شرطبندی با کارت‌های بانکی اجاره‌ای




مهسا قوی قلب
خبرنگار
این روزها انواع کلاهبرداری‌ها پا به پای پیشرفت تکنولوژی، مدرن و به روز شده‌اند، حالا در اکثر کشورها پای قمارخانه‌ها به فضای مجازی هم باز شده تا جایی که به‌صورت مجازی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. بر اساس آمارهای پلیس فتا، چند ده هزار سایت غیرمجاز در کشور تاکنون شناسایی و مسدود شده است.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در این باره به «ایران» می‌گوید: «اکثر سرشبکه‌های قمار آنلاین در خارج از کشور بسر می‌برند و پلیس فتا به طور مرتب در حال رصد و پایش این گروه‌ها  در شبکه‌های مجازی است. امسال اولویت ما در بحث مبارزه با جرایم سایبری، مبارزه با قمار آنلاین و شرطبندی‌های مجازی است. از ابتدای امسال تاکنون هم چندین باند و شبکه اصلی این موضوع، شناسایی و متلاشی شد و کماکان هم اقدامات پلیس با قوت ادامه دارد. همین امروز و در همین لحظه هم دو تیم رسیدگی‌کننده تخصصی در حال انجام عملیات هستند تا پولشوهای باندهای جدید شناسایی شده و دستگیر شوند.»
سرهنگ داوود معظمی گودرزی، در ادامه می‌افزاید: «این جرم، یک جرم بین‌المللی است و اکثر سرشبکه‌ها در خارج از کشور و بیشتر هم در کشورهای همسایه، بسر می‌برند و اقدامات لازم در خصوص دستگیری باید از طریق مراجع قضایی و هماهنگی با پلیس اینترپل، جهت اعلان قرمز و تحت تعقیب قرار دادن مجرمین انجام شود، البته تاکنون هم این موارد انجام شده و چندین نفر در این حوزه شناسایی و دستگیر شده‌اند.» به‌گفته او، شبکه‌های بانکی هم در زمینه رصد و پایش سایت‌های قمار، وارد عمل شده‌اند، این در حالی است که بیشتر سایت‌ها به نوعی روند مالی را دور می‌زنند، به گونه‌ای که سایت یا درگاهی بانکی برای نوعی کسب و کار تهیه می‌کنند و از آن راه وارد عمل می‌شوند و پس از مدتی فعالیت با عنوان کسب و کار، اقدام به تغییر کاربری سایت می‌دهند، به‌عنوان مثال فرد برای فروش موبایل درگاهی را دریافت می‌کند، ولی پس از مدتی برای شرطبندی از آن استفاده می‌کند.
سودای یک شبه پولدار شدن
مسأله‌ای که در قمار آنلاین مطرح است، این است که اکثر جوانان سودای پولدار شدن یک شبه را در سر می‌پرورانند.
معظمی گودرزی، در این زمینه معتقد است که طراحان سایت‌های قمار با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی با وعده یک شبه پولدار شدن، گروهی از جامعه بخصوص جوانان را ترغیب می‌کنند که تمام سرمایه خود را در این سایت‌ها، سرمایه‌گذاری کنند، اما طبق بررسی‌های عینی توسط مجموعه پلیس فتا، الگوریتمی که در این سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به گونه‌ای است که کاملاً هوشمند عمل کرده و برآیند نهایی آن بازنده بودن کلی شرکت‌کننده‌ها است، البته شاید یکی دو بار اول، افراد مبالغ ناچیزی برنده شده و به حساب آنها مبالغ مورد نظر، واریز شود، اما همین امر موجب می‌شود که فرد تشویق به ادامه کار شده و در کل بازنده بازی باشد.
او در ادامه توضیح می‌دهد: «روزانه موارد متعددی از مالباختگان در سایت‌های قمار به ما مراجعه می‌کنند، در یک مورد کارمند یکی از مؤسسات خصوصی، حقوقی که باید سر ماه به حساب پرسنل شرکت واریز می‌کرد، در قمار آنلاین سرمایه‌گذاری کرده و همه را به باد داده بود و حالا هم باید پاسخگوی مراجع قضایی و شکات باشد؛ باید توجه کرد که الگوریتم سایت‌های قمار، همه را بازنده می‌کند و سرشبکه‌های بسیاری از سایت‌های قمار هم در خارج از کشور هستند و روزانه  در حال افزایش هستند. سایت‌های قمار به این گونه هستند که افراد در ابتدا باید حساب کاربری درست کرده و اطلاعات شخصی خود را به آن سایت‌ها ارائه دهند، البته در پاره‌ای مواقع سایت مورد نظر، علاوه بر اطلاعات شخصی، اطلاعات بانکی را هم از افراد فریب خورده درخواست می‌کند. در بسیاری مواقع هم گردانندگان این سایت‌ها با فعال کردن اپلیکیشن‌های پرداخت، اقدام به سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی افراد می‌کنند.»
قمار با کارت بانکی نوزاد 8 ماهه
رئیس پلیس فتای تهران با اشاره به اینکه گاهی اوقات، اشخاص اقدام به​ اجاره کارت‌های بانکی برای قمار آنلاین می‌کنند، می‌گوید: «با توجه به اینکه قانون، مالک یا دارنده کارت را به جهت هرگونه سوء‌استفاده می‌شناسد، عواقب آن نیز بر عهده دارنده کارت است، حتی اگر اجاره دادن کارت، عملی ناآگاهانه باشد، اما در هر حال قانون، با دارنده کارت برخورد خواهد کرد. گاهی سایت‌ها به بهانه مشغول شدن در یک حرفه و پرداخت بخشی از سود به فردی که کارتش در اختیار افراد سودجو قرار گرفته، ​ دارندگان کارت‌های بانکی را فریب می‌دهند. افرادی هم که اقدام به اجاره این کارت‌ها می‌کنند، در طیف‌های سنی مختلفی قرار دارند. در یک مورد با حسابی که برای​ نوزادی 8 ماهه باز شده بود، ده‌ها میلیارد تومان واریز و برداشت انجام شده بود. از نوزاد تا پیرمرد 80 ساله در این حوزه دیده شده است.» معظمی  گودرزی  از  مردم درخواست می‌کند : چنانچه مردم در فضای مجازی تبلیغات یا فعالیتی در این حوزه مشاهده کردند، با سایت رسمی پلیس فتا به نشانی «cyberpolice.ir» ارتباط برقرار کنند تا ما از طریق بخش گزارش‌های مردمی، مجرمان را شناسایی و با آنها برخورد کنیم. در مواردی مشاهده شده حتی برخی سلبریتی‌ها که فالوئرهای بالایی دارند، اقدام به تبلیغات در این حوزه می‌کنند، این افراد نیز باید هوشیار باشند که شدیداً با این عمل آنها برخورد قانونی خواهد شد. ​ لطفاً قبل از انتشار هرگونه آگهی، ماهیت آن را بررسی کنید. ​ بحث اصلی که باید در زمینه آگاه‌سازی عمومی به آن توجه کرد اینکه باید سواد رسانه‌ای را در جامعه افزایش دهیم و به‌صورت مرتب آگاه‌سازی در این عرصه وجود داشته باشد، البته فقط پلیس، به تنهایی مسئول و متولی برخورد با جرایم سایبری نیست بلکه نهادهای اجتماعی هم باید در این زمینه همکاری و مساعدت‌های لازم را داشته باشند و به وظایف خود عمل کنند تا بتوان با مشارکت و همدلی و پشتکار بالا، هر چه سریعتر بقیه سرشبکه‌های فعال را شناسایی و از فریب افراد ناآگاه در این حوزه جلوگیری به عمل آورد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7382/14/547032/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها