‌به نام تاریخ



11 تیر
104 روز از سال 99 گذشت. امروز نام‌های بزرگی در تقویم فرهنگی و هنری ایران و جهان ثبت شده‌اند. چه آنهایی که متولد شدند و چه آنهایی که امروز درگذشتند.
تولدها
علی باقرزاده: شاعر، ادیب و نویسنده‌ای که به نیکوکاری هم شهرت داشت سال 1308 در چنین روزی به دنیا آمد. محمدتقی ادیب نیشابوری و مهدی اخوان ثالث از کسانی بودند که بر او تأثیر زیادی گذاشتند و باقرزاده توانست با نوشتن مقاله و اشعاری نامش را ثبت کند. 25 مقاله، بقای شعر، زندگینامه و شعر عبدالوهاب طراز یزدی، نسیمی از دیار خراسان از آثاری است که به‌ نام او ثبت شده است. محمدرضا شفیعی کدکنی ایده‌ای درباره نوشتن کتابی درباره زندگی علی باقرزاده داشت که در نهایت توسط محمدجعفر یاحقی به‌نام «آیینه بقا» منتشر شد و شفیعی کدکنی برایش مقدمه نوشت. باقرزاده سال 1395 درگذشت.
سحر جعفری جوزانی: بازیگر جوان سینما و تلویزیون امروز 42 ساله می‌شود. بازیگری را با بازی در فیلم «شیرسنگی» ساخته پدرش مسعود جعفری جوزانی آغاز کرد و در سریال «آژانس دوستی» در نویسندگی و بازیگری با پدرش همکاری کرد. پس از آن بیشتر در مجموعه‌های طنزی مانند «نقطه چین»، «مرد هزار چهره» و «قهوه تلخ» حضور داشت هرچند که بازی در سریال «در چشم باد» هم در کارنامه کاری او ثبت شده است. سحر جعفری جوزانی برای بازی در فیلم «بلوغ» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برد.
مصطفی عقاد: کارگردانی که نامش برای ما یادآور فیلم درخشان «محمد رسول الله» است سال 1930 در چنین روزی به دنیا آمد. او 20 فیلم ساخت که مشهورترین آنها «الرساله» یا همان «محمد رسول الله» و «عمرمختار» بود و چندین مستند مانند جمال عبدالناصر هم ساخت. مصطفی عقاد برای فیلم «محمد رسول الله» با بسیاری از چهره‌های مذهبی مذاکره کرد. از دانشگاه الازهر تا «رابط فی العالم الاسلامیه» در عربستان. در نهایت عقاد دو نسخه عربی و انگلیسی از این فیلم ساخت که نسخه انگلیسی با حضور چهره‌هایی چون آنتونی کویین ساخته شد و در نسخه عربی بازیگران عرب حضور داشتند. عقاد سال 2005 همراه دخترش بر اثر انفجار بمبی در هتلی در اردن کشته شد.
سیدنی پولاک: کارگردان و تهیه‌کننده امریکایی و برنده اسکار اگر زنده بود امروز 86 ساله می‌شد. او کارش را از تئاتر آغاز کرد اما بعدها به تلویزیون و سینما پیوست و فیلم‌های درخشانی چون «مگر آنها اسب‌ها را خلاص نمی‌کنند»، «توتسی»، «خارج از آفریقا» و «کوهستان سرد» را ساخت. فیلم «خارج از آفریقا» با بازی مریل استریپ و رابرت ردفورد برنده 7 اسکار شد. پولاک سال 2008 و در 73 سالگی درگذشت.
    آذرنوش صدرسالک نوازنده چنگ، مهین بهرامی داستان‌نویس و کوروش کرم‌پور شاعر امروز تولدشان را جشن می‌گیرند.
درگذشت‌ها
مارلون براندو: امروز شانزدهمین سالروز درگذشت ستوده شده‌ترین بازیگر تاریخ سینمای جهان است. مارلون براندو که متولد سال 1924 بود با تشویق مادرش کار در تئاتر را آغاز کرد. می‌خواست در رشته هنر تحصیل کند اما چندبار اخراج از مدرسه او را به مدرسه نظام فرستاد. هرچند که آنجا هم دست از تئاتر نکشید و بالاخره هم تحصیل در مدرسه نظام را رها کرد و بعدها به «اکتورز استودیو» راه پیدا کرد و زیرنظر استلا آدلر بازیگری را یاد گرفت. سال 1948 در نمایش «اتوبوسی به‌نام هوس» در برادوی روی صحنه رفت و بازی اش در نمایش «کافه تراک لاین» منتقدان را به وجد آورد. نسخه سینمایی «اتوبوسی به‌نام هوس» براندو را به سینما کشاند و کار در سینما را با فیلم‌هایی چون «در بارانداز»، «زنده باد زاپاتا»، «ژولیوس سزار»، «دزیره» و البته «پدرخوانده» ادامه داد. براندو یکی از تأثیرگذارترین بازیگران سینماست و برخلاف اخلاق تند و بعضی از رفتارهایش، هنرش همیشه شاخص بود. او در دهه 60 و 70 برای احقاق حقوق مدنی سیاهپوستان تلاش‌های زیادی کرد و همه روی دیگری از چهره «پسر بد هالیوود» را دیدند. 2 اسکار برای «در بارانداز» و «پدرخوانده» و چندین جایزه گلدن گلوب و بفتا در کارنامه اوست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7382/20/547080/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها