مظفری در نشست دوسالانه سرامیک ایران مطرح کرد

دوسالانه سرامیک ایران عامل بهبود و نشاط فضای اجتماعی‌


صبح دیروز نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک با حضور هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و هیربد همت‌آزاد، دبیر دوسالانه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران و جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته برگزاری دوسالانه برگزار شد.
به گزارش «ایران» این نشست که با رونمایی پوستر هفدهمین دوسالانه سرامیک، اثر فرهود تعالی آغاز شد، با صحبت‌های هادی مظفری ادامه یافت. او برگزاری چنین رویدادی را برای بهبود فضای اجتماعی و ایجاد نشاط عمومی مفید دانست و با مطرح کردن خواسته هنرمندان تجسمی برای برگزاری دوسالانه‌ها گفت: «برگزاری این رویدادها متأثر از خواست و استقبال در انجمن‌های تخصصی است.»
مظفری ادامه داد: «اما و اگرهایی مبنی بر مخالفت ارشاد یا متمرکز کردن رویدادها در جشنواره فجر مطرح بود که هیچ‌کدام صحت ندارد. باور ما این است که دولت نباید دوسالانه برگزار کند و این مهم باید به انجمن‌های تخصصی اعطا شود. دلایل به تعویق افتادن را مطالعه کردیم و بخشی از آن را در تغییرات انجمن‌ها یافتیم که دوره‌های آن دو ساله است.»
مظفری توضیح داد:«کوتاه بودن دوره مدیریت انجمن‌ها و تلاقی دوسالانه موجب می‌شود تأمین بودجه و برنامه‌ریزی انجمن‌ها مخدوش شود.»
وی تأکید کرد:«با کاهش شیوع کرونا شاهد دوسالانه سرامیک و مجسمه‌سازی خواهیم بود و از سوی انجمن عکاسان و نقاشان برای برگزاری دوسالانه تخصصی در سال ۱۴۰۰ صحبت‌هایی شده و اداره کل هنرهای تجسمی کمک‌هایی برای برگزاری این رویدادها مهیا کرده است.»
او افزود: «با شرایط پیش آمده جامعه امروز به لحاظ نشاط و بهبود فضای اجتماعی نیازمند برنامه‌های فرهنگی است و از سوی دیگر آفرینش آثار هنری در دوران کرونا نیازمند فضا برای عرضه است. سال سخت اما پر رویدادی پیش‌رو داریم. با وجود شرایط جامعه تلاش می‌کنیم به تک‌تک برنامه‌ها دست پیدا کنیم.»
در ادامه این نشست هیربد همت‌آزاد دبیر دو سالانه گفت: «برنامه‌ریزی برای یک دوسالانه در شرایط امروز بسیار دشوار است و همه از جوانب آن آگاهیم و این برنامه‌ریزی با عزم جدی هنرمندان و مدیران میسر شده است. برگزاری در این شرایط کرونا علاوه بر دستاورد هنری، موجب ایجاد فضای شور و نشاط برای هنرمندان آن رسانه می‌شود.»
او درباره امکان بهره‌گیری از برندها و بخش‌های خصوصی برای مشارکت در این رویداد گفت «رایزنی‌هایی برای این مهم صورت گرفته است که مربوط به قبل از کرونا بود. آسیب‌های اقتصادی کرونا شرایط مساعد صنعت را مخدوش کرد و به هر حال باید انتظارات حامی متناسب با شرایط ما باشد. شاید حامی آماده فعالیت باشد؛ اما خواسته‌های آن در اختیارات ما نباشد.»
همت‌آزاد درباره شکل برگزاری دوسالانه گفت: «در بخش مسابقه شورای انتخاب آثار متشکل از 6 نفر است و در دو مرحله آثار پذیرش می‌شوند. مرحله نخست از روی عکس ارسالی و در مرحله دوم آثار منتخب مرحله نخست از روی اثر فیزیکی برگزیده می‌شود. در نمایشگاه سه اثر برگزیده بدون رتبه‌بندی خواهیم داشت که جایزه این بخش 20 میلیون تومان است. همچنین دو نفر مورد تقدیر قرار می‌گیرند که جایزه آنان 10 میلیون تومان است.»
دبیر جشنواره گروه داوری مرحله نخست را متشکل از بهزاد اژدری، مجید ضیایی، محمود محرومی، بیتا فیاضی، مجتبی شاه کوچکی و نفیسه خلج معرفی کرد. در مرحله دوم داوری برعهده بهزاد اژدری، مجید ضیایی، حمید سوری و ژاک کافمن است.
همت‌آزاد تأکید کرد: «در این رویداد من از تمام هنرمندان تجسمی دعوت می‌کنم تا با کمک از زبان سرامیک ایده‌های خود را بیان کنند و این رویداد قرار است در فضای بینارشته‌ای برگزار ‌شود.»
دوسالانه ملی سرامیک ایران از نهم آبان تا هفتم آذرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7381/19/546935/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها