قانون امنیت ملی چین در هنگ کنگ اجرایی شد



ندا آکیش – پارلمان چین در پایان نشست سه روزه خود، دیروز سه‌شنبه لایحه جنجالی امنیت ملی را به اتفاق آرا تصویب کرد و این قانون قرار است از امروز چهارشنبه اول جولای در سراسر هنگ کنگ اجرایی شود. این در حالی است که حامیان دموکراسی در هنگ کنگ بشدت مخالف این قانون هستند و دیروز اندکی پس از تصویب شدن این قانون «جاشوا وونگ»، یکی از رهبران مشهور دموکراسی خواه استعفا داد و اعلام کرد، از این پس، مبارزاتش را به‌صورت فردی ادامه می‌دهد.
به گزارش الجزیره، پس از آنکه روز سه‌شنبه رسانه‌های هنگ‌کنگ از تصویب لایحه امنیت ملی در پارلمان چین خبر داده و به‌نقل از منابع چینی نوشتند، این قانون با هدف مبارزه با تروریسم، خرابکاری و مداخلات خارجی وضع شده است، منتقدان واکنش نشان داده و گفتند، این قانون خودمختاری هنگ کنگ و آزادی را که چین در سال 1997 به این منطقه وعده داده و اعطا کرده بود، از بین می‌برد.  از آنجا که قانون امنیت ملی همزمان با سالروز انتقال حاکمیت هنگ‌کنگ از بریتانیا به چین اجرایی می‌شود، برخی تحلیلگران انتخاب امروز را به‌عنوان آغاز این قانون معنادار توصیف کردند. به عقیده کاترینا یو، تحلیلگر الجزیره، این همزمانی سمبلیک است و پکن می‌خواهد با این کار به مردم هنگ‌کنگ بگوید که رهبران چین هر کاری که لازم باشد خواهند کرد که هنگ کنگ را حفظ کنند.
اندکی پس از تصویب این قانون جاشوا وونگ، رهبر معترضان دموکراسی خواه هنگ کنگ از رهبری گروه «دموسیستو» استعفا کرد و در شبکه‌های اجتماعی نوشت: این پایان هنگ کنگی است که جهان قبلاً می‌شناخت. از امروز به بعد هنگ کنگ وارد عصر جدیدی از حکمرانی شده و این دولت شهر به یک ایالت پلیس مخفی تبدیل می‌شود. وونگ همچنین خود را یکی از افرادی دانست که هدف قانون امنیت ملی قرار خواهد گرفت و مجازات خواهد شد. سردبیر نشریه دولتی گلوبال تایمز چین در توئیتر درباره قانون امنیت ملی نوشت، سنگین‌ترین مجازاتی که در این قانون تعریف شده، حبس ابد است. علاوه بر وونگ، ناتان لا، جفری نگو و اگنس چو، دیگر رهبران دموکراسی خواه هنگ کنگ هم اعلام کردند، استعفا می‌دهند.
ژاپن چهارشنبه گذشته درباره تصویب قانون امنیت ملی گفته بود، «تأسف بار» است. رئیس جمهوری تایوان هم گفته بود، نسبت به نتیجه بخش بودن این قانون «بسیار ناامید» است. دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس هم از این اقدام چین به‌عنوان «یک گام خطرناک» نام برد. جزئیات این قانون 6 فصلی و 66‌بندی قرار بود صبح امروز چهارشنبه حوالی ساعت 10 صبح به وقت محلی از سوی مقامات چینی رسانه‌ای شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7382/4/547060/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها