رئیس جمهوری گفتمان دولت را یادآوری کرد

اعتدال در داخل، تعامل سازنده با جهان

- پشتیبانی 14 عضو شورای امنیت از برجام و قطعنامه 2231، نمایش شکست مجدد سیاسی امریکا در برابر ایران بود - هر روز و ساعتی که طرف های مقابل به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کنند، ما هم بلافاصله بطور کامل به تعهداتمان بازمی گردیم - در برابر حرف ناروا باید به خدا پناه ببریم؛ امروز روز تحمل و کار است

گروه سیاسی/  رئیس جمهوری رویکرد دولت خود در حوزه سیاست داخلی و خارجی را یک بار دیگر یادآوری کرد؛ «اعتدال در داخل و تعامل سازنده در جهان.» حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که روز گذشته در جلسه هیأت دولت سخن می‌گفت، با اشاره به نشست مجازی شورای امنیت و ناکامی امریکا در اجماع‌سازی علیه ایران گفت: دیروز در سازمان ملل  محل نمایشی بود برای شکست مجدد سیاسی امریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران؛ در این 3 سال و نیم از زمانی که دولت جدید امریکا در کاخ سفید مستقر شده، با بی قانونی، اعمال ضد قانونی، ضد بشر، ضد حقوق بشر در طول این مدت علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه بودیم؛ حالا ممکن است امریکایی‌ها در محاسبات خود بگویند که در بخش اقتصادی یک موفقیتی به دست آوردیم و توانستیم ملت ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهیم اما قطعاً از لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی در طول مدت 3 سال و نیم بارها و بارها مواجه با شکست شدند و دیروز هم باز یک نوع شکست جدیدی برای امریکایی‌ها بود.
تشریح دو شکست بزرگ امریکایی‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی افزود: امریکایی‌ها در این هفته‌های اخیر دو شکست بزرگ سیاسی را متحمل شدند؛ یکی راجع به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که علیه ایران تهیه کردند و تا امروز در واقع همه آنهایی که در شورای امنیت فعال هستند، به نحوی مخالفت کردند و شکست دوم آنها سه‌شنبه در صحن شورای امنیت بود که غیر خودِ امریکا 14 عضو دیگر همگی از برجام تعریف و تأیید و پشتیبانی کردند؛ یعنی امریکایی‌ها 3 سال و نیم است که در دنیا تلاش می‌کنند برای اینکه برجام را بشکنند، اما بعد از 3 سال و نیم باز هم وقتی شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود، غیر خودشان 14 عضو دیگر از برجام و از قطعنامه 2231 حمایت می‌کنند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همان طور که بارها اعلام کرده، باز هم اعلام می‌کنیم، هر روز و هر ساعتی که طرف مقابل، یعنی همین الان 1+4 حاضر شوند به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کنند، ایران نیز بلافاصله به طور کامل به تعهدات خود برمی‌گردد. تاکنون ضربه امریکا به برجام ضربه اقتصادی بوده و ایران در مقابل بخشی از تعهدات خود را کنار گذاشت و تحمل کرد، اما اگر امریکایی‌ها باز هم بخواهند به برجام ضربه بزنند، بخواهند ضربه سیاسی بزنند، بدانند جمهوری اسلامی ایران تحمل نخواهد کرد و همان طور که بارها به 1+4 گفتیم، اقدام قاطع خود را در این زمینه نشان می‌دهد. البته دوستان ایران در روسیه و چین در طول این 3 سال و نیم، همواره مواضع سیاسی بسیار خوبی اتخاذ کردند، دیروز هم مواضع سیاسی خوبی اتخاذ کردند.
دو ستون گفتمان دولت روحانی
رئیس جمهوری گفت: یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم همواره این بود که به گفتمان خود در برابر مردم پایبند باشد. گفتمان دولت از اول در داخل اعتدال و در جهان تعامل سازنده بوده است. این گفتمان دوبعدی همواره مدنظر دولت بوده و امروز هم مدنظر ماست. در داخل افراط را نمی‌پسندیم، در داخل تندروی را نمی‌پسندیم و می‌دانیم به ضرر کشور خواهد بود. از همه دوستان درخواست می‌کنیم در این شرایط بسیار پیچیده و سختی که برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمده است، بین قوای سه‌گانه، بین ارکان کشور، نیروهای مسلح، مردم، جناح‌های سیاسی و تفکرات مختلف، راه وحدت، اتحاد، تعاون، برادری و مهربانی را برگزینیم. امروز روز وحدت و انسجام است، باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را در مشکلات کشور کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان کوه را کاه کردن هم اخلاقی نیست. کشور سختی‌ها و مشکلاتی دارد، همه می‌دانیم در یک شرایط تحریم سخت هستیم، همه می‌دانیم در شرایط کرونا هستیم، همه می‌دانیم کرونا در صادرات اثر گذاشته، در واردات، در تجارت، در مشاغل، در حمل و نقل و در گردشگری اثر گذاشته است. همه می‌دانیم به هر حال دنیا هم با این مسأله مواجه است. در این شرایط سخت باید مراقبت کنیم و اعتدال و میانه‌روی میان همه جناح‌ها و همه گروه‌ها را همواره مدنظر قرار دهیم. به گفته روحانی، امروز روز تحمل و کار است. هم باید تلاش کنیم، هم باید فعالیت کنیم، هم باید تحمل کنیم. این در بخش اعتدال.
وی ادامه داد: در بخش تعامل سازنده از آغاز تاکنون از این گفتمان سود فراوانی بردیم که یکی از آنها همکاری و وحدتی است که با کشورهای مختلف برقرار کردیم البته یکی از مهم‌ترین آنها برجام بود که می‌توانست به نفع همه جامعه ما و منطقه و جهان باشد و برای مدتی هم برجام منافع خود را در سال 94، 95 و 96 نشان داد و آثار آن را دیدیم اگر چه یک عده‌ای نتوانستند آن را تحمل کنند.
به گفته روحانی، یکی از آثار تعامل سازنده همین روابط نزدیک و خوبی است که امروز با روسیه و چین داریم که امروز روابط ما با این دو کشور با گذشته متفاوت است و نزدیک‌تر با هم هستیم و در کنار هم در برابر مسائل منطقه‌ای و در مسائل جهانی قرار می‌گیریم پس ما همواره به گفتمان اعتدال و تعامل سازنده که از روز اول از سال 92 روی این گفتمان ایستاده‌ایم، امروز هم می‌ایستیم و تا پایان هم خواهیم ایستاد.
تا پایان دولت 500 هزار واحد مسکونی آماده می‌شود
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مشکل مسکن و اقدامات دولت برای حل آن گفت: تلاش ما این است که وزارت مسکن بتواند تا پایان دولت 500 هزار واحد مسکونی را آماده کند و تحویل دهد و تلاش این است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امسال و سال آینده تا پایان دولت 200 هزار واحد مسکونی را برای روستاها آماده کند و تحویل دهد. مردم ما می‌دانند که در این دو سه سال اخیر به خاطر سیل و زلزله حدود 200 هزار واحد مسکونی را کامل ساختیم یا مرمت کامل کردیم و در اختیار گذاشتیم. یک میلیون و 300 هزار واحد نیمه کاره‌ای که سفت‌کاری شده در بیابان ریخته بود، همه را  تکمیل کردیم و تحویل دادیم. آنهایی که کنار و گوشه می‌گویند که دولت یازدهم و دوازدهم چه کار کرده، این آمار و ارقام پیش روست که چقدر واحد مسکونی در اختیار مردم گذاشتیم و امروز برای واحدهای مسکونی تلاش می‌کنیم و ان شاءالله این قدم‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.
امام هشتم (ع) امام تدبیر بود
رئیس جمهور در ابتدای جلسه هیأت دولت هم با اشاره به ایام باسعادت میلاد امام هشتم (ع) گفت: امام صادق(ع) را به عنوان مؤسس مکتب و مذهب خود می‌شناسیم، اما امام هشتم (ع) امام تدبیر بود؛ یعنی علیرغم اینکه مایل نبود از مدینه سفر کند، اما این را پذیرفت و قبول کرد؛ به دلیل آثار و مصالحی که برای دنیای اسلام داشت و علیرغم اینکه ولایتعهدی را قبول نداشت و رد کرد و به ظاهر آن را پذیرفت به خاطر مصالحی بود که برای دنیای اسلام ایشان مدنظر قرار داده بود. روحانی همچنین با اشاره به  12 تیرماه  سالروز هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایرباس ایران از سوی امریکا در خلیج فارس گفت: این جنایت بسیار بزرگی بود اینکه یک نیروی نظامی به تعمد آن هم در میدان جنگی که به ظاهر جنگ ما و عراق بود و امریکا در این ماه‌های آخر وارد مداخله این جنگ در خلیج فارس شده بود و به جای اینکه بگوید من اشتباه کردم اما در عین حال عذرخواهی نکند و بگوید من فکر کردم این هواپیما، هواپیمای اف14 است و ایرباس نیست و علیرغم این مدال بدهد به آن کسی که هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده و 290 نفر بیگناه را به شهادت رسانده، این شیوه و اخلاق امریکایی‌هاست.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7383/1/547206/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها