وزیر ارتباطات در افتتاح دومین مرکز بزرگ داده کشور خبر داد

رونمایی از اینترنت نسل پنجم دو هفته دیگر




سوسن صادقی
خبرنگار
دیتاسنتر تبریز به‌عنوان دومین مرکز بزرگ داده کشور (با ۳۵۰رک)به‌ منظور توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، روز گذشته به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و جمعی از مسئولان استان آذربایجان شرقی با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی اپراتور اول (همراه اول) افتتاح شد.
راه‌اندازی 5G تا دو هفته آینده
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور با سرمایه‌گذاری همراه اول وارد مدار می‌شود، گفت: در دو هفته آینده نیزنمونه آزمایشی 5G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران راه‌اندازی خواهد شد تا در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد و بنا بر سند شبکه ملی که  می بایست20 درصد ارتباطات تا افق 1404 بر اساس تکنولوژی جدید بنا شود، شهریور ماه به استفاده عملیاتی می‌رسد.
آذری جهرمی با بیان اینکه در چهارمین ایستگاه قطار سریع‌السیر هستیم و با افتتاح دومین مرکز داده اقماری به سمت اهداف شبکه ملی اطلاعات حرکت می‌کنیم، افزود: ایستگاه اول امسال توسعه ارتباطات روستایی برای 1500 روستا بود که همراه اول این کار را انجام داده بود که با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد. ایستگاه دوم مرکز داده اقماری شماره یک از سوی شرکت اپراتور دوم انجام شد. با افتتاحی که در حوزه خدمات ابری با حضور رئیس جمهوری انجام شد به خودکفایی در زیرساخت خدمات ابری مورد نیاز کسب و کارها در کشور رسیدیم که به نوعی یک بسته حمایتی از کسب و کارهایی است که در این بستر بنا است فضای اقتصاد دیجیتال را بسازند.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه این مرکز می‌تواند بخش دیگری از نیازمندی‌های کشور در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات را تسهیل و ارتقا دهد، گفت: دستور پنج ماده‌ای رهبری برای تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات به دولت، مورد توجه قرار گرفته است و رئیس جمهوری نیز دستورات خوبی صادر کرده‌اند و سازمان برنامه در تخصیص اعتبارات این برنامه با ما همکاری خوبی دارد. جهرمی با بیان اینکه برای حمایت از پیام رسان‌ها و موتور جست‌و‌جو هم که یکی از حوزه‌های مهم زیر ساخت‌های شبکه ملی اطلاعات است، با وجود تمام تنگناهای اقتصادی شرکت ارتباطات زیرساخت سرمایه‌گذاری خیلی خوبی انجام داده، گفت: این دو در مرداد ماه وارد مدار می‌شود و با توجه به اینکه در افتتاح‌های گذشته دو رئیس قوه حضور پیدا کردند در این افتتاح هم از رئیس قوه قضائیه دعوت می‌کنیم تا توجه رؤسای سه قوه به موضوع شبکه ملی اطلاعات حتماً مورد تأکید قرار گیرد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه مرسوم است در جلساتی که در اپراتورها حضور پیدا می‌کنیم درخواست‌هایی را بنا بر سیاست‌های بالادستی مطرح کنیم، گفت: نخست اینکه مدیرعامل اپراتور اول قول داده‌اند تا شهریور ماه در پنج نقطه تهران 5G نصب شود. این پروژه حائز اهمیت است و این اپراتور باید روی این حوزه کار کند تا این پروژه به سرانجام برسد و ورود 5G به ایران رقم بخورد. البته تجهیزات آن وارد ایران شده است و ظرف دو هفته آینده نمونه آزمایشی 5G در مرکز مخابرات ایران رونمایی می‌شود.
آذری جهرمی در ادامه گفت: دومین نکته‌ای که از اپراتور اول می‌خواهیم توجه به زیست بوم کودک و نوجوان است. سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی، سرمایه‌گذاری روی نسل آینده است. از هیأت مدیره این اپراتور می‌خواهم که به هر شیوه‌ای اکوسیستم کودک و نوجوان در فضای مجازی را برای صیانت از اخلاق و حمایت از تولید‌کنندگان محتوایی در این حوزه و برای سرمایه‌گذاری روی آینده بچه‌های کشور فعال کنند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه موضوع سوم حائز اهمیت، شکستن قالب‌های انحصار است، گفت: نسبت ترافیک داخلی به خارجی در اپراتور اول به نسبت سایر اپراتورها کمی پایین‌تر است و دلیل این موضوع هم این است که درهای این اپراتور به روی کسب و کارهای فضای مجازی خیلی باز نیست. شرکت‌های تو در تو با مدیریت واحد را تعطیل کرده و راه را برای جوانان باز کنید تا تولید محتوا را رقم بزنند. این در را باز کنید تا ترافیک شبکه ملی اطلاعات هم افزایش پیدا کند و راحت‌تر به اهداف مورد نظر برسیم.
آذری جهرمی افزود: نکته چهارم اینکه 50 درصد و شاید بیشتر درآمد اپراتور اول همچنان در حوزه صدا و درآمد مکالمات صوتی است. در آمد این اپراتور در حوزه دیتا به لحاظ درصدی همچنان پایین است و این حوزه باید تغییر کند چرا که سرمایه‌گذاری روی درآمد مکالمات صوتی شکننده است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه آخرین درخواستم حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بین‌المللی است، گفت: 100 درصد درآمد بخش ما ریالی است. اپراتور اول این توانمندی را دارد که در حوزه خارجی سرمایه‌گذاری کند تا درآمد ارزی وارد کشور کند که البته هدف تنها این نیست. اهداف مهمتر دیگر بردن اکوسیستم فضای مجازی کشور به خارج از مرزها و بزرگتر کردن بازار است.
 وی افزود: کشورهای دوست و هم پیمان ما علاقه‌مند به این مسأله هستند و دستگاه دیپلماسی و دولت هم در کنار شما هستند تا کار را پیش ببرید.
وزیر ارتباطات در ادامه از مرکز ملی فضای مجازی، بانک مرکزی، پلیس فتا و دادستانی کل کشور تشکر کرد و گفت: دیروز رئیس پلیس فتا گزارش داد که برای اولین بار در کشور، میزان جرایم سایبری ثبت شده 20 درصد کاهش پیدا کرده چون رمز پویا فعال شده است.
وی افزود: برخی علاقه‌مند هستند یا از سر ناآگاهی یا بر پایه اهداف سیاسی، هر موضوعی را که در کشور پیش می‌آید ناشی از نبود پیام رسان داخلی بدانند. این در حالی است که اگر رمز پویا وجود نداشته باشد پیام رسان داخلی هم بستر کلاهبرداری می‌شود. پیشگیری از جرایم، نیازمند اصلاح رویه‌ها و اصلاح نظام قانونگذاری است و برای همین هم در همین جلسه از رئیس مجلس تقاضا می‌کنم که مساعدت کنند کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس تشکیل شود.
وزیر ارتباطات در ادامه گفت: مجلس جای گفت‌و‌گو است و نماینده سؤال می‌پرسد و وزیر پاسخ می‌دهد. این، ساز و کار مجلس است و تا زمانی که گفت‌و‌گو وجود دارد باید به پیشرفت امیدوار بود و به‌جای ایجاد دو قطبی باید گفت‌و‌گو کنیم.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه نگرانی‌های اخلاقی در جامعه مهم است اما با بد و بیراه گفتن چیزی درست نمی‌شود افزود: رویکرد رئیس مجلس و نمایندگانی که ما با آنها در تعامل هستیم به فضای مجازی، سازنده است و ما از وجود این دغدغه استفاده حداکثری خواهیم کرد.
نظارت بر فضای مجازی
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این مراسم گفت: برخی گمان می‌کنند ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم، به‌هیچ وجه این‌طور نیست و با دقت بالا به تمام حوزه‌ها نظارت داریم.
فیروزآبادی افزود: زمانی که متوجه شدیم پدیده فیشینگ در کشور رخ می‌دهد و مشکلات زیادی را رقم می‌زند، در نظام مالی کشور تغییراتی ایجاد کردیم تا مانع از این اتفاق شویم هرچند این کار بسیار بزرگ و در عین حال سختی بود اما تمام آن با اتکا به نیروهای خودی و روی پلتفرم‌های داخلی انجام شد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه نگاه ما در شورای عالی فضای مجازی نگاه تحول است، گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای ایجاد تحول، استفاده از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است که از لایه کاربر آغاز می‌شود و بر لایه‌های بالای این هرم تأثیر می‌گذارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: برای اینکه تحول ملی داشته باشیم باید آن را طوری طراحی و اجرا کنیم که بخش عمده‌ای از این تحول روی زیرساخت‌های ملی کشور انجام شود.
وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات و شبکه ملی ارتباطات به‌عنوان اولویت کشور شناخته شده است، گفت: همه روابط و فرآیندها باید در تمام حوزه‌ها به‌صورت متوازن مورد توجه قرار گیرد. به‌همین دلیل در کنار شبکه ملی اطلاعات به دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال و آموزش دیجیتال نیز توجه ویژه می‌شود. فیروزآبادی با بیان اینکه اعتماد، امنیت و پایداری در فضای مجازی کشور سه رکن اساسی است که از شبکه ملی اطلاعات آغاز می‌شود، گفت: خوشبختانه پروژه دیتاسنتر بخش کوچکی از تصویر بزرگی است که برای فضای مجازی کشور طراحی شده و با دقت در حال پیگیری است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در برخی از حوزه‌های فضای مجازی شاهد تأخیر هستیم ولی این تأخیر در تمام کشورهای دنیا وجود دارد، افزود: نهادهای حاکمیتی و مراکز اصلی کشور که متولی حوزه تحول دیجیتال هستند از دستگاه‌ها مطالبه دارند تا این تأخیر را جبران کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه گفت: ما در تعاریف شبکه ملی اطلاعات در کشور، کمی دچار اختلاف نظر هستیم اما در مرکز ملی، سیاست مشخصی داریم و همان‌طور که رهبری آذرماه سال گذشته فرمودند خدمات پایه کشور باید به‌صورت ملی انجام شود بنابراین بر این اساس، یکی از آنها ارائه خدمات ابری و دیتاسنتری است.
جبران گذشته با اقتصاد دیجیتال
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز در این مراسم گفت: وقتی حرف از اقتصاد دیجیتالی می‌زنیم یعنی اینکه فرصت بزرگی در اختیار ما است که عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کرده و راه کوتاهی را طی کنیم و به بزرگترین دستاوردها برسیم و البته اگر غفلت کنیم، طبیعتاً فاصله ما نسبت به بقیه دنیا شکافش هم شکاف دیجیتالی خواهد شد و عقب‌ماندگی‌ ما نیز از بقیه دنیا بیشتر خواهد شد. به‌عبارتی اکنون یک فرصت بزرگ برای ما است که گذشته‌ را جبران کنیم. و امروز باید با سرعت بیشتری حرکت کنیم ولی اگر از آن غفلت کنیم، آسیب بزرگی به کشور خواهد رسید.
رئیس مجلس افزود: ما در کشور می‌توانیم دو جور به این مسأله نگاه کنیم. یک نگاه این است که جوانان کشور را که امروز در حوزه اشتغال دچار مشکل هستند یک تهدید ببینیم. نگاه دیگر این است که امروز نیروی جوان و تحصیلکرده و نیروی آشنا به این فضای اقتصاد دیجیتالی را که بزرگترین سرمایه این عرصه است و برای چنین ظرفیت و منابع انسانی لحظه‌شماری می‌کند، به‌کار بگیریم.
قالیباف گفت: ‌ما از نظر این ظرفیت شاید جزو پنج یا ۱۰ کشوری باشیم که چنین ظرفیت نیروی انسانی دارد بنابرانی می‌توانیم از این فرصت به‌صورت حداکثری استفاده کنیم.
وی افزود: در حقیقت نگاه و مسیر مجلس یازدهم این است به همه اعم از دولتی و بخش خصوصی، شرکت‌های بزرگ و کوچک کمک کنیم. می‌خواهیم به آن روستایی که با کارش، صنایع دستی خود را می‌خواهد به بازار جهانی معرفی و عرضه می کند و هنرش را نشان می دهد و اقتصادش و فرهنگش را منتقل می کند، خدمت کنیم.
قالیباف با اشاره به اینکه پیش از آنکه به مجلس بیایم‌ شاید در سال ۲۰۰۲ که در نیروی انتظامی خدمت می‌کردم اهمیت این موضوع را که امروز شاهد آن هستیم بخوبی درک کردم، گفت: می‌توان دید که این موضوع چه در حوزه مدیریت، چه در حوزه‌های سلامت در امر سرعت و کوچک‌سازی و کارآمدسازی چه تأثیر عظیمی دارد.
وی افزود: ما شاهد آثار پلتفرمی در حوزه صدور مواردی مانند گواهینامه و گذرنامه از سوی خدمات پلیس +10 بودیم که مردم می‌توانند با یک تماس تلفنی اکنون خدمات دریافت کنند یا در شهرداری شاهد چنین خدماتی حتی در حوزه زیرساخت نیز بودیم. برای مثال در آن زمان تهران فقط ۷۰ کیلومتر فیبر نوری داشت ولی اکنون شهر تهران ۲ هزار کیلومتر فیبر نوری دارد.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه همه شهرها نیز می‌توانند این مسیر را طی کنند، گفت: این موارد می‌تواند امروز آسیب‌های حوزه اقتصاد را حل و فصل کند. موضوعی که حائز اهمیت است این است که زمانی یک کار به موفقیت می‌رسد که همه با هم همدل و همزبان باشیم. این دو موضوع امر بسیار مهمی است. همه می‌دانیم که باید در حوزه رفتار و وظایفی که بر عهده داریم نسبت به موارد تابع بوده و احترام بگذاریم. اگرچه هر جا هم نظری داریم برای مثال نیازی به اصلاح در قوانین می‌بینیم یا شاهد خلأ قانونی هستیم حتماً مجلس در خدمت خواهد بود.
رئیس مجلس در ادامه گفت: در مجلس یازدهم اصل را بر این گذاشتیم که هر تصمیمی در مجلس با چهار رویکرد کلی همراه باشد. یعنی تصمیم‌ها مبتنی بر شفاف سازی، هوشمند سازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی باشد و اینک هر چهار مؤلفه  مذکور را می‌توان در همین امر فضای مجازی شاهد بود. می‌توانیم در این امر اصلاح، جلوگیری از فساد، بالا بردن سطح مدیریتی، اثرگذاری و اثربخشی را مورد نظر قرار دهیم. هنگامی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم یعنی مردمی سازی، یعنی اقتصاد دیجیتالی، این لازمه این است که بتوانیم از بخش خصوصی تا دولت تا شورای عالی فضای مجازی که مسئولیت سیاست گذاری، پیگیری و نظارت را در این مجموعه دارد شاهد یک همدلی و دست به دست یکدیگر دادن در این مسیر باشیم.
وی افزود: در موضوع کرونا خیلی آسیب دیدیم. اگرچه کرونا در این عرصه فرصتی بزرگ هم ایجاد کرد. برای مثال همین که جلسه را اینگونه برگزار کردیم و خیلی از جلسات به‌همین شکل برگزار می‌شود. بحث آموزش در این شرایط نیز یکی از پلتفرم‌های مهم ما در موضوع کرونا است.
رئیس مجلس گفت: در بحث خدمات آموزشی اپلیکیشن «شاد» باید موضوع عدالت آموزشی را هم در نظر داشته باشیم. چرا که بخش قابل توجهی از مردم ما در روستاها، حاشیه شهرها و در برخی موارد حتی در خود شهرها به تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند. در صورت دسترسی نیز به این تلفن هوشمند در حوزه خانواده در عرصه فضای مجازی باید موضوع صیانت را در نظر داشته باشیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان از هم‌اکنون به فکر تجهیز دانش‌آموزان نقاط محروم برای آموزش آنلاین در مهرماه باشیم.

نیم نگاه
حل مشکلات اقتصادی مردم دغدغه مجلس

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در این مراسم گفت: وظیفه همه ما به‌عنوان خدمتگزاران مردم این است که دغدغه اول و آخر ما در این مقطع توجه به اقتصاد و معیشت مردم باشد و مردم ما هرگز، هیچ اختلاف و تنش را از کسی قبول نمی‌کنند. قالیباف افزود: ما در شرایطی در مجلس یازدهم کار را آغاز کردیم که وضع اقتصادی کشور در شرایط خوبی نیست. اجازه دهید بگویم که مردم ما در حوزه اقتصاد حالشان خوب نیست. ما بعضی مواقع، برخی مطالبی را می‌شنویم که ایکاش نشنویم و نبینیم ولی برخی واقعیت‌های تلخ را این روزها در رسانه‌ها می‌بینیم که حرف از اجاره پشت بام گفته می‌شود و امروز در حوزه مسکن دغدغه جدی بخش قابل توجهی از مردم ما است. وی افزود: وظیفه همه ما به‌عنوان خدمتگزاران مردم این است که دغدغه اول و آخر ما در این مقطع توجه به اقتصاد و معیشت مردم باشد و مردم ما هرگز، هیچ اختلاف و تنش و به تعبیرهیچ دعوای «حیدری نعمتی» را از کسی قبول نمی‌کنند. مردم امروز از همه ما یک توقع دارند و آن اینکه همه کار صادقانه انجام دهیم و هم خوب کار کنیم که بتوانیم مشکلات آنها را برطرف کنیم.  رئیس مجلس با بیان اینکه مردم ما مردم قانعی هستند، گفت: همین که این حس در آنها به وجود بیاید و امنیت روانی در آنها باشد که ما با درستی مدیریت کرده و ما تلاش می‌کنیم و آنها این را در زندگی‌شان لمس کنند ممنون‌ مدیران خواهند بود در غیر این صورت از ما راضی نخواهند بود. قالیباف افزود: به اعتقاد من امروز اگر من در اینجا هم حضور یافتم از این باب است که امروز مجموعه‌ای افتتاح می‌شود که مانند گذشته این مجموعه می‌تواند در کمترین زمان ممکن با بیشترین تأثیرگذاری در همه جغرافیای کشور با شفافیت، عدالت و اقتصادی‌ترین روش مسائل نابسامانی‌های اقتصادی کشور را حل و فصل کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7380/1/546845/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها