معاون اول رییس جمهوری در نشست مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مدافع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشید


اسحاق جهانگیری عصر روز گذشته در نشست مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در دولت ایفای نقش حاکمیتی و واگذاری تصدی گری است، گفت: ارتقای جایگاه حاکمیتی به‌عنوان وظیفه‌ای جدی در وزارتخانه‌های اقتصادی دقیق‌تر تعریف شده است اما باید این تفکیک در حوزه فرهنگ و هنر نیز با دقت اجرا شود.جهانگیری با تأکید بر ضرورت حرکت در چارچوب‌های تدوین شده در حوزه فرهنگ عمومی یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر سیاستگذاری باید بر نحوه اجرای سیاست‌ها نیز نظارت جدی داشته و پیگیر مصوبات تعیین شده باشد تا جایی تخطی صورت نگیرد.معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه در زیرمجموعه این وزارتخانه و در بخش‌های فرهنگ، هنر، رسانه، بین‌الملل و نظرسنجی‌ها همواره حساسیت‌های جدی از سوی مراکز مختلف وجود دارد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر ایفای نقش حاکمیتی و نظارت، باید نقش پناهگاه و مأمن اصحاب فرهنگ، هنر، اندیشه و رسانه باشد و فعالان این حوزه احساس کنند که این وزارتخانه پناهگاه آنان است.جهانگیری ادامه داد: اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه باید در چارچوب‌های تدوین شده از سوی این وزارتخانه فعالیت کنند و مطمئن باشند که این وزارتخانه سخنگوی آنهاست و اگر مسأله‌ای به وجود بیاید از آنها حمایت می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از مجوزهایی که برای فعالیت اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و اندیشه در بخش‌های مختلف ارائه می‌کند حمایت کند و اگر جایی کسی با مشکلی برخورد کرد عرصه را خالی نکند و از مجوزهایی که صادر می‌کند، دفاع کند و بر سر تصمیمات خود بایستد تا مجوز آنها اعتبار لازم را داشته باشد.
جهانگیری با بیان اینکه کار رصد افکار عمومی وظیفه‌ای مهم و حساس است که می‌تواند موجب پیشبرد برنامه‌های ملی شود، گفت: در برگزاری مراسم روز 13 فروردین امسال مردم به سخنان مسئولان توجه کرده و با اینکه جریمه‌ای برای حضور آنها برای رفتن به طبیعت مشخص نشده بود از رفتن به خارج از خانه پرهیز کردند. این اتفاق و همراهی میان مردم، نخبگان و دولت می‌تواند در بخش‌های دیگر و تنگناهای پیش رو نیز به کار گرفته شود تا همه در کنار یکدیگر از مقطع دشوار پیش رو عبور کنیم.معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه رصد و پیمایش‌های مربوط به افکار عمومی باید به طور دوره‌ای و مستمر انجام شود، گفت: می‌توان از نتایج این افکارسنجی‌ها به افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی و گرایش مردم به اجرای طرح‌های مختلف پی برد بنابراین نباید این پژوهش‌ها متوقف شود یا نتایج آن در کتابخانه‌ها باقی بماند، بلکه باید از آن برای حل مسائل و مشکلات کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.جهانگیری تصریح کرد: همه مسئولان باید در بیان آمارها به نتایج مراکز رسمی و نظرسنجی‌های معتبر استناد کنند در غیر این‌ صورت هرکس می‌تواند ارقام و اعدادی متفاوت برای بیان دیدگاه خود ابراز کند، ضمن آنکه باید از نتایج نظرسنجی‌ها نسبت به تقویت نقاط مثبت یا اصلاح امور استفاده کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه همه صاحبنظران معتقدند که زندگی پس از کرونا در همه ابعاد بین‌المللی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، گفت: باید پیامدها و آثار اجتماعی و فرهنگی کرونا را نیز مورد بررسی قرار دهیم و برای مقابله با چالش‌های ناشی از آن راهکار تهیه کنیم.
جهانگیری افزود: کسب و کارهای بخش فرهنگ همانند کسب و کارهای سایر بخش‌ها در شرایط کرونا دچار آسیب شده‌اند که در این خصوص اخیراً جلساتی با فعالان عرصه فرهنگ و هنر برگزار کردم که مطالب مطرح شده در آن جلسات بسیار نگران‌کننده بود زیرا گزارش‌ها حاکی از‌ آن بود که برخی از هنرمندان در تأمین نیازهای جاری زندگی نیز با مشکل مواجه شده‌اند.
جهانگیری همچنین با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب که به مناسبت افتتاح مجلس یازدهم ارسال شد، گفت: رهبر معظم انقلاب معمولاً برای هر سال نامگذاری اقتصادی انجام می‌دهند اما در پیامی که برای افتتاح این دوره مجلس شورای اسلامی ارسال کردند، دو اولویت مهم را برای مسئولان کشور تعیین کردند که این دو اولویت مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور بود اما متأسفانه توجه همه مسئولان بیشتر به موضوع اقتصاد معطوف می‌شود و توجه کافی به موضوع فرهنگ صورت نمی‌گیرد. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی حوزه فرهنگ باید پیگیری‌های لازم برای پرداختن دستگاه‌ها به اولویت‌های فرهنگی را انجام دهد.
معاون اول رئیس جمهوری یکی از مهم‌ترین پیام‌های اقتصاد مقاومتی را توجه و اتکا به ظرفیت‌های داخلی کشور دانست و گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، فعالیت‌هایی که به ظرفیت داخلی کشور اتکا دارند و نتایج این فعالیت‌ها قابل عرضه به دنیا است، باید در اولویت باشند که این موضوع شامل اقتصاد بخش فرهنگ نیز می‌شود زیرا اقتصاد حوزه فرهنگ، اقتصادی خلاقانه و متکی به توان داخل است که از بازدهی بالا برخوردار است و قابلیت عرضه به دنیا را نیز دارد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت توجه همه جانبه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خاطرنشان کرد: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند که باید هم از نظر معیشت و هم از نظر منزلت اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.
دکتر جهانگیری افزود: اصحاب فرهنگ و هنر در دوره شیوع کرونا نشان دادند که می‌توانند خیلی کارساز و راهگشا باشند برخلاف تصور عده‌ای که معتقدند اصحاب فرهنگ و هنر فقط در زمان انتخابات مورد توجه دولت قرار می‌گیرند، فعالیت آنها در دوره کرونا نشان داد که در زمان گرفتاری‌های مختلف کشور نیز می‌توانند به‌عنوان مرجعی مؤثر در جامعه نقش ایفا کنند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: نمونه مشخص فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر در دوره تحریم و در شرایط شیوع کرونا باعث شد امریکا تحت فشار افکارعمومی جهان قرار بگیرد و فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر فضایی را در عرصه بین‌الملل ایجاد کرد که امریکایی‌ها هر روزمصاحبه می‌کردند و به دروغ می‌گفتند که ما جلوی واردات دارو و کالای اساسی به ایران را نگرفته‌ایم. فعالان عرصه فرهنگ و هنر ایران نامه‌هایی را به اصحاب فرهنگ و هنر دنیا نوشتند و این موضوع را اعلام کردند که ملت ایران برای استفاده از پول و دارایی خود جهت واردات دارو و کالای اساسی مشکل دارد و این موضوع بازتاب‌های گسترده‌ای در دنیا ایجاد کرد و نشان داد که اصحاب فرهنگ و هنر در مواقع نیاز پای کار کشور می‌ایستند و حرفشان مؤثر است.
دکتر جهانگیری ارتباط با نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر را ضروری و پراهمیت خواند و افزود: اینکه می‌گویند دولت قادر نیست حرف خود را به گوش جامعه برساند به‌دلیل اختلال ارتباطی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده دولت برای ارتباط با جامعه است چرا که مهم‌ترین گروه‌های مرجع جامعه مخاطب این وزارتخانه هستند و دستگاهی که می‌تواند اختلال ارتباطی دولت با نخبگان جامعه را اصلاح کند همین وزارتخانه است. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بخش‌هایی نظیر مطبوعات کشور روزهای سختی را سپری می‌کنند، گفت: سختی‌ها و مشکلات مطبوعات مستقل که وابستگی به بودجه دولت و نهادهای عمومی ندارند دو چندان است و انتظار دارند که دولت در این شرایط سخت به نوعی از آنها حمایت کند. دکتر جهانگیری با یادآوری اینکه دولت سال گذشته تصمیماتی را برای حل مشکل کاغذ مطبوعات اتخاذ کرد، اظهار داشت: سال گذشته میزان تخصیص ارز 4200 تومانی حدود 15 میلیارد دلار بود اما امسال این رقم به حدود هشت میلیارد دلار رسیده ضمن آنکه دستگاه‌های تأمین‌کننده این منابع معتقدند که حتی تخصیص هشت میلیارد دلار برای سال 99 نیز به طور کامل محقق نخواهد شد و لازم است برای حمایت از مطبوعات با استفاده از منابع و راهکارهای دیگر، کاستی‌ها را جبران کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم کار جدی در حوزه فرهنگ، دین و زبان مشترک از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ایام اخیر گویا جریانی اصرار داشت که در حوزه زبان فارسی بین مردم ایران و مردم افغانستان نقاط اختلاف آمیزی را ایجاد و به آن دامن زده شود. اتفاقاتی را نیز برای اختلاف افکنی میان دو کشور مطرح می‌کردند که البته مسئولان مرتبط گزارش‌های لازم را ارائه و این اتفاقات را تکذیب کردند.
دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه باید از حوزه فرهنگ و مناسبات فرهنگی بین‌المللی و نیز شخصیت‌های این بخش حراست کنیم، تصریح کرد: در یکی از جلسات هیأت دولت پیشنهادی برای تقدیر از استاد نجیب مایل هروی استاد حوزه زبان فارسی و عرفان افغانستان تصویب و ابلاغ شد اما همین موضوع با اتفاقی که برای  یکی از بستگان این استاد در اعتراض به اقامت پدرش در مشهد رخ داد تبدیل به فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران شد. معاون اول رئیس جمهوری افزود: وقتی در بخش‌های مختلف انعکاس خدمات و واقعیت‌ها بخوبی انجام نمی‌شود، دیگران با طرح مطالب خلاف واقع، خدمات و اقدامات مثبت را به مسائلی علیه کشور تبدیل می‌کنند. دکتر جهانگیری با اشاره به استفاده از فضای مجازی در ایام شیوع کرونا گفت: در این ایام خدمات مختلفی نظیر برگزاری کنسرت و فیلم‌های خانگی از طریق فضای مجازی به مردم ارائه شد و این موضوع نشان داد که باید روی فضای مجازی حساب باز کنیم. البته هر بخش با تهدیدها وفرصت‌هایی همراه است که به‌نظر می‌رسد فرصت‌های فضای مجازی بیش از تهدیدهای آن است.
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه زبان دولت در بیان اقدامات و دستاوردهایش رسا نبوده است، گفت: اقدامات بزرگی در این دولت انجام شده، اما ما نتوانسته‌ایم آنها را بخوبی برای مردم تبیین کنیم. یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با سایر دستگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها به منظور بیان دستاوردها با روش‌های فرهنگی و هنری است که تأثیر و ماندگاری بیشتری نیز دارد.
صالحی: فرهنگ حوزه انفاق است
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با بیان اینکه تحولات فرهنگی از سال 92 تاکنون به‌لحاظ کمی روند رو به رشدی داشته است، گفت: فرهنگ حوزه انفاق است و بذری که در حوزه فرهنگ و هنر کاشته می‌شود مانند انفاق است که دوباره اثرات آن به خودمان بازمی‌گردد. او در ادامه بر ثمرات توجه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و حمایت از اهالی آن تأکید کرد و با اشاره به گستره فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های مختلف از رشد کمی قابل توجه شاخص‌های مختلف خبر داد: «در همه اقدامات این وزارتخانه از سال 92 تاکنون در شاخص‌های مختلف شاهد رشد کمی قابل توجهی بوده‌ایم که از آن جمله می‌توان به عناوین کتاب‌ها، نمایش‌های تولید و اجرا شده، تعداد عناوین رسانه‌های چاپی و برخط، تعداد مجوزهای صادر شده بسته‌های نرم افزار داخلی، تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر و... اشاره کرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود بر ظرفیت‌های موجود این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف انسانی، اقتصادی و اجتماعی (مرجعیت اجتماعی فرهنگ و هنر) اشاره و تأکید کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف کمک بسیاری به ما می‌کند و می‌توان از اصحاب فرهنگ‌و هنر و نقش آنها در بحران‌های اجتماعی مانند مشکلات طبیعی و... مانند کرونا استفاده کرد و نباید از نقش تأثیرگذار آنها و کمک‌های مشورتی آنها غافل بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کارشناسی اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر این انتظارات است.
گفتنی است همزمان با حضور معاون اول رئیس جمهوری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 17 سند فرهنگی این وزارتخانه رونمایی شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7379/1/546720/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها