«الحاق» در گرگ و میش





زهره صفاری/ «بنیامین نتانیاهو»، روزگذشته در آخرین ساعت‌ها پیش از تحقق رؤیای
5ماهه‎اش برای اجرای طرح الحاق پیشنهادی «دونالد ترامپ» در کرانه باختری و دره اردن، همچنان با مخالفت‌های بین‌المللی و ممانعت سرسختانه همتایش در رأس دولت ائتلافی روبه‌رو بود.
به‌گزارش «گاردین»، «بنی گانتس» که مدتی قبل با شیوع کرونا، برخلاف اعتقادات حزبی‌اش، برای تشکیل دولت ائتلافی پای میز مذاکره با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشست، این بار نیز این ویروس را بهانه کرد و اول جولای را برای اجرای طرح الحاق مورد نظر نتانیاهو زمانی نامناسب خواند. بنا براعلام رسانه‌های اسرائیلی، «بنی گانتس» در جریان مذاکرات با فرستاده کاخ سفید گفت: «اول جولای زمان مناسبی برای این کار نیست چراکه در میانه بحران کرونا قرار داریم. در حال حاضر باید تمرکزمان روی این مسأله باشد و هر برنامه‌ای تا بعد از کرونا به تعویق بیفتد.»
اما این اظهارات در حالی مطرح شد که اخبار درز کرده از جلسه خصوصی حزب لیکود، تا آخرین ساعات روز سه‌شنبه از عزم راسخ نتانیاهو برای اجرای طرح‌الحاق در موعد مقرر حکایت داشت چراکه او گفته بود: «این موضوع چندان به نظر گانتس وابسته نیست و مذاکرات با امریکا ادامه دارد.» بواقع «گانتس» در رأس مخالفان «نتانیاهو» برای اجرای طرح الحاق در این زمان بود و گزارش‌ها نیز خبر از دلسردی امریکا برای حمایت از تحقق این طرح در مرحله فعلی داشت. حتی بعد از دیدار «یوسی کوهن»، رئیس موساد و ملک «عبدالله»، پادشاه اردن نیز این گمانه مطرح شد که شاید «نتانیاهو» کمی از موضع خود در الحاق اراضی دره اردن عقب نشینی کند. اما همین فرضیه صدای اردن، فلسطین، کشورهای مهم اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس را درآورد تا آنها هر گونه الحاق یکسویه از سوی اسرائیل را غیرقانونی اعلام کنند.
در همین رابطه «میچله باچله»، نماینده ارشد حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت: «الحاق غیرقانونی است. من بشدت نگرانم، حتی کوچکترین حرکتی در اجرای این طرح، باعث خشونت‌های گسترده شده و جان افراد زیادی از دست می رود. این کشمکش‌ها در نهایت امید صلح و اجرای طرح دو دولت را از بین خواهد برد.»
به باور ناظران «بنی گانتس» نیز تا حدودی پیش‌بینی این خشونت‌ها را کرده است. چراکه رهبر آبی و سفیدها نه تنها با اصل الحاق مخالف نیست که از آن استقبال می‌کند. اما معتقد است این اقدام باید با حفظ منافع مشترک و طی فرآیندی منطقی و قابل قبول به انجام برسد.
در میان این ابهامات، اما موافقان طرح الحاق واکنش تندی نشان داده و نتانیاهو را به عقب نشینی یا کاهش تعهداتش در گسترش مرزهای اسرائیل در دره اردن و کرانه باختری متهم کردند. این در حالی است که تحلیلگران «جروزالم پست» همچنان با وجود شرایط اجرای این طرح، توافق بر سر آن را دست کم در هفته جاری غیرمحتمل می‌دانستند.
اما و اگرهای پیش روی «نتانیاهو»
اسرائیل سال‌ها است با شهرک سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری، نفوذ غیرقانونی خود در این منطقه را آغاز کرده است. اکنون نیز به باور ناظران «نتانیاهو» به‌دنبال آن است با اجرای معامله قرن «دونالد ترامپ»، به این تجاوزگری مشروعیت بخشیده و به طور رسمی هم منطقه را به نقشه رژیم صهیونیستی بیفزاید و هم با اعمال محدودیت‌های بیشتر برای فلسطینی‌ها و کنترل نظامی منطقه، قدرت آنها را از بین ببرد.
با تمام این جذابیت‌ها برای «نتانیاهو» اما مشکلات پیش روی آقای نخست‌وزیر، او را تا آخرین لحظات در برزخ انتخاب قرار داده بود. «وادی ابوناصر» تحلیلگر فلسطینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آناتولی»، شرایط سخت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را با چهار سناریو تشریح کرد: «سناریوی اول؛ تعویق زمان الحاق به بهانه هجمه مخالفان بین‌المللی، اعراب و اسرائیل، در سایه عقب نشینی سیاستمدارانه امریکا است. سناریوی دوم؛ الحاق مرحله‌ای است که از الحاق شهرک‌های نزدیک بیت‌المقدس شروع می‌شود و نخست‌وزیر را گام به گام به 30 درصد مورد نظرش در کرانه باختری خواهد رساند. سناریوی سوم؛ نادیده گرفتن مخالفان بین‌المللی و اجرای تمام و کمال طرح الحاق است و سناریوی چهارم هم معتقد است، ممکن است، نتانیاهو شوک بزرگی به جهان وارد کرده و امروز طرح الحاق را تمام و کمال اجرایی کند. به نظر می‌رسد محتمل‌ترین انتخاب، الحاق مرحله‌ای باشد. البته در این میان فشار کشورهای عربی و اروپایی و حتی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در روند پیشروی طرح مؤثر خواهد بود.»
در کل همان طور که «هندوستان تایمز» نوشته است، مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین نتیجه طرح الحاق برای منطقه اشغال شده فلسطین، آغاز درگیری و پایان احتمالی طرح تشکیل دو دولت است که کشورهای بسیاری روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، علاوه بر این اختلافات درون کابینه رژیم صهیونیستی نیز بزرگترین معضلی است که تا آخرین لحظات، نتانیاهو را دچار بیم و امید اجرای این طرح کرده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7382/4/547057/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها