بررسی جزئیات حادثه نطنز


سخنگوی شورای عالی امنیت ملی :به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شداما در محل وقوع حادثه هیچگونه مواد هسته‌ای وجود نداشته است

گروه سیاسی/ وقوع حادثه‌ای غیرمنتظره در یکی از سوله‌های در دست ساخت در محوطه باز سایت نطنز منجر به ایجاد آسیب به این سایت و شایعه پراکنی شماری از رسانه‌های غربی و اسرائیلی مبنی بر نقش خرابکاری در این ماجرا شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی بامداد پنجشنبه از وقوع حادثه در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز خبر داد وگفت:«به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد، ولی هیچ تلفات جانی نداشت و به فعالیت‌های مجموعه لطمه‌ای وارد نکرد.» به گزارش ایرنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه جای نگرانی بابت احتمال ایجاد آلودگی به‌دلیل غیرفعال بودن مجموعه ذکر شده وجود ندارد از بررسی این حادثه از سوی تیم‌های کارشناسی سازمان انرژی اتمی و حضور علی اکبر صالحی، رئیس سازمان در محل حادثه خبر داد. به گفته کمالوندی فعالیت های غنی‌سازی مجتمع هسته‌ای نطنز در زیرزمین انجام می‌شود اما در محوطه باز هم تعداد زیادی سوله وجود دارد که کارهای مختلفی در آن انجام می‌شود و سوله حادثه دیده از سوله‌هایی بوده که در حال تکمیل بوده است. او تأکید کرد که در این سوله هیچ نوعی از مواد هسته‌ای نبوده؛ بنابراین برخلاف تبلیغات و شایعات رسانه‌های معاند و ضد انقلاب که بحث آلودگی را مطرح می‌کنند، هیچ آلودگی وجود نداشته است. رمضانعلی فردوسی بادی، فرماندار نطنز نیز گمانه زنی‌ها پیرامون دلیل وقوع این حادثه را بی‌اساس خواند و گفت که سوله آتش گرفته در حال ساخت بوده و وسایل اسقاطی در آن وجود داشته و عوامل فنی سایت انرژی هسته‌ای علت حادثه را بررسی خواهند کرد.
علت حادثه مشخص شد
کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنجشنبه ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست به‌صورت دقیق مشخص کرده است. به‌گزارش نور نیوز، وی با اشاره به حضور و فعالیت کارشناسان بخش‌های مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه در سایت نطنز که از اولین ساعات وقوع این رخداد انجام شد، خاطرنشان ساخت: فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده بررسی و علت اصلی حادثه مشخص شده است. به‌دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.
بیانیه آژانس اتمی در واکنش به حادثه نطنز
روز گذشته نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تأیید کرد که سوله حادثه دیده در رخداد روز پنجشنبه در سایت هسته‌ای نطنزعاری از مواد هسته‌ای بوده است. به گزارش ایرنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود با یادآوری اینکه این سایت هسته‌ای نطنز تحت پادمان‌های این آژانس قرار دارد، تأکید کرد: آژانس تأیید می‌کند که در زمان [حادثه] هیچ یک از بازرسان پادمانی آژانس در آنجا حاضر نبوده‌اند. آژانس با مقام‌های مربوطه در ایران در ارتباط بوده تا اطمینان حاصل کند که [این حادثه] تأثیری بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آن که انتظار می‌رود همچون گذشته ادامه یابد، نداشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7384/1/547331/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها