئولان با تناقض گویی‌هایی همراه باشد و اعتماد عمومی خدشه دار شود. به‌طور کلی در هفته‌های اخیر با افزایش بی‌سابقه‌ای در تعداد مبتلایان و موارد مثبت و بستری‌ها در مراکز درمانی کشور بخصوص تهران مواجه هستیم البته امیدواریم با اقداماتی که در سه روز گذشته مبنی بر استفاده عمومی و اجباری از ماسک و رعایت بهداشت فردی انجام گرفته در دو هفته آینده شاهد نزولی شدن منحنی آمار مثبت و مرگ و میر کرونا باشیم.
دکتر مرعشی تأکید کرد: هر اندازه مردم در رعایت بهداشت فردی و اصناف در اجرای پروتکل‌های بهداشت جمعی همکاری داشته باشند طبیعتاً آمار بستری و مرگ و میر کرونا پایین می‌آید.  معاون فنی اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت؛ عدم رعایت بهداشت فردی، ماسک نزدن درمراکز شلوغ و برگزاری مراسم ترحیم و عروسی را از جمله عومل تأثیر‌گذار در افزایش آمار مرگ و میر و بستری عنوان کرد. به گفته دکتر مرعشی؛ در روزهایی که آمار مرگ و میر به مرز دو رقمی شدن نزدیک شد بیش از 75 درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند اما در هفته‌های اخیر بنا به اعلام معاون بهداشت وزیر بهداشت این رقم به کمتر از 20 درصد رسیده است که علت عمده افزایش بی‌ سابقه مرگ و میر به حساب می‌آید.
استفاده صحیح مردم از ماسک
مینو محرز هم معتقد است؛ قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا فقط و فقط به واکنش مردم بستگی دارد. او به «ایران» گفت: در همین تیر ماه دوبار آمار تعداد جان باختگان ویروس کرونا شکسته شد. یکی دوشنبه 9 تیر ماه و حالا یک هفته بعد از آن دوباره شرایط به روزهای اوج اپیدمی برگشته است. چاره کار تنها ادامه و اجبار مردم به استفاده صحیح از ماسک است. اگر ماسک پزشکی در دسترس‌شان نیست از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند. منتها درست استفاده کردن از ماسک خیلی مهم است.
این عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا افزایش بی‌سابقه فوتی‌های کرونا را به‌دلیل افزایش سفر‌های تعطیلات خرداد ماه عنوان کرد و افزود: اوج وحشتناک کرونا روز 15 فروردین ماه کنترل شده بود و روزانه بین دو تا سه مریض کرونایی در بیمارستان‌های معین بستری می‌شدند اما دوباره بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم بیرون آمدند، رستوران رفتند و کنار هم قلیان کشیدند. همه اینها موجب شد آمار با شیب تندتری بالا برود.
محرز با اشاره به اینکه شرایط در اغلب استان‌ها به وضعیت قرمز نزدیک شده است، در عین حال از کمبود تخت بیمارستانی برای بستری افراد با شرایط حاد سخن گفت و از مردم خواست مراقبت‌های بیشتری را لحاظ کنند چرا که تخت‌های بیمارستانی یک به یک از مریض کرونایی پر می‌شود.
تمام آمار و ارقامی که در چند روز گذشته از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و مسئولان استانی اعلام می‌شود گویای این واقعیت است؛ تهران و 20 استان کشور در یکی از سخت‌ترین شرایط ممکن از ابتدای ورود ویروس به کشور به سر می‌برند و همین افزایش مبتلایان و جانباختگان بار دیگر ازدحامی در بیمارستان‌ها به راه انداخته است. از استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار هم خبر می‌رسد که تعداد مبتلایان با شیب تندتری در حال افزایش است و امکانات بیمارستانی جوابگوی این تعداد مراجعه‌کننده هم نیست.
وزیر بهداشت: مردم ماسک زدن را جدی بگیرند
افزایش تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا به مسأله نگران‌کننده‌ای برای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدل شده است. دکتر سعید نمکی در یک گفت‌و‌گوی خبری نسبت به افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور پس‌از دستاوردهای کنترل بیماری در مرحله اول ابراز تأسف کرد و با بیان اینکه بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، گفت: متأسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد.
دکتر سعید نمکی با اشاره به پیک جدید کرونا در برخی استان‌ها گفت: در مرحله اول بیماری توانستیم مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و برای تک رقمی شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی کرده و برای مهار بیماری در کشور امیدهای زیادی در دل ما و همکاران‌مان بود.
وزیر بهداشت ادامه داد: این عرایضم را حتماً عده‌ زیادی از مردم به یاد دارند که بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، ما با ویروسی خطرناک کشتی می‌گیریم و البته امتیازات زیادی گرفته‌ایم و ممکن است، دقایق آخر مقابل ویروس ضربه فنی شویم. بارها عرض کردم با این ویروس ناشناخته شطرنج بازی می‌کنیم و ممکن است در دقایقی ما را کیش و مات کند. بارها عرض کردم که این عادی انگاری شرایط و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شد، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند.
نمکی گفت: متأسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و عده‌ای زیادی حرف‌های من و همکارانم را جدی نگرفتند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد؛ بویژه در استان‌هایی بسیار مهم بخصوص استان‌های مرزنشین که سال‌ها غیورانه در مقابل امواج حمله‌های دشمن ایستاده بودند. به همین دلیل هم استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان دفعتاً گرفتار شد.
وی با انتقاد از برگزاری مراسم عروسی و عزا در شرایط کرونا افزود: متأسفانه مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد.
وزیر بهداشت افزود: متأسفانه سفرهایی انجام شد و در جریان آن بمب ویروس را با خود حمل کردیم و دیگران و خودمان را گرفتار کردیم. هیچ وقت نمی‌توانم غم سنگینی را که در این مدت بر دل بنده و همکارانم سنگینی کرد فراموش کنم؛ اینکه کودک ۱۰ ساله‌ای که با پدر و مادر به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش پدر و مادر، به خاک سپرده شد. نمی‌توانم بار سنگینی که در این مدت همکاران من تحمل کردند آن هم در لباس‌های سخت و سنگین و در دمای طاقت فرسای استان‌های گرمسیری را فراموش کنم و اینکه عده‌ای از همکاران و هموطنان را از دست دادیم غم‌های سنگینی است بر سینه ما و همکاران‌مان. وی ادامه داد: روزهای سختی بر ما گذشت و امروز ما در استان‌هایی مثل کردستان، خوزستان و بعضاً سیستان و بلوچستان و هرمزگان و بوشهر و کرمانشاه به وضع مطلوب‌تری رسیده‌ایم، اما این به معنای آن نیست که بر بیماری فائق آمده‌ایم و بیماری را مهار کردیم.
پیشگیری 80درصدی از بیماری با ماسک
وزیر بهداشت تأکید کرد: باز هم از مردم تقاضا می‌کنم ماسک را به‌عنوان یکی از ارزنده‌ترین فاکتورهای پیشگیری از بیماری جدی بگیرند و کرونا را جدی بگیرند؛ کرونا یکی از خطرناک‌ترین و هنوز هم ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که در عرصه بشری پا به میدان بیماری‌زایی گذاشته است و هنوز هم آینده آن ارزیابی نشده است. تقاضا می‌کنم از مردم که بیماری کرونا را جدی بگیرند و ماسک را جدی بگیرند.
وزیر بهداشت تأکید کرد: ماسک می‌تواند بالای ۸۰ درصد همراه با رعایت فاصله‌گذاری ما را در پیشگیری از بیماری موفق کند و این موضوع بسیار جدی و مهم است. البته می‌دانم که فراهم کردن ماسک با قیمت بالای ۱۵۰۰ تومان برای خانواده تنگدست میسر نیست، اما تهیه ماسک خانگی آموزش داده شده و می‌تواند با نازلترین قیمت یکی از عوامل بسیار مؤثر در پیشگیری باشد.
وی همچنین گفت: البته با مسئولان محترم حرف‌هایی دارم که از این تریبون نمی‌زنم و قطعاً به آنها نامه می‌نویسم؛ اینکه چگونه ناوگان حمل‌ونقل شهری را تقویت کنیم و در برخی موارد چگونه به هم کمک کنیم تا امور مردم تسهیل شود و... را در ستاد ملی کرونا و طی مکاتبات با مسئولان پیگیری می‌کنم. نمکی با تأکید دوباره بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی و خطر میهمانی رفتن‌ها و انتقال بیماری از کودکان ناقلِ بدون علامت، به مسن‌ترها از جمله پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، گفت: این موضوع را جدی بگیرید و مسافرت‌ها را بی‌جهت گسترش ندهید. وی بر لزوم اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی کسبه تأکید کرد و گفت: کسبه برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی که در روزهای اول بالای ۸۵ درصد رعایت می‌شد و اکنون به زیر ۲۰ تا ۱۰ درصد رسیده، همکاری کنند. بدانند اگر خدایی ناکرده بیماری با شدت بروز کند، حتی اگر رستوران‌شان هم باز باشد، مشتری نخواهند داشت و هر چه در شیپور گردشگری بدمیم اما در چنین وضعیتی توریست نخواهیم داشت.
خواهشم آن است که کسبه پروتکل‌ها را جدی بگیرند و ناظرین ما نیز بیشتر نظارت کنند. وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند. روزی که تمنا و خواهش می‌کردم، شاید برای برخی‌ها این هشدارها زیاده‌گویی بود، اما اصلاً دلم نمی‌خواست اثبات عرایض ما با تاوانی چنین سنگین و مرگ‌هایی چنین تلخ برای مردم بروز کند. امیدوارم این حرف‌ها را جدی بگیرند و در آینده نزدیک با همدلی و وفاق و رعایت پروتکل‌ها بتوانیم این مرحله سنگین را پشت سر بگذاریم.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7388/1/547801/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها