در گفت‌وگوی «ایران» با وکلای فدراسیون در پرونده ویلموتس مطرح شد

سایه روشن‌های یک پرونده جنجالی

شاه‌منصوری: لایحه ویلموتس حدود 300 صفحه است و ما این لایحه را 15 بار خواندیم ملیح‌زاده: برخلاف گفته جناب آقای قاضی‌زاده‌ هاشمی نماینده مجلس، هنوز رأی صادر نشده است

محمد محمدی‌سدهی
خبرنگار
پرونده درخواست غرامت سنگین مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال از فدراسیون یکی از پرونده‌های سنگین سال‌های اخیر است؛ غرامتی که به حدود 140 میلیارد تومان (با توجه به نوسانات قیمت یورو) می‌رسد. این موضوع و این پرونده مهم باعث شد تا در روزهای گذشته صحبت‌های زیادی درخصوص پرونده غرامت این مرد بلژیکی مطرح شود. تا جایی که روز دوشنبه تیم حقوقی فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای از فعالیت در پرونده شکایت سرمربی بلژیکی تیم ملی کناره‌گیری کرد اما با جلسه‌ای که همان شب با مسئولان فدراسیون داشتند، بازگشت به کار کردند و مجدداً مسئولیت این پرونده سنگین را برعهده گرفتند. رضا شاه‌منصوری و علی ملیح‌زاده 2  وکیلی هستند که مسئولیت این پرونده سنگین را برعهده گرفتند. گفت‌وگوی «ایران» با این دو وکیل جزئیات دقیق‌تری از روند پرونده را پیش روی‌ مخاطبان قرار می‌دهد.

برش
سازمان بازرسی: تشریفات قرارداد با ویلموتس اجرا نشده است

حجت‌الاسلام درویشیان، بازرس کل ورزش سازمان بازرسی در نشست خبری روز گذشته خود درخصوص بررسی قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی توسط این سازمان گفت: «قرارداد ویلموتس در حال بررسی است. پرونده این قرارداد باز شده و گزارش‌ها تهیه شده است. درباره ابهامات قرارداد با ویلموتس سؤال است. بحث تشریفات در عقد قرارداد طی نشده است. باید در کمیته فنی مطرح و بعد قرارداد اجرا می‌شد اما در این خصوص عکس آن انجام شد. فدراسیون با اینکه علم و آگاهی داشته با شرایط کشور تمام منابع مالی و کانال‌هایش بسته بود. در شرایط تحریم اقدام به عقد قرارداد کرده و در شرایط کنونی اقتصادی قرارداد ده‌ها میلیاردی بسته و در مجموع صلاح فوتبال در عقد این قرارداد جمع‌بندی نشده است.» وی ادامه داد: «به قرارداد بازیکنان و بازیکنان خارجی که عمدتاً باعث ضرر و زیان کشور و باشگاه‌ها شده ورود کرده‌ایم. نحوه تنظیم قراردادها کیفیت بالایی ندارند و تنها محکومیت در محافل و محاکم ورزشی بین‌المللی داشته است. سازمان ورود کرده و معاونت قهرمانی وزارت ورزش بستن چنین قراردادهایی را منع کرده است.» درویشیان درباره اینکه کفاشیان بازنشسته و 5 سال تعلیق شد ولی الان بعد از یک سال با استعفای مهدی تاج، مدعی حضور در ریاست فدراسیون است، بیان داشت: «22 خرداد محکومیت کفاشیان تمام شد. کفاشیان را دعوت کردیم و جلسه گذاشتیم و موانع قانونی حضور دوباره‌اش را اعلام کردیم. در بحث بازنشستگی در حوزه ورزش هم 11 رئیس فدراسیون بود که 10 نفر استعفا دادند و یک عزیز، آقای شفیع به رحمت خدا رفتند.»

شاه‌منصوری: برخی از دوستان می‌خواستند چوب لای چرخ بگذارند

رضا شاه‌منصوری یکی از اعضای تیم حقوقی پرونده درخواست غرامت ویلموتس از فدراسیون فوتبال گفت: «ما خیلی در این پرونده زحمت کشیدیم و فارغ از این مسأله بدون هیچ حاشیه‌ای به دنبال این بودیم تا کار به بهترین نحو انجام شود. از روزی که مسئولیت این پرونده را برعهده گرفتم، از تمامی اساتید حقوق مشورت گرفتم. تیم حقوقی پرونده غرامت ویلموتس تاکنون ریالی بابت این پرونده از فدراسیون دریافت نکرده است.» او ادامه داد: «دوستان حقوقی در فدراسیون پرونده را قبول نکردند به این دلیل که در زمان انعقاد قرارداد نیز از ایشان استفاده نشد که به نظر من دلیل منطقی است. رفتار بعضی‌ها در فدراسیون درست نبود و شأن ما حفظ نمی‌شد. از روزی که این پرونده را گرفتیم، آغوش‌مان برای همکاری سایر دوستان باز بود. هر کدام از دوستان فکر می‌کنند که می‌توانند کمک حال ما باشند، بیایند و ما را کمک کنند. از لحاظ توانمندی مثل علی ملیح‌زاده (یکی دیگر از وکلای فدراسیون در پرونده غرامت ویلموتس) در ایران نیست، او از اسپانیا فارغ‌التحصیل حقوق فوتبال است.» شاه‌منصوری اذعان داشت: «متاسفانه شیطنت برخی دوستان در هفته‌های گذشته بسیار زیاد بود و می‌خواستند چوب لای چرخ پرونده ویلموتس بگذارند. ویلموتس 7 میلیون یورو مطالبه دارد اما ما با پیروزی در این پرونده می‌توانیم وجه زیادی را برای فدراسیون حفظ کنیم و من مطمئن هستم که ما در این پرونده بزرگ و مهم پیروز خواهیم بود. من و ملیح‌زاده از ابتدا در جریان قرارداد ویلموتس نبودیم و از زمانی که ویلموتس شکایت کرد، پرونده غرامت را دست گرفتیم.» او درخصوص جو رسانه‌ای پیرامون باخت در پرونده ویلموتس اظهار داشت: «بشدت به فضای رسانه‌ای کشورمان ایمان دارم. رسانه‌های ما خوب و بد را می‌دانند. ما از بهمن سال گذشته با این التهاب مواجه شدیم و این برای ما چیز عجیبی نیست. لایحه ویلموتس حدود 300 صفحه است و ما این لایحه را 15 بار خواندیم و ساعت‌ها در خصوص موضوعات مربوطه بحث کردیم و نظر دادیم. هیچ کدام از مسئولان حقوقی در انعقاد قرارداد با ویلموتس حضور نداشتند.» شاه‌منصوری در پاسخ به این سؤال که پرونده ویلموتس در چه مرحله است، بیان داشت: «پرونده غرامت این مربی در فیفاست و نتیجه پرونده ویلموتس 2 ماه دیگر مشخص می‌شود. رسیدگی به پرونده 3 مرحله‌ای است و پس از صدور رأی ما امکان اعتراض به دادگاه بین‌المللی ورزش (cas) را داریم و بعد از آن می‌توانیم در دادگاه عالی سوئیس تجدید نظرخواهی کنیم. تازه ابتدای راه هستیم و نباید هیجانی با این موضوع برخورد کنیم.»

ملیح‌زاده: دلیل دلخوری ما هم مالی بود، هم معنوی

علی ملیح‌زاده یکی دیگر از اعضای تیم حقوقی پرونده غرامت ویلموتس از فدراسیون فوتبال، درباره دلایل بازگشت به کار پس از کناره‌گیری از پرونده، گفت: «یک مقدار سوء تفاهماتی بود که برطرف شد و در واقع مسئولیت حقوقی این پرونده با ما است. بهمن 98 این پرونده به ما سپرده شد و بعد از حدود 6 ماه انتظار داشتیم قراردادی منعقد و دلگرمی داده شود. حیدر بهاروند، سرپرست و نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال به ما دلگرمی داد و با صحبت‌هایی که دوشنبه شب با او داشتیم مسائل برطرف شد و مجدداً وکالت پرونده غرامت ویلموتس را برعهده گرفتیم. دلیل دلخوری ما هم مالی بود و هم معنوی.» او درخصوص شانس فدراسیون فوتبال برای برنده شدن در پرونده ویلموتس بیان داشت:«از نظر حقوقی به هیچ وجه نمی توان اظهارنظر کرد و درصد تعیین کردن  برای پیروزی در این پرونده اصلاً علمی نیست اما با توجه به مستنداتی که در اختیار داریم می‌توانیم دفع ضرر کنیم و اجازه ندهیم که پولی از کشور خارج شود یا حداقل ضرر را داشته باشیم. انشاالله به یاری خدا خیلی امیدوار هستیم که در این پرونده پیروز شویم. به احتمال زیاد رأی اولیه پرونده این مربی تا دو ماه آینده صادر خواهد شد.» این عضو تیم  حقوقی مستقر در پرونده غرامت ویلموتس افزود: «در سال‌های گذشته فدراسیون کشتی به واسطه یک مصاحبه در دادگاه cas محکوم شد و انتشار هرگونه اطلاعات ممکن است موجب سوء‌استفاده قرار بگیرد. به این دلیل حرفه‌ای نیست که بخواهم درخصوص این پرونده و برخی از بندهای قرارداد ویلموتس اظهار نظر کنم. ما شبانه روز روی این پرونده کار کرده‌ایم و بارها گفته‌ایم که مسئولیت این پرونده با ماست.» ملیح‌زاده در پاسخ به این سؤال که پرونده غرامت ویلموتس در چه مرحله‌ای است؟ بیان داشت: «خیلی‌ها می‌گویند که رأی این پرونده صادر شده و لایحه اول رد شده که البته به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد. برخلاف گفته جناب آقای قاضی‌زاده‌ هاشمی نماینده مجلس، هنوز رأی صادر نشده و استعفای ما هیچ ربطی به شکست در پرونده نداشت. در ابتدا پرونده در کمیته وضعیت فیفا رسیدگی می‌شود و بعد از تبادل لوایح، رأی صادر می‌شود که البته این رأی قطعی نیست و ظرف 20 روز قابل تجدیدنظر در دادگاه cas است و در موارد خیلی نادری هم در دیوان فدرال سوئیس قابل رسیدگی است. حتی قاضی پرونده هم مشخص نشده است.»









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/1/546505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها