ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا در اوج چالش‌ها


زهره صفاری/ مأموریت 6 ماهه «آنگلا مرکل» بر کرسی ریاست اتحادیه اروپا در حالی از دیروز آغاز شد که کشورهای عضو با شاخص نزولی اقتصاد در سایه کرونا، تبعات پسابرگزیت و از همه مهمتر افزایش تنش‌های تجاری با امریکا، یکی از سخت‌ترین و بحرانی‌ترین دوره‌ها را پشت سر می‌گذارند.
به‌گزارش «بلومبرگ»، قدرتمندترین زن آلمان اما از چند روز پیش از تصدی پست جدیدش، با برگزاری جلسات و مصاحبه‌های جنجالی خط مشی جدید اروپا را که تشکیل اتحادیه متحد و مستقل از امریکا است برای همه مشخص کرد. روزشمار صدراعظم آلمان از روز شنبه آغاز شده بود و او اولین شعار قدرتمندانه‌اش را به شبکه‌ای رادیویی داد: «ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا، انتظارات زیادی را به‌همراه دارد و ما این را می‌دانیم.» چند روز بعد نخستین نشانه‌ها بر این قدرتنمایی، در نشست مشترک با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه صحه گذاشته شد و «آنگلا مرکل» متعهد شد با متقاعد کردن اعضای اتحادیه، طرح احیای اقتصادی اروپا در پساکرونا را با تخصیص بودجه 750 میلیارد یورویی به انجام رساند؛ موضوعی که اگر در مسیر تحقق قرار گیرد فرصت رسیدگی به سایر مسائل مهم مانند چالش خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را از «آنگلا مرکل» خواهد گرفت. از سویی نیز اگر این طرح حمایتی پذیرفته شود ، اتحادیه اروپا برای نخستین بار در شرایط بدهی مشترک و کلان قرار خواهد گرفت.
به‌ باور ناظران آنچه این روزها ذهن «مرکل» را مشغول کرده است، تغییر معادلات قدرت در جهان و پایان یکه‌تازی امریکا بر جهان است. در این راه نیز او درصدد آن است با تشکیل حاکمیت مستقل اروپایی با چین پای میز مذاکره بنشیند.او به‌دنبال آن است با ارتقای سطح توافق‌های سرمایه‌گذاری و امنیتی، کنترل همکاری اتحادیه اروپا و چین را کسب کند. در همین حال بدون شک اختلافات مرکل و ترامپ بر کسی پوشیده نیست. خبرگزاری «سی‌ان‌ان» در گزارش اخیر خود از تلاش آلمان و امریکا برای پنهان کردن مکالمه جنجالی مرکل و ترامپ خبر داده است. حتی منابع آگاه این شبکه امریکایی ادبیات ترامپ را بسیار تهاجمی توصیف کرده و مدعی شده‌اند رئیس جمهوری امریکا مرکل را به دست‌نشاندگی روسیه متهم کرده ‌است. با این شرایط اما تحلیلگران هنوز نمی‌توانند رفتار صدراعظم آلمان را پس از رسیدن به جایگاه قدرت اول اتحادیه اروپا پیش‌بینی کنند و معتقدند شاید او تا نوامبر و تعیین نتایج ریاست جمهوری صبر نکند و با ترامپ تماس بگیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7383/1/547215/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها