یک روز بعد از هجمه‌ها به ظریف در مجلس معاون اول رئیس جمهوری به دیدار وزیر خارجه و معاونانش رفت

جهانگیری: وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد

- برخی با شعار عزت، حکمت و مصلحت شعاری برخورد می‌کنند - هماهنگی وزارت خارجه و سردار سلیمانی در موفقیت کشور اثرگذار بود - ظریف: جای دیپلماسی کف خیابان نیست



گروه سیاسی/ نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه دیروز یک میهمان ویژه داشت؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری. جهانگیری یک روز بعد از هجمه‌های تند برخی نمایندگان مجلس علیه وزیر امور خارجه در بهارستان، به دیدار ظریف و معاونانش رفت و تأکید کرد که وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد. محمدجواد ظریف هم در این نشست تأکید کرد که جای دیپلماسی کف خیابان نیست. او با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان در جلسه یکشنبه که چرا نمایندگان در سفرها و مذاکرات نیستند، گفت که  همان برادر در مذاکرات سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد. همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم در این نشست ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را هدف امریکا خواند و تأکید کرد که باید مانع این کار شویم.  به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در این نشست گفت: کرونا تغییر عمده‌ای در فعالیت‌های وزارت امور خارجه ایجاد کرده است. دکتر ظریف که عمدتاً در سفر بودند و ما توفیق کمتری برای دیدن ایشان داشتیم، امروز بیشتر در ایران هستند. وی با بیان اینکه در برابر تهدید کرونا باید برنامه مناسبی طراحی کرد، ادامه داد: سال آخر دولت برای وزارت خارجه معنایی ندارد. آنقدر مسائل با دنیا مهم است که حتی ساعات آخر هم برای وزارت خارجه بسیار مهم است و وزارت امور خارجه باید با تمام توان و ظرفیت به کارها بپردازد. معاون  اول رئیس‌ جمهوری اظهار داشت: مأموریت وزارت امور خارجه برای هر کشوری مهم است و برای امروز ایران شاید مهم‌تر از هر کشور دیگری باشد. ایران در چهارراه حوادث قرار داشته و حتی قدرت تأثیرگذاری ایران هم از نظر تمدنی و هم فرهنگی به گونه‌ای بوده که حتی اقوام مهاجم از فرهنگ و تمدن ایران تأثیر می‌گرفتند. جهانگیری با بیان اینکه همواره تلاش ما کاهش تهدیدها و خلق فرصت‌های جدید بوده است، تصریح کرد: هر دولتی بر سرکار آمده، گفتمانی را در پیش می‌گرفته که برگرفته از هویت دینی و ملی ایران و اندیشه‌های امام و سیاست‌های رهبری بوده است که از نظر مبنایی تفاوت چندانی هم با یکدیگر نداشته‌اند.
وی افزود: بعضی از دوستان در برابر سیاست‌ حکیمانه رهبری مبنی بر عزت، مصلحت و حکمت شعاری برخورد می‌کنند و برخی به دنبال حراست و سربلندی کشور در عرصه بین‌المللی هستند. در دولت تدبیر و امید، گفتمان ما در عرصه سیاست خارجی تعامل‌گرایی سازنده با جهان بود. یادمان نرود شرایط سختی بود و تحریم‌های متعددی بر اقتصاد کشور و زندگی مردم فشار وارد کرده بود. معاون اول رئیس‌ جمهوری اضافه کرد: اولویت دولت تدبیر و امید این بود که هم از تحریم‌ها و فشارها عبور کرده و هم به زندگی مردم سامان دهیم.
در هر دو بخش دستاوردهای خوبی پیدا کردیم. این کار بسیار سختی بود که با ۶ قدرت جهانی به گفت‌وگو نشستیم و به توافقی رسیدیم که دستاورد بزرگی برای ایران تلقی شود به گونه‌ای که هم حق هسته‌ای تضمین شود، هم تحریم‌ها لغو و هم امنیتی‌سازی ایران از بین رود.
وی با بیان اینکه ما می‌دانیم اکنون شرایط چقدر سخت است، عنوان کرد: برای عبور از شرایط سخت باید برنامه‌ریزی کرد. در تمام دنیا مسئولان سیاست خارجی کشورها به دلیل آنکه به عنوان نمایندگان مجموعه نظام و ملت‌شان شرکت می‌کنند، از پشتوانه قوی برخوردار هستند. در دوران گفت‌وگوها که رهبری از شما تمجید می‌کرد، می‌خواستند به دنیا علامت دهند که مورد تأیید ما و نظام است. معاون اول رئیس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: من در مجلس دوم بودم مجلس از وزیر خارجه وقت سؤالی کرد. آن سؤال سختی نبود ولی امام (ره) برخورد سختی کردند که شرایط آن‌ها به کل عوض شد. در دوره سوم، از وزیر خارجه سؤال شد که رهبری تذکری دادند که عوض شد. وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد که کارهای حساس را دنبال کرده و حل کند.
جهانگیری اضافه کرد: امریکایی‌ها راهبردهایی مانند بردن پرونده ایران به شورای امنیت را دنبال می‌کنند که ان‌شاءالله با پیگیری‌های وزارت امور خارجه موفق هم نمی‌شوند.  این افتخاری برای کشور بود که در نشست اخیر شورای امنیت، ۱۴ کشور در مخالفت با رویکرد امریکا سخن گفتند و نگذاشتند اجماعی علیه ایران شکل بگیرد و این برای کشور سرمایه است.
 هماهنگی وزارت خارجه و سردار سلیمانی در موفقیت کشور اثرگذار بود
وی با تأکید بر اینکه همواره سعی کردیم برای داخل کشور ابزارهای مورد نیاز دیپلماسی را فراهم کنیم، بیان کرد: کسی به رشادت رزمندگان و شهدا شکی ندارد ولی آنچه موجب پایان جنگ شد، مقاومت دیپلمات‌ها در مذاکرات ۵۹۸ بود. من تقریباً هر ماه یک بار سردار سلیمانی را می‌دیدم و ناهاری با هم می‌خوردیم. فکر می‌کنم ایشان این گونه فکر می‌کردند هماهنگی‌شان با وزارت خارجه در موفقیت کشور در منطقه اثرگذار بوده است.
معاون اول رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه امریکا می‌خواست اقتصاد کشور را نابود کند، گفت: اکنون  اقتصاد کشور در عرصه غیرنفتی رشد مثبت داشته و اقتصاد منهای نفت بیرون آمده و مطمئن هستیم تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی افزایش یافته و اشتغال هم بیشتر می‌شود و پشتوانه خوبی برای ما و شما ایجاد شده که از کشور دفاع کنید.
ظریف: جای دیپلماسی کف خیابان نیست
محمدجواد ظریف هم در سخنانی ضمن خیرمقدم به معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: امروز وزارت امور خارجه در صحنه خارجی با کشورها و گروه‌هایی مواجه است که از همه توان خود برای فشار بر مردم ایران استفاده می‌کنند.
برای هیچ کشوری به این میزان فشار از سوی برخی قدرت‌ها بویژه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی دیده نشده و بالندگی و توانمندی‌های ایران است که برای آنها نگرانی ایجاد کرده و موجب صف‌کشی شده است. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور روز یکشنبه خود در مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه در این جنگ دشوار مجبور است مقابل دوستان داخلی به دفاع از خود بپردازد. اگرچه وظیفه خود می‌دانیم از کشور دفاع کنیم. همه همکاران من همه ناملایمات و توهین‌ها را به جان می‌خرند ولی بعضاً مجبور می‌شوند ‌نکاتی که برای دفاع از خود لازم است ولی برای منافع ملی مناسب نیست، به زبان جاری کنند. این رسم ما بوده و در یک سال آینده هم به این عهد پایبند خواهیم بود.وی ادامه داد: از آفات دیپلماسی آمدن به کف خیابان است، جای دیپلماسی کف خیابان نیست. ما مسائل عمده‌ای داریم مانند توافق 25 ساله با چین یا کنوانسیون جامع خزر. این دو مورد از دستاوردهای دولت است. اگر روابط ما با همسایگان مبتنی بر حسن‌همجواری باشد، هیچ چیزی جز کنوانسیون جامع خزر کمک نمی‌کند.
وزیر امور خارجه افزود: در رابطه با چین هم اصلاح‌طلبان، هم اصولگرایان و هم ضد انقلاب فعالیت شدیدی دارند. در مورد برجام نیز همین کار را کردند. از دیپلماسی کاریکاتوری ساخته و آن را دفع کرده و نفهمیدند که چه کردند. ظریف یادآور شد: در مورد سند 25 ساله در حال مذاکره هستیم و مذاکرات ما تازه شروع شده است. چینی‌ها ملاحظاتی دارند. نماینده‌ای گفت چرا نمایندگان در سفرها و مذاکرات نیستند. همان برادر در مذاکرات سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد. همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد.  سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم با بیان اینکه هدف امریکا بردن ایران به شورای امنیت است گفت: نباید بهانه‌ای به امریکا بدهیم که ایران را به وجه‌المصالحه رقابت‌های انتخاباتی امریکا تبدیل کند.

برش
سخنرانی ظریف در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه 2020

وزیر امور خارجه عصر دوشنبه در نشست مجازی گفت‌وگوهای مدیترانه (MED۲۰۲۰) گفت: صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات آتی امریکا پیروز شود، دولت آینده واشنگتن مسئول اقدامات دولت‌های قبل خود خواهد بود و باید پاسخگوی خساراتی باشد که از جانب امریکا علیه ملت ایران تحمیل شده است.  به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه 2020 که به ‌همت مؤسسه ایتالیایی مطالعات سیاست خارجی و با همکاری وزارت امور خارجه این کشور برگزار شد، با اشاره به تروریسم اقتصادی امریکا علیه ملت ایران نیز گفت کسانی که ادعا می‌کنند ایران را در زمینه اقلام دارویی تحریم نکرده‌اند باید بدانند که ایران به دلیل تحریم‌های بانکی، امکان دسترسی به عملیات‌های بانکی بین‌المللی را ندارد و به همین دلیل امکان خرید دارو برای ایران وجود ندارد. وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است، به موضوع مکانیسم حل اختلاف برجام اشاره کرد و گفت: ما برجام را کاملاً با چشم باز امضا کردیم و به همین خاطر، مکانیسم حل اختلاف را درست و بجا استفاده کرده‌ایم. ظریف با تأکید بر اینکه این اروپایی‌ها هستند که به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند، تصریح کرد اگر آنها به تعهدات خود بازگردند، ایران حاضر است تمام تعهدات خود را از سر بگیرد. ظریف درخصوص مسأله فلسطین طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی نیز با اشاره به ده‌ها سال رنج و درد مردم مظلوم فلسطین، تأکید کرد: راه حل جمهوری اسلامی ایران برای حل مسأله بغرنج فلسطین، دموکراسی و برگزاری رفراندوم است تا فلسطینی‌ها خود درباره سرزمین خودشان تصمیم بگیرند.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7387/1/547687/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها