محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی در گفت‌و‌گو با «ایران» از برگزاری کنسرت‌های موسیقی و شرایط حال حاضر جشنواره‌های موسیقی سخن گفت

روزگار ناکوک موسیقی




نداسیجانی
خبرنگار
این روزها شیوع ویروس کرونا علاوه برتغییرسبک زندگی مردم، دل نگرانی‌هایی را درجامعه وهنرمندان ایجاد کرده و همچنان دلواپسی‌ها از حضور درجمع‌ها وجود دارد.بیش از یک هفته ازاعلام بازگشایی مجدد سالن‌های کنسرت می‌گذرد. به‌گفته مدیرکل دفترموسیقی وزارت فرهنگ از سرگیری کنسرت‌ها در شرایط حال حاضر و وضعیت اقتصادی مردم، مستلزم گران نشدن بلیت است اما طبق آخرین ارقام منتشرشده دریکی از سامانه‌های اینترنتی ، قیمت بلیت‌ها از 70 تا 265 هزار تومان هم رسید؛ اما تا دو– سه روزگذشته تنها 4 خواننده پاپ پیشقدم کنسرت‌های تابستانی بودند که بلیت فروشی همان اجرا‌ها هم به‌دلیل افزایش قیمت متوقف شد. حال باید دید درروزهای باقی مانده تا به ایام محرم و صفر وشرایط امروز سرنوشت این کنسرت‌ها چه خواهد شد! آیا از سالن‌هایی با ظرفیت 50درصد و صندلی‌های یک در میان استقبالی صورت می‌گیرد؟
ابلاغ دستورالعمل‌ بهداشتی در 15 بند
محمد الهیاری درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره تدابیردفترموسیقی و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مقابله با کرونا درخصوص از سرگیری برنامه‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی گفت: «اوایل اردیبهشت ماه، دونشست درخصوص تمهید مقدمات و شرایط ازسرگیری کنسرت‌ها دردفترموسیقی برگزار شد.دراین جلسات نمایندگانی ازسالن‌های برگزارکننده کنسرت‌ درتهران، مدیرعامل خانه موسیقی وهمچنین رئیس مجمع صنفی تولیدکنندگان آثاردیداری وشنیداری حضورداشتند وگفت‌و‌گوهایی انجام گرفت که ماحصل آن ابلاغ یک دستورالعمل بهداشتی و بخشنامه‌ای در15 بند بود که جهت تصویب ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ستاد ملی مقابله با کرونا (وزارت بهداشت) ارسال شد. درهمان برهه زمانی پیش‌بینی ما این بود که سالن‌های کنسرت می‌توانند با ظرفیت 50 درصد، فعالیت‌های خود را آغازکنند وطبق این تصمیمات برنامه‌ریزی‌هایی هم انجام گرفت. البته درخصوص این مسأله ستاد ملی کرونا درجلسه‌ای که هفدهم خرداد ماه برگزارشد اعلام کرد سالن‌های سینما و کنسرت‌ها می‌توانند با شرط ظرفیت ۵۰ درصد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ازاول تیرماه فعالیت خود را شروع کنند. با تأیید وتصویب این موضوع از سوی دولت و وزارتخانه، تدابیری جهت رعایت اصول کامل بهداشتی هم برای مردم وهم سالن‌ها وهمچنین گروه‌های هنری درخصوص ورود وخروج به سالن‌ها وهمچنین فاصله بین اجراها در 15 بند تنظیم و تصویب گردید و در تهران وسایر استان‌ها ابلاغ ومنتشرشد و بر این اساس سالن‌های کوچک و بزرگ استان ها نیزملزمند ازاین دستورالعمل تبعیت کنند.»
مدیرکل دفتر موسیقی درپاسخ به این سؤال که تصویب برگزاری اجراهای کنسرت با ظرفیت 50 درصد سالن افزایشی در قیمت بلیت ‌ها خواهد داشت یا خیر بیان کرد: «خیر. با تدبیردفترموسیقی وهمراهی وهمکاری صنوف، توافق و تمهیدات لازم با سایت‌های فروش بلیت، کنسرت گذارها و سالن‌های کنسرت صورت گرفت مبنی بر اینکه با توجه به ظرفیت 50 درصدی سالن‌ها، درآمد شرکت‌ها و گروه‌های هنری نصف خواهد شد بنابراین اجاره بهای سالن‌ها هم باید دست کم تا سقف 50 درصد تخفیف داشته باشد تا هم طرفین ازبرگزاری این اجراها نفع ببرند وهم رغبت بیشتری درادامه این همکاری وجود داشته باشد. بخش دیگراین توافقنامه مردم هستند که به جهت مشکلات مالی در مضیقه و تنگناهای اقتصادی به سر می‌برند و رغبت کمتری برای حضور دراجتماعات فرهنگی و هنری دارند و ممکن است فعالیت‌های فرهنگی و هنری از سبد ماهیانه آنها حذف شده باشد، بنابراین قطعاً افزایش قیمت بلیت، آنها را درتصمیمشان مصمم‌تر خواهد کرد و براین اساس تمهیداتی انجام گرفت تا مردم هم از شرکت در این برنامه‌ها لذت ببرند.» به‌گفته او تا دو ماه باقی مانده به ایام محرم و صفر اجرا‌های کنسرت به شکل اعلام شده برگزار می‌شود و بعد از آن مجدد گردهمایی را با عوامل اجراهای صحنه‌ای و سالن‌ها خواهیم داشت. الهیاری درباره این سؤال که چرا با وجود بازگشایی سالن‌های کنسرت استقبالی از سوی هنرمندان صورت نگرفته بیان کرد: «تا به الان چند درخواست برای برگزاری کنسرت در اواخر تیر و مرداد به دفتر موسیقی واصل شده، اما به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها از استقبال مردم مطمئن نیستند.»
تکلیف جشنواره‌های موسیقی
جدا ازمسأله کنسرت‌ها، برگزاری جشنواره‌های بزرگ موسیقی همچون فجر، نواحی و جوان همچنان دربلاتکلیفی شرایط مساعد جامعه قرار گرفته . نه از معرفی دبیران جشنواره‌های فجر و نواحی خبری است و نه ازانتخاب میهمانان خارجی جشنواره موسیقی فجر و نه محل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، این درحالی است که تا آغاز این جشنوارها و برنامه‌ریزی‌های اصولی مدت زمان چندانی باقی نمانده است. مدیرکل دفتر موسیقی دراین خصوص اظهار کرد: «درباره جشنواره موسیقی جوان باید بگویم پیش ازآغازسال نو فراخوان این جشنواره منتشرشد ومرحله نخست مانند دوره‌های گذشته همراه با ارسال ویدئو از سوی متقاضیان بود که با تدبیر ستاد برگزاری و دبیرمحترم جشنواره (دکتر هومان اسعدی) مهلت ارسال این آثار تا پایان اردیبهشت ماه تمدید گردید تا فرصت بیشتری برای شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان باشد. اما درمورد برگزاری مرحله دوم جشنواره موسیقی جوان، با توجه به شیوع بیماری کرونا و جلساتی که با حضورآقای حسینی معاون محترم هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وعزیزان درستاد داشتیم، چنانچه درماه‌های تیرومرداد شرایط و گسترش بیماری درکشورهمچنان پا برجا باشد، با کمک بیشتر شعب انجمن موسیقی و ادارات ارشاد در استان‌ها و همچنین داوران استانی، مرحله دوم به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد. اما چنانچه با تدابیر ستاد ملی کرونا، امکان اجتماعات و اجازه سفرهای استانی صادرو فراهم شود، به سیاق سال‌های گذشته راه یافتگان جشنواره موسیقی جوان به مرحله دوم، به‌صورت حضوری در تهران و با حضور داوران امکان شرکت در جشنواره ملی جوان را خواهند داشت. درارتباط با جشنواره موسیقی نواحی هم آیین نامه آن به اتمام رسیده ودرفرآیند تصویب، ابلاغ وامضا قرارگرفته است.»
او در ادامه افزود: «سال قبل برابربا آیین نامه شورای ارزیابی جشنواره موسیقی فجر، هفت جلسه تشکیل شد وعلاوه برارزیابی جشنواره، باردیگر آیین‌نامه ازسوی دوستان مورد بررسی قرارگرفت ولازم دانستند اصلاحاتی برآن وارد شود که به تأیید دفترحقوقی وزارتخانه وبه رؤیت وتأیید صنوف حوزه موسیقی رسید. البته اصلاحات عمده‌ای نبود و توسط شورای ارزیابی اعمال گردید؛ ازجمله ضرورت تشکیل شورای سیاستگذاری درجشنواره موسیقی فجردرجهت شکل‌گیری برنامه ریزهای کلان و بلندمدت تر. همچنین به شرط و تصویب آیین نامه جدید، شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر، دبیر این دوره از جشنواره به زودی معرفی می‌شود. ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته جشنواره‌های موسیقی نواحی و فجر بسرعت و به زودی آغازخواهد شد.»
سال گذشته طبق صحبت‌هایی که درنشست خبری جشنواره موسیقی نواحی مطرح شده بود و انتقاد و گلایه‌هایی که پیش از این به انتخاب شهر کرمان برای چند دوره محل برگزاری جشنواره وجود داشت تصمیم بر آن شد دراین دوره تغییراتی در محل برگزاری صورت بگیرد الهیاری دراین باره پاسخ داد: «طی چند دوره گذشته، استان کرمان میزبانی شایسته‌ای از جشنواره موسیقی نواحی داشته است البته استان‌های دیگری هم سال گذشته و امسال پیگیر این میزبانی بوده‌اند و دراین زمینه معاون امورهنری با استاندار کرمان و یکی - دو استان دیگر گفت‌و‌گو‌هایی انجام داده‌اند والبته تعدادی از استانداران کشور صحبت‌های جدی‌تری با وزارتخانه داشته‌اند، حالا باید دید تصمیم نهایی چه خواهد بود. بحمدالله جشنواره موسیقی نواحی ایران طی دوازده دوره از برگزاری آن علاوه بر اینکه توانسته جایگاه خود را به درستی پیدا کند، معرف و خاستگاه گونه‌های مختلف موسیقی نواحی ایران نیز بوده است. ان‌شاءالله تصمیم و انتخاب مکان برگزاری جشنواره، کمکی خواهد بود تا شاهد رونق بیش از پیش موسیقی نواحی در کشور باشیم. همچنین با انتخاب استان محل برگزاری، دبیر محترم جشنواره هم به زودی معرفی می‌شود و براساس آیین نامه جشنواره، قطعاً برنامه‌ریزی خوب و لازم برای این دوره از جشنواره انجام خواهد گرفت.»
سرانجام لغو شد
نکته دیگری که سال گذشته حوزه موسیقی و هنرمندان را گلایه‌مند کرد اختصاص 10 درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی به خزانه دولت بود که به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسید اما سرانجام قانون اخذ ۱۰ درصد از درآمد حاصل از کنسرت‌ها که سال گذشته نگرانی هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی را موجب شده بود، با پیگیری‌های صنفی لغو شد. البته در این میان همکاری مدیرکل دفتر موسیقی به منظور حمایت از هنرمندان نقش موثری داشت. الهیاری در این باره به جایگاه و تأثیرگذاری مجلس در اداره امور فرهنگی اشاره کرد: «طبق بند میم لایحه بودجه سال 98 مجلس شورای اسلامی، 10درصد از بهای حاصل از بلیت فروشی‌ها در اجراهای سالانه اخذ شد که البته این بند ازموارد پایدار و دائمی لایحه بودجه سال 98 نبود. اما در ارتباط با بودجه سال 99، وزارت ارشاد پیشنهاد تمدید این بند را در بودجه سالانه ارائه نکرده و این بند جزو ردیف‌های درآمدی بودجه سال 99 کشور قرار نگرفته است.» حال خانه موسیقی در سایت رسمی خود به روند شکایت و پیگیری اشاره اهالی موسیقی و مسئولان خانه موسیقی اشاره کرد: « دو سال پیش در سکوت خبری قانون «اخذ ۱۰ درصد از درآمد حاصل از کنسرت‌ها» به تصویب رسیده بود که بعد از اطلاع‌رسانی، موجب اعتراض و نگرانی شدید خانه موسیقی و همه هنرمندان و فعالان موسیقی شد.» در ادامه این بیانه آمده است: «در نتیجه با موافقت مسئولان وزارت ارشاد، به ویژه همکاری آقای الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی، سال گذشته، به منظور حمایت از هنرمندان و به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی اجرای این قانون در وهله نخست برای موسیقی‌های سنتی، کلاسیک و نواحی لغو شد. خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و اقدامات انجام شده، بالاخره این قانون به طور کلی برای همه انواع موسیقی از بودجه سال جاری حذف شد.»

بـــرش
بلیت‌های کنسرت در تیر و مرداد افزایشی نخواهد داشت

درجلساتی که با سالن‌ها و شرکت‌های برگزارکننده اجراهای صحنه‌ای برگزارگردید توافق شد درماه‌های تیر و مرداد قیمت بلیت‌های کنسرت افزایشی نداشته باشد نخست به‌دلیل مراعات شرایط اقتصادی مردم و بودجه محدود تا تمایل پیدا کنند بخشی ازبودجه خود را صرف سرانه‌های فرهنگی و هنری کنند و ازسوی دیگر بحث‌های بهداشتی و رعایت آن در سالن‌ها تا موجب ترغیب مردم دربرنامه‌های فرهنگی و هنری باشد. اما در روزهای اخیر شاهد اندکی افزایش قیمت بلیت در یکی دو مورد از اجراهای صحنه ای بودیم که بر همین اساس مجمع صنفی تولید‌کنندگان آثاردیداری و شنیداری موسیقی که مجمعی است متشکل ازشرکت‌های برگزاری اجراهای صحنه‌ای، با اعضای خود گفت‌و‌گوکرد وتأکید شد به قراری که دردفترموسیقی بین سالن‌ها، شرکت‌ها و خواننده‌ها گذاشته شده است پایبند باشند گرچه با توجه به افزایش قیمت درهمه حوزه‌ها در سال‌جاری شرکت‌ها هم هزینه‌هایی را داشته‌اند و مدعی هستند اعمال نرخ‌های سال گذشته هزینه ‌های حداقلی‌شان را پوشش نمی‌دهد اما متعهد بودند و هستند که اخلاقاً کمک کنند مردم به جهت اقتصادی امکان حضور در سالن‌ها را داشته باشند لذا اجراهایی که در ماه‌های تیر و مرداد برگزار می‌شود شاهد افزایش قیمت بلیت نخواهد بود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7382/19/547069/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها