هشدار




تیراندازی های مرگبار در مراسم عزا و عروسی
رسمی قدیمی که جان می گیرد

گروه حوادث/ یکی از رسوم سنتی و محلی که از سالیان قبل در برخی شهرهای کشورمان در مراسم عزا و عروسی اجرا می‌شود تیراندازی با سلاح گرم است. اما همین رسم قدیمی تاکنون جان افراد بسیاری را گرفته و همچنان نیز باعث قتل ناخواسته میهمانان این مراسم می‌شود. هرچند اجرای این رسم خطرناک به‌عنوان بخشی جدا نشدنی از مراسم محلی محسوب می‌شود اما برخی سهل‌انگاری‌ها و بی‌تجربگی‌ها اتفاقات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.
در همین رابطه سرهنگ «شهاب امینی» رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا اظهار داشت: اسلحه وسیله خطرناکی است که به هیچ وجه نباید آن را در دسترس افرادی که آموزش‌های لازم را برای استفاده از آن ندیده‌اند بویژه کودکان و نوجوانان قرار داد. موارد متعددی وجود دارد که افراد به‌دلیل سهل‌انگاری، غفلت و ضعف مهارت‌های لازم در حمل، نگهداری و استفاده صحیح از اسلحه گرم، قتل ناخواسته نزدیکان و افرادی که در آن مراسم حضور دارند را رقم زده‌اند.
وی افزود: دارندگان سلاح می‌بایست از نگهداری فشنگ و اسلحه در یک مکان نا ایمن پرهیز کرده و حتماً در حمل، نگهداری و استفاده از آن در معابر و مکان‌های تجمع نیز نکات حفاظتی و مراقبتی لازم از جمله نصب قفل ماشه را مورد توجه قرار دهند.
سرهنگ امینی با بیان اینکه تخطی از قوانین و مقررات مربوط به حمل، نگهداری و استفاده از سلاح‌های گرم جرم محسوب می‌شود؛ تصریح کرد: البته پلیس علاوه بر نگاه پیشگیرانه، تأکید ویژه‌ای بر فرهنگ سازی، آموزش و همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های مسئول داشته و بر این باور است که می‌توان سایر رسوم پسندیده اقوام ایرانی را جایگزین رسم تیراندازی در مراسم عزا و عروسی کرد.

کلاهبرداری با پیش پرداخت خرید اینترنتی

گروه حوادث/ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به پرداخت بیعانه در خریدها و آگهی‌های اینترنتی هشدار داد.
سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا گفت: در مواردی مشاهده شده که برخی افراد سودجو اقدام به انتشار آگهی مربوط به فروش کالا یا ارائه خدماتی خاص در شبکه‌های اجتماعی یا برخی از سایت‌های انتشار آگهی کرده و مبلغی که برای آن اعلام می‌کنند کمتر از مبلغ معمول است. همین موضوع سبب می‌شود تا کاربران تصور کنند با موردی استثنایی روبه‌رو شده و برای خرید آن عجله کنند اما افراد سودجو با این ترفند از کاربر می‌خواهند تا مبلغی را به‌عنوان بیعانه به حساب آنان واریز کند که بعد از این اقدام دیگر پاسخ مالباخته را نمی‌دهند.
این مقام انتظامی به شهروندان هشدار داد تا پس از انتخاب کالا یا خدمات مورد نظرشان در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، بدون اطلاع از هویت فروشنده و واقعی بودن کالاها، اقدام به پرداخت بیعانه نکنند و حتماً قبل از هرگونه واریز وجه، از صحت آگهی و هویت آگهی دهنده مطمئن شوند و مبلغ را پس از رؤیت و تحویل کالا پرداخت کنند. از این‌رو ‌لازم است که شهروندان توجه داشته باشند که پس از دریافت کالا از فروشنده حتماً رسید آن را دریافت کنند تا اگر کالا، معیوب یا مسروقه بود بتوانند فرد فروشنده را به مراجع قضایی معرفی کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7382/12/547027/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها