14 روز دیگر مهلت ایفای تعهدات ارزی پایان می‌یابد

برخورد با صادرکنندگان متخلف در بازگشت ارز آغاز شد‌


‌گروه اقتصادی/ در حالی که بازار ارز این روزها شاهد تحولات زیادی است و هر روز شاهد افزایش قیمت بی‌محابای دلار در بازار آزاد هستیم، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخورد با متخلفان ارزی از دیروز آغاز شده است. از یک سو رئیس قوه قضائیه اعلام کرده است که متخلفان ارزی اعم از صادر‌کننده و واردکننده معرفی شوند و از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی هم در یادداشتی نوشته است که اخبار خوبی از آزاد شدن منابع مسدود شده ارزی در پیش است.
به‌گزارش «ایران» روز گذشته بازار آزاد ارز تهران شاهد کاهش اندکی از قیمت دلار بود، به نظر می‌آید که در روزهای آینده با توجه به اخبار بالا این بازار شاهد کاهش مداوم قیمت ارز باشد. دیروز قیمت هر دلار در ابتدای معاملات حدود 22 هزار تومان بود که در پایان معاملات به 21 هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه طلا که در ابتدای معاملات بازار بالای 10 میلیون تومان در هر قطعه بود در پایان معاملات به 9 میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافت.
به‌گفته کارشناسان یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در بازار عدم تسویه و تعهدات صادرکنندگان بوده است. بنا به گفته این کارشناسان، صادرکنندگان تا پایان تیرماه مهلت دارند که تعهدات خود را در خصوص بازگشت ارز ایفا کنند. همین امر باعث شده است که برخی از صادرکنندگان در جهت ایفای ارزی خود با دستکاری در بازار بخواهند حداکثر سود را نصیب خود گردانند. از سوی دیگر برخی از صادرکنندگان هم به دلایلی هنوز نتوانسته‌اند که ارز حاصل از صادرات خود را بازگردانند.
همچنین از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که از امروز (دیروز) با هماهنگی بانک مرکزی، قوه قضائیه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادرکنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در لیست‌های ۱۰ نفره برای توضیح درمورد نحوه ایفای تعهدات خود دعوت می‌شوند.
در همین حال به گزارش ایسنا، بانک مرکزی تا پایان تیرماه به صادرکنندگان فرصت داده تا نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند و در غیر این صورت، محدودیت‌های مندرج در بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات و نحوه رفع تعهد ارزی آن، برای این دسته از صادرکنندگان اجرا می‌شود.
از آنجا که یکی از دلایل افزایش قیمت دلار و نابسامانی این بازار در روزهای اخیر، عدم بازگشت ارزهای صادراتی دانسته شده، عدم رفع تعهدات ارزی با دو نوع واکنش یا برخورد مواجه می‌شود که اولین مورد از سمت بانک مرکزی در جهت انتشار اسامی متخلفان در رسانه‌ها و دیگری تعلیق دارندگان کارت‌های بازرگانی است که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود تاکنون اقدامی نکرده‌اند.
با افزایش مجدد نرخ دلار که در معاملات روز گذشته به مرز ۲۳ هزار تومان نیز رسید، دوباره از سوی مسئولان چه رئیس جمهوری و چه رئیس کل بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای صادراتی و نقش مهم صادرکنندگان در ارزآوری برای کشور تأکید شد.
از آنجا که به گفته مسئولان بازگشت ارزهای صادراتی می‌تواند نابسامانی‌ها و مشکل عرضه در بازار ارز را حل کند، همتی در جدیدترین اظهارات خود دوباره به صادرکنندگان زمان پایانی رفع تعهدات ارزی راکه تا پایان تیرماه است  گوشزد و تأکید کرده که این فرصت در دو هفته آتی تمام و به هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود.‌

برش
اخبار مثبت از آزاد شدن منابع مسدود شده بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی توضیحاتی را درباره نوسانات اخیر نرخ ارز ارائه کرد.
به‌گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر عبدالناصرهمتی در صحفه شخصی اینستاگرام خود نوشت:
قبلاً هم تأکید کرده‌ام، تلاطم این روزهای بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به‌خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است. با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه های قبل و افزایش عرضه درنیما تعدیل خواهد شد.
گزارشات خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده‌ام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد.
صادرکنندگان تکیه‌گاه اصلی ارز‌آوری کشور هستند، فرصت برای برگرداندن میلیاردها دلار ارز صادراتی در دو هفته آتی پایان می‌یابد. این فرصت به هیچوجه تمدید نخواهد شد. از فردا(دیروز)، با هماهنگی بانک مرکزی، قوه محترم قضائیه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادر کنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در لیست‌های 10 نفره برای توضیح درمورد نحوه ایفای تعهدات
دعوت می‌شوند.
مجدداً تأکید می‌کنم، بانک مرکزی دخالت هدفمند خود در بازار را به تشخیص خود و با درنظر گرفتن مصالح عالیه اقتصادی کشور اعمال خواهد کرد. بانک مرکزی یک‌بار در مهرماه سال ۹۷ توان خود را نشان داد. برخی به خاطر اشتباه محاسباتی تا دوسال برای فروش دلارهای ۱۹ هزار تومانی خود معطل ماندند. امروز نیز ریسک بازار ارز برای سرمایه‌گذاری بشدت افزایش پیدا کرده است و من نیز وظیفه دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد نمایم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7387/8/547615/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها