بررسی بازی‌های روز اول هفته بیست‌ودوم لیگ برتر

‌طوفان سرخ دوباره وزیدن گرفت




حامد جیرودی
خبرنگار
هفته بیست ‌و دوم لیگ برتر در حالی یکشنبه شب برگزار شد که 10 تیم در 5 مسابقه به میدان رفتند و به صورت رسمی بازی‌های خود را در شروع مجدد لیگ نوزدهم آغاز کردند. دیدارهایی که در آنها نتایج قابل توجهی به دست آمد و اتفاق‌های مختلفی رقم خورد. یکی از نتایج غیرمنتظره این هفته در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز رقم خورد. جایی که تراکتور در خانه خود 1-0 مقابل نساجی شکست خورد تا دومین باخت پیاپی خود را متحمل شود. سرخپوشان تبریزی که بازیکنانی مانند مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و عکاشه حمزاوی را در اختیار نداشتند، در نیمه دوم با افت محسوسی مواجه شدند و ساکت الهامی مجبور شد تا بازیکنانی مانند میلاد فخرالدینی و سعید مهری را با استفاده از فرصت 5 تعویض خود از میدان خارج کند. این شکست باعث شد تا تمامی 24 امتیاز 8 مصاف باقیمانده تراکتوری‌ها در لیگ نوزدهم حکم مرگ و زندگی را داشته باشد. تیمی که مدیرانش بیشتر درگیر شروع شدن یا نشدن لیگ برتر بودند و در کل فضای خوبی در این مدت بر تراکتور حاکم نبود. در سمت مقابل، محمود فکری در دومین بازی که هدایت نساجی را برعهده داشت، به دومین برد خود دست پیدا کرد تا به تیم «شهر خسته» جان تازه‌ای بدهد.
عاقبت نبودن سرمربی، دلگرمی با سراج
شهرخودرو در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد نتیجه خوبی به دست آورد و 2-1 ذوب‌آهن را شکست داد و بدون احتساب بازی‌های دیشب، با جهشی قابل توجه به رتبه دوم صعود کرد. به این ترتیب شاگردان مجتبی سرآسیایی که با باخت به تعطیلات کرونایی رفته بودند، با برد رقابت‌های خود را از سر گرفتند تا به آینده امیدوار شوند. این در حالی بود که ذوبی‌ها که در ایام تعطیلات میودراگ رادولوویچ را در کنار خود نمی دیدند، با رفتن این مربی مونته نگرویی و آغاز به کار لوکا بوناچیچ به موفقیت نرسیدند و برای سومین بازی پیاپی از رسیدن به پیروزی محروم ماندند. مهم‌ترین فرصت سوزی ذوبی‌ها از دست دادن پنالتی توسط دانیال اسماعیلی‌فر بود که ضربه‌اش به تیر دروازه برخورد کرد. ذوبی‌ها در لیگ نوزدهم، صاحب دو ضربه پنالتی شده‌اند که هیچ‌کدام از آن‌ها راهی به دروازه پیدا نکرده است. در آبادان، صنعت نفت هم با شکست 2-0 پارس جنوبی، به دومین برد پیاپی خود دست یافت تا با هدایت بهنام سراج به روزهای خوب برگردد. در سمت مقابل، جمی‌ها که در شرایط خوبی به سر نمی‌برند، کار خود را با باخت آغاز کردند تا هومن افاضلی در چهارمین دیداری که هدایت پارس جنوبی را برعهده داشت، اولین شکست خود را تجربه کند. نفت مسجدسلیمان با تساوی 2-2 در خانه شاهین برای دومین بازی پیاپی به تساوی رسید و با 14 تساوی در لیگ جاری از این حیث رکورددار است. این در حالی است که بوشهری‌ها، میشو کریستیچوویچ سرمربی کروات خود را روی نیمکت نداشتند و همچنان برای بقا در لیگ برتر تلاش می‌کنند.
بازگشت مقتدرانه پرسپولیس
پرسپولیس در بازگشت مجدد به مسابقات هم مقتدرانه ظاهر شد و 3-1 از سد پیکان گذشت تا با 50 امتیاز به یکه تازی خود در صدر جدول ادامه دهد. سرخپوشان پایتخت شانزدهمین برد خود در لیگ را به دست آوردند تا همچنان رکورددار برد در لیگ نوزدهم باشند. ضمن اینکه با یک گل خورده در این مسابقه که از روی نقطه پنالتی وارد دروازه علیرضا بیرانوند شد، همچنان عنوان بهترین خط دفاعی لیگ را هم در اختیار دارند. برد  پرسپولیس برابر پیکان، هشتمین برد خارج از خانه متوالی سرخ‌ها بود که بهترین رکورد در ادوار لیگ برتر است. جالب اینکه نتیجه ضعیف و  آخرین شکست خارج از خانه آن‌ها در برابر شهرخودرو است؛ آن‌ هم زمانی که یحیی گل‌محمدی سرمربی مشهدی‌ها بود و کالدرون روی نیمکت پرسپولیس.
علیپور به رکورد پیوس رسید
در روزی که پرسپولیس، مهدی ترابی بهترین گلزن خود (با 8 گل زده) را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت، علی علیپور با گلزنی مقابل پیکان هشتمین گل خود را در لیگ امسال به ثمر رساند تا هم با ترابی برابری کند و هم تعداد گل‌های خود در لیگ برتر را به عدد 52 برساند. نکته جالب این است که فرشاد پیوس کاپیتان سابق سرخپوشان هم در دوران حضورش در پرسپولیس در لیگ 52 گل برای این تیم به ثمر رسانده بود تا به این ترتیب علیپور در لیگ با رکورد او برابری کند. علیپور در مجموع 67 گل برای پرسپولیس به ثمر رسانده و ششمین گلزن برتر تاریخ این باشگاه است.
عبدی؛ جوان‌ترین دبل کننده
در نیمه اول بازی پرسپولیس و پیکان، یحیی گل محمدی مهدی عبدی را به جای وحید امیری مصدوم به میدان فرستاد. در نیمه دوم، عبدی توانست نشان بدهد که تعویض اجباری نیست بلکه یک تعویض طلایی است و دو بار توانست دروازه شیخ ویسی را باز کرد. این بازیکن قائمشهری با دبل‌اش در گلزنی، توانست لقب جوان‌ترین بازیکن تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر را به دست آورد که با 21 سال سن، دبل می‌کند. عبدی که در بازی هفته چهارم و در دربی مقابل استقلال، تک گل پیروزی بخش قرمزها را به ثمر رسانده بود، در این بازی توانست دو گل دیگر برای تیمش بزند تا پس از 9 ماه و 8 روز در لیگ گلزنی کند.
آمار ضعیف ویسی، نشکستن طلسم شیخ ویسی
این مسابقه، دهمین مصاف وحید شیخ ویسی با پرسپولیس بود ولی این سنگربان 33 ساله پیکان تا به حال هیچ‌وقت موفق به ثبت کلین شیت برابر پرسپولیس نشده است. او روی گلی که علیپور با ضربه سر شیرجه‌ای وارد دروازه‌اش کرد، اشتباه عجیبی داشت و مقصر اصلی بود. از سویی شکست پیکان برابر پرسپولیس باعث شد تا عبدالله ویسی دهمین شکست خود در دوئل با پرسپولیس در ادوار لیگ را تجربه کند. او به هیچ تیمی به اندازه پرسپولیس نباخته است. جالب اینکه آنقدری هم که پرسپولیس توانسته پیکان را در ادوار لیگ برتر شکست بدهد، هیچ تیمی در برابر تیم دیگر نتوانسته قدرت‌نمایی کند چرا که سرخ‌ها با این پیروزی دیشب‌شان، بیست و یکمین برد خود را در دوئل‌های رو در روی‌ برابر پیکان به دست آوردند. پیکانی‌ها که چهاردهمین دوره حضورشان در لیگ برتر را تجربه می‌کنند، مقابل پرسپولیس به رکورد 450 بازی در لیگ برتر رسیدند و از آن‌سو، با ثبت 469 گل زده و 570 گل خورده تفاضل 101- را به ثبت رساندند. در واقع گل‌زنی و دبل مهدی عبدی باعث شد تا پیکان به تنها تیم جدول تاریخ لیگ برتر بدل شود که تفاضل منفی سه رقمی را تجربه می‌کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7381/18/546931/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها