علاقه‌مندان سینما در روز آخر هفته به سینما آمدند

ضیافت 18 هزار نفری سالن‌های سینما در روز جمعه




نیلوفر ساسانی
خبرنگار
اختصاص سانس فوق‌العاده در اولین روز اکران فیلم‌های تازه نفس نشانه‎هایی امیدوارکننده از استقبال مخاطبان از بازگشایی سالن‌های سینما بود. نشانه‌ها بر اقبال مخاطب به فیلم دیدن در سالن‌های سینما دلالت داشت اما برای استناد رسمی آمار و ارقام دور از دسترس بود. قرار بر این بود که با آغاز فعالیت سامانه سمفا مشکلات اکران کمتر و شفافیت در سینمای ایران بیشتر شود اما افتتاح شتابزده این سامانه اهالی رسانه و سینماداران را سردرگم کرد. سامانه سینماشهر و سایت‌های فروش بلیت از ارائه اطلاعات منع شده بودند و با گذشت سه روز از آغاز اکران دو فیلم «خوب بد جلف 2، ارتش سری» و «شنای پروانه» آمار فروش روی این سامانه قرار نگرفت. شامگاه روز جمعه بالاخره زمزمه‌هایی از اخبار رسمی و قابل استناد از میزان استقبال مخاطبان به گوش رسید. مسعود نجفی مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی در برنامه تلویزیونی این خبر امیدوار‌کننده را اعلام کرد «سالن‌های سینما در دور جدید بازگشایی تا شامگاه روز جمعه میزبان ۴۳ هزار و ۹۶۱ مخاطب در کل کشور بودند» طبق اطلاعات ارائه شده در این برنامه حدود ۶۰ درصد از این تعداد، مخاطب فیلم «شنای پروانه» بوده‌اند، ۲۵ درصد برای دیدن فیلم «خوب بد جلف ۲» به سینما آمده‌اند و سهم دیگر فیلم‌ها 15 درصد بود. این ارقام از استقبال ویژه مخاطبان در روز تعطیل آخر هفته هم حکایت داشت: «تا ساعت اعلام خبر (22:30 ششم تیرماه) 18 هزار و 574 نفر در روز جمعه به سالن‌های سینما آمدند». با اعلامِ حضور بیش از ۱۸ هزار تماشاگر در سالن‌های سینما در روز جمعه، حسین انتظامی با انتشار توئیتی از مخاطبان و سینماداران به خاطر رعایت ضوابط بهداشتی سپاسگزاری و تأکید کرد فیلم دیدن در سینما، یک آیین است.
تلخی چهره‌های بدون ماسک
استقبال 44 هزار نفری از بازگشایی سینما در شرایطی است که فعالیت سالن‌های سینما مشروط به استفاده از حداکثر 50 درصد ظرفیت سالن‌های نمایش شده‌اند با وجود این علی سرتیپی سینمادار و پخش‌کننده فیلم «شنای پروانه» معتقد است که آمار اعلام شده پایین‌تر از رقم واقعی است چرا که برخی از سالن‌ها به سامانه سمفا وصل نشده‌اند. او با اظهار غافلگیری از میزان استقبال مخاطبان به «ایران» می‌گوید که التفات مخاطبان بخصوص علاقه‌مندان «شنای پروانه» بیش از تصور و پیش‌بینی بوده است.  فارغ از آمار و ارقام امیدوارکننده، در چند روز گذشته برخی اخبار نگران‌کننده هم مبنی بر رعایت نکردن نکات بهداشتی در سالن‌های سینما در فضای مجازی منتشر شد. سازندگان «شنای پروانه» هم در اطلاعیه‌‌ای استقبال مردم از سینماها را سرمایه‌ای بزرگ دانستند که نیازمند مراقبت و محافظت است. اما آن طور که علی سرتیپی می‌گوید علاوه بر ضدعفونی سالن‌های سینما، تب‌سنجی و ضدعفونی دست مخاطبان در ورودی سالن‌ها، ماسک‌های رایگان هم در اختیار مخاطبان قرار گرفته است: «با توجه به فاصله‌گذاری که زمان خرید بلیت در انتخاب صندلی‌ها لحاظ شده برخی مخاطبان با حضور در سالن احساس می‌کنند ضرورت و الزامی برای استفاده از ماسک وجود ندارد و ما هم نمی‌توانیم مخاطبی که ماسک ندارد را از سالن اخراج کنیم یا مانع ورود افراد بدون ماسک شویم» او در ادامه با تأکید بر اینکه فضای سالن‌های سینما را به محیطی امن برای مخاطب تبدیل کرده‌ایم، ابراز امیدواری می‌کند که مخاطبان نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اما عملی نشدن وعده حمایتی تبلیغاتی از سوی شهرداری و تلویزیون که باعث انصراف سازندگان «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف 2» از اکران فیلم‌شان در زمان مقرر اول تیرماه شد همچنان پابرجاست. پخش‌کننده فیلم «شنای پروانه» در این باره می‌گوید: «فعلاً که نه تیزر تلویزیونی پخش شده و نه تبلیغات محیطی از طرف شهرداری به فیلم‌ها تعلق گرفته است، چند تبلیغ محیطی که وجود دارد از طرف صاحبان فیلم‌هاست»
سینما زنده است
«سینما زنده است» طرحی است که حدود یک ماه و نیم پیش از سوی رسول صدرعاملی بر اساس تجربیاتش در زمان اکران «دختری با کفش‌های کتانی» به مدیران سینمایی ارائه شده است. بر اساس این طرح قرار بر این بوده که مدیر سازمان سینمایی در جلسات مشترک با مدیران فرهنگی شهرداری و سازمان صداوسیما حمایت آنها را برای اطلاع‌رسانی در خصوص بازگشایی سینماها جلب کند. سید مازیار هاشمی مجری طرح «شنای پروانه» با اعلام این خبر می‌گوید: «طبق شنیده‌ها از سوی آقای انتظامی طرح موضوع و بحث شده اما تا امروز در این خصوص هیچ جلسه‌ای با مسئولان مربوطه صداوسیما نداشته‌ایم. خروجی جلسات با شهرداری هم وعده اختصاص چند بیلبورد بوده که البته تا امروز عملی نشده و احتمالاً ظرف چند روز آینده اجرایی می‌شود.»
هاشمی با اشاره به انتظارات و توقعات از تلویزیون به‌عنوان گسترده‌ترین رسانه جمعی می‌گوید: «زمان ارائه این طرح به سازمان سینمایی هنوز تصمیم قطعی برای اکران «شنای پروانه» نداشتیم، هدف حمایت از سینما بود اما از زمان تصویب بازگشایی سالن‌های سینما از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، تلویزیون هیچ اطلاع‌رسانی در این خصوص نداشته و بخش زیادی از مردم هنوز نمی‌دانند که سالن‌های سینما بازگشایی شده و چه فیلم‌هایی اکران می‌شود. در حالی که وقتی قرار است سینما به‌عنوان مهم‌ترین بخش از ویترین فرهنگ بعد از 4 ماه بازگشایی شود؛ اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده می‌طلبد»
حامی سینما باشیم
«سینما یعنی تالار نمایش. یعنی سالن سینما. در همه جای دنیا فیلم دیدن در سالن سینما معنا پیدا می‌کند. رابطه‌مان با فیلم‌ها را در سالن‌های سینما حفظ کنیم» این عبارات بخشی از صحبت‌های سیروس الوند از فیلمسازان شناخته شده سینما در حمایت از بازگشایی سالن‌های سینما و البته فیلم‌هایی است که در شرایط استثنایی بحران کرونا به اکران عمومی تن داده‌اند. در روزهای گذشته بخش زیادی از چهره‌های سینمایی با انتشار تیزر یا پوستر فیلم‌های در حال اکران در صفحات مجازی تلاش کرده‌اند به نوعی اطلاع‌رسانی و از سینما حمایت کنند. برخی همچون نوید محمدزاده، شقایق فراهانی و نگار عابدی هم در اکران ویژه فیلم‌ها حاضر شده‌اند. سیروس الوند بر این باور است که فیلم و سینما با سالن سینما زنده است و اگر سینما رفتن را فراموش کنیم و به فیلم دیدن در خانه کفایت کنیم صنعت سینما از بین می‌رود: «بله با پولی که برای تماشای یک فیلم می‌دهید می‌توانید به شکل اکران آنلاین در خانه و کنار خانواده فیلمی را تماشا کنید اما بخش زیادی از فیلم‌ها برای پرده عریض ساخته شده‌اند. جریان سالن‌سازی و نوسازی سالن‌های سینما شکل گرفت تا مخاطب با کیفیت بالای نور و صدا به تماشای فیلم بنشینند. از سوی دیگر در جریان اکران آنلاین فیلم‌ها قاچاق می‌شوند و بازگشت سرمایه‌ای وجود ندارد و به تبع آن سینما از بین می‌رود.» او با تأکید بر آسیب‌پذیری بخش خصوصی در این بحران ادامه می‌دهد: «بخش خصوصی است که به سینما معنا و اعتبار داده است. در بخش‌های دولتی‌ و نهادها عموماً فیلم‌هایی ساخته می‌شود که نفعشان در تولید است و دغدغه اکران ندارند. این فیلم‌ها جز اینکه به صنعت سینما و رابطه‌ طبیعی مخاطب با سینما لطمه بزنند آورده دیگری ندارند. در چنین وضعیت آشفته‌ای باید از نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما حمایت شود تا سینما رفتن و فیلم دیدن از یاد نرود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7379/1/546725/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها