به نام تاریخ



10 تیر
صد و سومین روز از سال 99 که البته مصادف است با 30 ژوئن میلادی، علاوه بر سالروز تولد و درگذشت هنرمندان و چهره‌های ادبی و فرهنگی یک مناسبت دیگر هم دارد. نخستین چاپ کتاب مشهور «بربادرفته» سال 1936 در چنین روزی منتشر و توزیع شد و مارگارت میچل نویسنده آن به شهرت رسید. «بربادرفته» همچنان پرخواننده‌ترین داستان در امریکاست هرچند که این روزها فیلم آن به‌دلیل اشاره‌های نژادپرستانه مورد انتقاد قرار گرفته است.

تولدها:
محمد اسحاق بلوچ نسب: دوتار نواز مشهور اهل سیستان و بلوچستان امروز هفتاد و سومین سال تولدش را جشن می‌گیرد. او علاوه بر نوازندگی، آهنگسازی هم می‌کند و مدیر انجمن موسیقی چابهار و گروه ساحل مکران است. موسیقی نواحی ایران و آوازهای رضوی ایران زمین از آلبوم‌های اوست. البته بلوچ نسب در بسیاری از آلبوم‌های موسیقی به‌عنوان نوازنده حضور داشته است.
هرمز هدایت: بازیگر قدیمی تئاتر و تلویزیون سال 1324 در چنین روزی به دنیا آمد. او از جوانی تئاتر را دنبال کرد و سال 1345 «گروه تئاتر پویا» را همراه دوستانش راه‌اندازی کرد و یک سال بعد در اولین کار حرفه‌ای اش همراه علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی روی صحنه رفت. او نمایش‌هایی چون «هفت کردار» و «چایخانه باغ پریان» را کارگردانی کرده و در نمایش‌هایی چون «تنبور نواز»، «تاجر ونیزی»، «دیو پری» هم بازی کرده است. هدایت در برنامه‌های مخصوص کودک و نوجوان دهه 60 و 70 فعال بود و صدای او را در سریال «خانه مادربزرگه» به جای شخصیت محبوب هاپوکومار شنیده اید.
مهدی پاکدل: بازیگر جوان و محبوب سینما و تلویزیون ایران امروز 40 ساله می‌شود. مهدی پاکدل که هم عکاس است و هم در موسیقی دستی دارد در فیلم‌هایی چون «چهارراه استانبول»، «تنگه ابوقریب»، «ماجرای نیمروز»، «دایره زنگی» و در سریال‌هایی چون «اولین شب آرامش»، «ما چند نفر» و «کیمیا» حضور داشته است. مدتی پیش نمایشگاهی از عکس‌های مهدی پاکدل برگزار شد که مورد توجه قرار گرفت. این روزها سریال «هم گناه» را با بازی او در شبکه نمایش خانگی می‌بینید.
احد ده بزرگی: شاعر آیینی ایران سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. او از کودکی و نوجوانی اشعار آیینی می‌سرود و پیش از پیروزی انقلاب انجمن ادبی حافظ را تشکیل داد که پس از سال 57 با نام انجمن ادبی شاعران انقلاب اسلامی کارش را ادامه داد. «نی نوای نینوا»، «سرود سحر»، «خطبه خون» و «آرزوی کربلا» از مشهورترین آثار اوست.
    سالروز تولد غلامحسین نوری نگارگر، مهرداد رضایی بازیگر، حمید احمدی شاعر، رضا جمالی حاجیانی شاعر، ابراهیم شیری داستان نویس، محمد قهرمان شاعر، حمید مرادی شاعر، کرامت یزدانی داستان نویس، محمد سیمزاری بازیگر، فاطمه صمصامی بازیگر و کارگردان، ویلیام وایلر کارگردان امریکایی و چارلز لاتن بازیگر انگلیسی هم امروز است.

درگذشت‌ها
سهراب شهیدثالث: 7 تیر و همزمان با تولد کارگردان موج نوی سینمای ایران درباره او نوشتیم و خواندید. امروز سالگرد درگذشت اوست. کارگردانی که همچنان «طبیعت بی‌جان» و «یک اتفاق ساده» ای که ساخت مورد توجه هنردوستان است و به گفته آیدین آغداشلو مردم گریزی بود که مردم را دوست داشت. شهیدثالث سال‌های پایانی عمرش را در ایران نبود و پس از اینکه نتوانست در آلمان و چکسلواکی آن زمان اقامت بگیرد و زندگی کند به امریکا رفت و دیگر هم فیلمی نساخت. شهیدثالث سال 77 در چنین روزی براثر عود کردن سرطان روده در شیکاگو درگذشت.
لایق شیرعلی شاعر اهل تاجیکستان 20 سال پیش در چنین روزی درگذشت.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7381/20/546946/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها