سید حسین ملائک، سفیر پیشین ایران در پکن:

توافق بین ایران و چین نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور است


سفیر اسبق ایران در چین توافق بین ایران و چین را نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: نقش آفرینی چین در عرصه بین‌الملل و رقابت‌های آن با امریکا موضوعی است که باعث می‌شود در ذهن مذاکره کنندگان ایرانی پیوست سیاسی و امنیتی هم وجود داشته باشد که از توافق مهمتر است.
به گزارش ایرنا، حسین ملائک روز گذشته در نشست مرکز تحقیقات راهبردی با موضوع تصویب برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین گفت: مطالب مطرح شده در این زمینه مثل بحث تعرفه‌های ترجیحی یا حضور پنج هزار نیروی امنیتی این کشور سنخیتی با واقعیت ندارد. آخرین مطلب مطرح شده در این زمینه توسط رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح شد که موضوع و مطلب جدیدی نداشت.
او با بیان اینکه این توافق، همکاری با دولتی است که اقتصاد دوم جهان است و با امریکا مقابله می‌کند و تا چندی دیگر هم قدرت اول اقتصادی دنیا می‌شود، پیوست سیاسی و امنیتی توافق را مهم ارزیابی کرد و گفت: سال‌ها است ایران در خط شکاف بازی می‌کند که خوب هم بازی کرده اما به سرعت در حال حرکت به شکاف ژئوپولتیکی میان چین و امریکا هستیم و توافق ۲۵ ساله نشان می‌دهد ایران در این رقابت خود را در کنار چین تعریف کرده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7385/1/547378/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها