تنور بورس در همه‌جای ایران داغ شده است سبد گردانی

شغل تازه جوانان تحصیلکرده در روستاها


زهره افشار
خبرنگار
هرچند رونق بازار بورس به ماهها قبل بر می‌گرد اما آمارها نشان می‌دهد در دو ماه گذشته روند ورود سهامداران تازه وارد به بورس به یکباره تا ۲.۵ برابر افزایش یافته است و این بار نه تنها در تهران و کلانشهرها بلکه مردم شهرهای کوچک و حتی روستاییان نیز پایشان به کارگزاری‌های بورس باز شده است.
«حسن قالیباف» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: در سال گذشته در بازار بورس ۸۲۰ هزار کد معاملاتی صادر شده بود که این عدد در سه ماه نخست امسال به یک میلیون و پانصد هزار رسیده است.
البته تنور بورس از نهم اردیبهشت ماه سال‌ جاری که رهبر انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای با درخواست رئیس جمهوری برای آزاد‌سازی سهام عدالت موافقت کرد داغ‌تر شده و مردم را به دفاتر خدمات پیشخوان دولت برای دریافت احراز از سامانه «سجام» و گرفتن کد بورسی از کارگزاری‌ها کشانده است.
«حسین فهیمی» مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به «ایران» می‌گوید: تاکنون 13 میلیون و 500 هزار نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند که البته بالاترین آمار  ثبت نام کنندگان مربوط به استان تهران با 2میلیون و 425 هزار نفر بوده و پس از آن استان فارس است که بیشترین مشارکت را با 915 هزار نفر داشته است. به‌گفته وی استان‌های خراسان رضوی با 908 هزار نفر، اصفهان 808 هزار نفر و آذربایجان شرقی با 748 هزار نفر ثبت‌نامی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
از فروش ماشین تا گوسفند برای ورود به بورس
«احسان کرمی»کارشناس بازار سرمایه در یکی از کارگزاری‌های بلوار وکیل آباد شهر مشهد به «ایران »می‌گوید: قبلاً افراد خاصی به کارگزاری مراجعه می‌کردند و می‌خواستند در بورس فعال شوند ولی در حال حاضر شما هر قشری را می‌توانید ببینید که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند و البته بسیاری از این افراد حتی با الفبای بورس آشنایی ندارند.
در حال حاضر در کارگزاری می‌توان کسی را دید که قبلاً ساخت و ساز می‌کرده الان کل سرمایه‌اش را وارد بورس کرده، شخصی که مسافر کشی می‌کرده ماشین اش را فروخته و در بورس خرید و فروش می‌کند و مامشتری داریم که از طرقبه می‌آید و با فروختن 50 گوسفندش در حال حاضر برایش سبد گردانی می‌کنیم.
 با تبلیغاتی هم که از سوی دولت برای آزاد‌سازی سهام عدالت انجام شد استقبال خوبی از سوی مردم برای دریافت کد بورسی انجام شد. وی تصریح می‌کند: البته به نظر می‌رسد بیشتر این افراد کسانی باشند که شاید در طول زندگی‌شان بخواهند یک تا دوبار از این کد بورسی استفاده کنند و از نظر بورس این افراد سهامداران غیر فعال به حساب می‌آیند. وی خاطرنشان می‌کند: نکته دیگر این است که سرمایه‌گذاران پیشتر با سرمایه خرد وارد بازار می‌شدند ولی الان طرف با رسیدن به سود 300 درصد درچهار ماه اسفند تا خرداد می‌رود زندگی اش را می‌فروشد و وارد بورس می‌کند.
کرمی تأکید می‌کند: هرچند مراجعه کشاورزان و بازنشستگان نیز که جزو دارندگان سهام عدالت بودند در یکی دوماه گذشته مشهود بود ولی فقط 20 در صد مراجعه کنند گان خواهان دریافت پولشان بودند و 80 درصد دیگر سهام دیگری را خریداری کردند.
«حبیب» نیز یکی از کسانی است که چندین ماه است هرروز سری به کارگزاری می‌زند تا اوضاع و احوال را بسنجد و سهامی بخرد و بفروشد.
او می‌گوید: من لیسانس ادبیات دارم قبلاً در یک شرکت خصوصی کار می‌کردم با آمدن کرونا بیکار شده‌ام از اسفند با فروش ماشین و طلاهای همسرم دل به دریا زدم و پولم را وارد بورس کردم اوایل خیلی دلهره داشتم که مبادا این سرمایه را از دست بدهم ولی با مشورت و تجربه‌ای که به‌دست آورده‌ام خدا را شکر پولم بیش از 2 برابر شده است.
مردم می‌خواهند سهام عدالتشان را نگه دارند
«احمدی» مسئول یکی از دفاتر پیشخوان دولت دربلوار آزاد شهر مشهد نیز به «ایران» می‌گوید: با اعلام آزادسازی سهام عدالت و فراهم شدن امکان فروش، تعداد مراجعه کنند گان به دفتر ما برای گرفتن احراز در سامانه «سجام»در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به روزانه 150 نفر می‌رسید ولی به‌دلیل قطع و وصل شدن سیستم‌ها فقط می‌توانستیم جوابگوی 70 تا 80 نفر باشیم.
ازسوی دیگر به‌دلیل بیماری کرونا مجبور می‌شدیم مردم را در خیابان به صف کنیم و به این دلیل که شاید حدود نیمی از مراجعه‌کنندگان افرادی بودند که ازشهرهای کوچک و روستاهای اطراف مشهد می‌آمدند ازدحام در ساعت های اولیه خیلی زیاد بود. وی می‌افزاید : متأسفانه ناآشنایی بیشتر مردم با فرآیند گرفتن احراز از سامانه سجام و کد بورسی و نهایتاً فروش سهام عدالت موجب شده بود رشته از دستمان خارج شود. او اما می‌گوید در حال حاضر تعداد مراجعه‌کنندگان به دفتر ما برای گرفتن احراز در سامانه سجام به 20 نفر رسیده و بیشترین آنها هم کسانی هستند که با روند کار و فعالیت‌های بورسی آشنایی دارند.
در همین حال «عرفان قنبری» کارشناس بازار سرمایه یکی از کارگزاری‌های شهر کرمانشاه به ایران می‌گوید: البته در این چند ماه تعداد زیادی از افرادی که سهام عدالت داشتند اقدام به گرفتن کد بورسی کردند ولی تعداد کمی از آنها سهام خود را فروختند. وی خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی و شرایط بازار سکه، طلا وخودرو مردم را به سمت بازار بورس کشانده که البته بیشتر این افراد کسانی هستند که آشنایی کافی با بورس ندارند و حال با خرید سهام یا آن را به دست خانواده خود می‌سپارند یا خواهان سبد گردانی از سوی کارگزاری‌ها هستند. وی تصریح کرد: من افرادی را می‌شناسم که کار خودرا عوض کرده وسرمایه خود را وارد بورس کرده‌اند البته در چند ماه گذشته سود خوبی کسب کرده اما بورس همیشه روی این پاشنه نمی‌چرخد.
به‌گفته وی در همه جای دنیا کسانی که می‌خواهند در بورس وارد شوند ابتدا سرمایه خود را وارد واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند واینکه ابتدا بخواهیم با سرمایه بالا وارد بورس شویم درست نیست. وی به همه کسانی که به هر دلیل می‌خواهند وارد بورس شوند توصیه کرد حتماً در دوره‌های آموزشی بورس شرکت کنند. وی همچنین از استقبال بسیاری از روستاییان برای گرفتن کد بورسی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خبر می‌دهد و تصریح می‌کند : در این میان جوانان روستایی که تحصیلکرده هستند سبد گردانی سهام خانواده و همسایه‌ها را بر عهده می‌گیرند.
«وحیدی» مسئول یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت در کرمانشاه نیز گفت: مراجعه به دفتر ما در ماه‌های اول سال سه برابر شده و دلیل آنهم مشخص است؛ تمایل مردم برای فروش سهام عدالت یا در دست گرفتن اختیار خرید و فروش آن. وی افزود: در میان مراجعه کنند گان، تعداد زیادی کشاورز سالخورده یا قشر بازنشسته دیده می‌شد که متأسفانه بدون ترس از کرونا حاضر بودند برای ثبت‌نام در سامانه سجام ساعت‌ها در صف بایستند ودیدن این صحنه‌ها برای ما ناراحت‌کننده بود.
او می‌افزاید: نمی‌توان انکار کرد که رونق بورس فرصت اشتغال خیلی خوبی برای جوانان تحصیلکرده بویژه در روستاها ایجاد کرده. من جوانان مستعد و علاقه‌مندی را می‌شناسم که این روزها در روستاها حسابی سرشان با کار در بورس شلوغ شده است. آنها برای اهالی روستاها سبد گردانی می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا در بورس سرمایه‌گذاری خوبی کنند. خب این به نفع دو طرف هست. جوان تحصیلکرده‌ای که در روستا کاری نداشت و مدام سرکوفت بیکاری اش را می‌خورد، الان آنقدر سرش شلوغ شده است که مردم روستا اصرار می‌کنند تا سرمایه آنها را در بورس هدایت کند.

نیم نگاه

یک فعال بورس در کرمانشاه: من جوانان مستعد و علاقمندی را می شناسم که این روزها در روستاها حسابی سرشان با کار در بورس شلوغ شده است. آنها برای اهالی روستاها سبد گردانی می کنند و به آنها کمک می کنند تا در بورس سرمایه گذاری خوبی کنند. خب این به نفع دو طرف هست. جوان تحصیل کرده ای که در روستا کاری نداشت و مدام سرکوفت بیکاری اش را می خورد، الان آنقدر سرش شلوغ شده است که مردم روستا اصرار می کنند تا سرمایه آنها را در بورس هدایت کند





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7381/1/546974/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها