گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل:

ترور سردار سلیمانی غیرقانونی و نقض منشور ملل متحد بود




گروه سیاسی/ 6 ماه پس از اتفاق نیمه شب 13 دیماه در فرودگاه بغداد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اقدام امریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی، در عراق را بر خلاف مقررات بین‌المللی و نقض منشور ملل متحد دانست. اقدامی که ترامپ گفته بود به‌دلیل در دست داشتن شواهد و اسنادی مبنی بر نقشه سردار سلیمانی برای ایجاد خطر برای نیروها و اتباع امریکایی و جهت حفاظت از آنها دست به آن زده است. حالا اما «اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در این خصوص چیز دیگری می‌گوید؛ او در بخشی از گزارش خود که دیروز منتشر شده تأکید کرده که دولت امریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم در ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز گزارش اگنس کالامار به موضوع ترورهای هدفمند با استفاده از پهپادهای نظامی مربوط می‌شود و قرار است آن را به نشست روز پنجشنبه شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه کند. مسأله ترور سردار سلیمانی بخشی از این گزارش را تشکیل می‌دهد که به نظر می‌رسد مهم‌ترین و خبرسازترین بخش آن است که بازتاب‌های رسانه‌ای قابل توجهی هم داشته است. او در این بخش از گزارش خود تأکید کرده سردار سلیمانی مهره کلیدی نظامی ایران در عراق و سوریه بوده اما با این حال دولت ایالات متحده نتوانسته شواهدی مبنی بر تهدید حتمی و قریب‌الوقوع ناشی از سردار سلیمانی برای شهروندان و نظامیان امریکایی ارائه کند و به همین خاطر اقدام واشنگتن در ترور هدفمند این چهره نظامی ایرانی، غیرقانونی بوده است. این گزارشگر سازمان ملل ترور سردار سلیمانی را نقض منشور ملل متحد از جانب امریکا توصیف کرده و خواستار پاسخگویی در مورد قتل‌های هدفمند توسط هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و وضع مقررات در این حوزه شده است.
در این بخش از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد آمده است: حمله 3 ژانویه (2020) هواپیماهای بدون سرنشین امریکا علیه کاروان حامل سردار سلیمانی نخستین حادثه در نوع خود بود که در آن یک کشور به بهانه دفاع از خود، یک مقام نظامی رسمی خارجی را در خاک یک کشور ثالث مورد هدف قرار داده است. اگنس کالامار به رویترز هم گفته است: «جهان در برهه‌ای حساس و یک نقطه عطف در ارتباط با استفاده از پهپادها قرار دارد...شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامی نمی‌کند و جامعه بین‌المللی، خواسته یا ناخواسته، سکوت پیشه کرده است.» اگنس کالامار در حالی گزارش خود را روز پنجشنبه به نشست شورای حقوق بشر ملل متحد برای بحث و بررسی کشورها ارائه خواهد کرد که ایالات متحده امریکا با تصمیم ترامپ بیش از 2 سال است که به خاطر حمایت از اسرائیل از عضویت در این شورا کناره‌گیری کرده است.
پیش از این در 27 دیماه سال قبل یعنی تنها دو هفته پس از این اقدام تروریستی دولت امریکا، «بنجامین بی. فرنز» دادستان ارشد امریکایی دادگاه نورنبرگ (دادگاه محاکمه سران آلمان نازی پس از جنگ دوم جهانی) با نگارش یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز»، ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی دانسته بود.
گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در حالی منتشر شده که پیشتر در
31 اردیبهشت‌ماه، رئیس قوه قضائیه گفته بود: «مابه دنبال برگزاری دادگاهی بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم.» ابراهیم رئیسی به نتیجه رساندن این پرونده را دستور کار جدی قوه قضائیه عنوان کرده بود.
 پیگیری‌های وزارت خارجه درباره ترور شهید سلیمانی
دیروز محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با میزان درباره پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: در پرونده رسیدگی حقوقی به ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، محوریت اصلی با قوه قضائیه است؛ در این رابطه شخص آیت‌الله رئیسی اهتمام داشتند و جلساتی را با حضور خودشان و مشارکت نمایندگان سایر دستگاه‌ها برگزار کردند. همچنین نقشه راه پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی توسط آیت‌الله رئیسی ترسیم شد و بر مبنای پیشنهاد ایشان امور مربوطه به صورت منسجم و منظم در قالب دو بخش قضایی و مستشاری در دست پیگیری است. در بخش قضایی امور مربوطه با محوریت دادستانی، شعبه بین‌الملل دادگاه، معاون دادستان و بازپرس ویژه پیگیری می‌شود و در بخش مستشاری اقداماتی در راستای جمع‌آوری اطلاعات، مستندات، شواهد و ادله جنایت فوق‌الذکر انجام می‌گیرد. مستنداتی که توسط این هیأت مستشاری جمع‌آوری و تنظیم می‌شود برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم به هیأت قضایی ارجاع می‌شود.
وی ادامه داد: جمع‌آوری مستندات پیرامون افراد دخیل در ترور سردار سلیمانی، در حال انجام است؛ در این پرونده برخی افراد معاونین جرم هستند؛ کسانی که در روز جنایت در محل حادثه حضور داشتند؛ بالاخره بدون هماهنگی افراد مستقر در محل، این جنایت ممکن نبود انجام گیرد؛ بالاخره فردی در زمانی که سردار سلیمانی وارد فرودگاه بغداد می‌شود ایشان و ماشینی را که سوار می‌شوند شناسایی می‌کند و موقعیت را برای انجام عملیات هوایی مخابره می‌کند؛ اینها مواردی است که مربوط به امور امنیتی است و بتدریج در حال انجام است.بهاروند درباره پیگیری‌های وزارت خارجه هم توضیح داد: وزارت امور خارجه در رابطه با ترور سردار سلیمانی به هر نهادی که امکانش از نظر دیپلماتیک وجود دارد شکایت کرده و نامه زده و موضوع را به صورت مبسوط تشریح کرده است و هنوز نیز با این نهاد‌ها در تماس است؛ یعنی علاوه بر دبیر کل سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه در شورای امنیت نیز اقدام به ثبت شکایت کرده و به کمیسیون عالی حقوق بشر نیز موضوع این جنایت را منتقل کرده است؛ در این رابطه، آقای ظریف با مسئولان تمام کشور‌های دوست مذاکره تلفنی داشت؛ به طور کلی وزارت امور خارجه هیچ مجال و فرصتی را برای تشریح جنایت امریکا در ترور سردار سلیمانی و طرح شکایت در این رابطه از دست نمی‌دهد؛ در همین چند روز اخیر آخرین سخنرانی که آقای ظریف به صورت مجازی در شورای امنیت داشت، باز بحث ترور سردار سلیمانی را مطرح کردیم؛ بنابراین وزارت امور خارجه از هر فرصتی استفاده می‌کند و موضوع ترور سردار سلیمانی را مطرح می‌کند؛ دلیل این امر نیز آن است که این موضوع ضربه به امنیت ملی ما بود لذا همه ما موظفیم که در هر محفل و مجالی موضوع جنایت امریکا در ترور سردار سلیمانی را مطرح و پیگیری کنیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7388/1/547800/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها