خوزستان نیازمند تصمیم‌های ویژه

مرگ و میرها کاهش یافت مبتلایان افزایش



پریسا عظیمی
خبرنگار
هرچند آمار مرگ و میرهای کرونایی در خوزستان پایین آمده است اما شمار مبتلایان روزانه در حال افزایش است. بر اساس آخرین گزارش‌ها به نقل از مسئولان بهداشت و درمان استان خوزستان، 80 درصد ظرفیت بیمارستان های خوزستان تکمیل شده است. دکتر«فرهنگ کره ‌بند»، رئیس بیمارستان رازی اهواز هم از رخنه کردن شدید کرونا در خوزستان خبر داده و وضعیت بیمارستان‌های استان با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا را رو به وخامت اعلام کرده تا حدی که برای بستری بیماران کمبود تخت دارند .
درهمین حال دکتر«فرهاد ابول نژادیان»، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با تأکید بر اینکه در چنین شرایط بحرانی اولویت ما رفع نیازها در زمینه کمبود تخت آی سی یو است، اعلام کرد: با پیگیری بسیج جامعه پزشکی خوزستان ۲نقاهتگاه در اهواز و به ازای هریک از شهرستان‌های استان نیز یک نقاهتگاه از سوی سپاه راه‌اندازی و تجهیز شده است.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به وضعیت سایر بیمارستان‌های استان در حوزه دانشگاه و دانشکده‌های دیگر گفت: در آبادان ظرفیت بیمارستان طالقانی تکمیل وبیمارستان نفت نیز وارد مدار شده، اما بیمارستان نفت از نظر تجهیزات و نیروی انسانی کارآزموده کمبود دارد زیرا آبادان در مراقبت از بیماران، بسیار زیرفشار قرار دارد، بیماران کرونایی شادگان هم که زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان هستند، زیرپوشش اهواز قرار گرفته‌اند.
دکترابول ‌نژادیان با اشاره به اینکه از ۲۶ فروردین ماه آمارمبتلایان به کرونا درخوزستان روند صعودی پیدا کرد و از ۲ اردیبهشت ماه نیز وارد پیک بیماری شدیم، اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت بیمارستان‌های طالقانی و رازی تکمیل شده، بعد از آن یک بلوک یکصد تختخوابی از بیمارستان «سینا»ی کارون وارد مدار شده که به‌دلیل نیاز به تخت آی سی یو، یک بخش سی سی یو در این بلوک تغییر کاربری داده و به‌ای سی یو تبدیل شده است.
درهمین حال دکتر«علی احسان پور»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم به خبرنگار ما گفت: تمام تلاش ما ارائه خدمات بهتر به بیماران است، اما با توجه به افزایش مبتلایان، برای بستری بیماران در اتاق‌های ویژه با کمبود تخت و دستگاه‌های کمک تنفسی مواجه شدیم که در صدد رفع این کمبودها هستیم.وی در حالی که آمار مرگ و میر مبتلایان به کرونا در استان را بالا نمی‌داند و معتقد است نسبت به زمان شیوع آن پایین هم است؛ افزود: خوشبختانه کاهش آمار مرگ و میر به‌دلیل مراقبت‌های خوبی بوده که از طرف کادر درمان انجام گرفته است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید براین که به نیروهای بیشتر و آموزش دیده برای بخش مراقبت‌های ویژه نیاز داریم، ادامه داد: در تعدادی از بیمارستان‌ها با کمبود دستگاه کمک تنفسی مواجه شدیم که خوشبختانه 20 دستگاه جدید ونتیلاتور تاکنون به دست ما رسیده و به بیمارستان‌هایی که نیاز بوده ارسال شده است، اما با توجه به افزایش بیماران به دستگاه بیشتری نیاز است.
دکتر احسان‌پور کمبود پرستار آموزش دیده در بخش مراقبت‌های ویژه را تأیید و خاطرنشان کرد: از وزارت بهداشت درخواست نیروهای مجرب و آموزش دیده در بخش مراقبت‌های ویژه کردیم که تاکنون ۳۸ پرستار از سوی معاونت پرستاری وزارت بهداشت به خوزستان اعزام شده و از این تعداد ۱۰ پرستار به آبادان، ۱۰ پرستار به دزفول و8  پرستار نیز به نیروهای پرستاری اهواز اضافه شده‌اند.
وی به کمبود تجهیزات پزشکی هم اشاره کرد و یادآور شد: تجهیزات پزشکی بستگی به میزان ابتلای بیماران دارد، اکنون که تعداد مبتلایان بالا رفته با کمبود یک سری از تجهیزات درمانی مواجه شدیم که این کمبودها درحال فراهم شدن است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند، گفت: درحال حاضر بیمارستان‌های قدیم آیت‌الله طالقانی، سلامت، میلاد تأمین اجتماعی و بقایی ۲ در اهواز و بیمارستان سینا در شهرستان کارون در حال پذیرش بیماران کرونایی در خوزستان هستند، در صورتی که بیمارستانی تکمیل ظرفیت شده باشد، بیمار به بیمارستان دیگری اعزام خواهد شد.
به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات و همچنین افزایش بیماریابی است. مطابق برآوردها و در نتیجه‌ بررسی نرخ موارد بستری مبتلایان به کرونا تا ۳۰ خرداد ماه شهرهای آبادان، امیدیه، اندیمشک، ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان در وضعیت قرمز قرار داشتند.

برش

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان :
 حضور مردم در ادارات را کاهش دهیم

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: شرایط خوزستان خاص است، کرونا با سرعت در حال خودنمایی در خوزستان است و باید تصمیمات سریع‌تر و جدی‌تری بگیریم؛ باید شرایطی فراهم شود که نیاز مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌ها کاهش یابند.
رضا نجاتی، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: هر چند برخی شهرستان‌ها قرمز اعلام شده است اما همه شهرستان‌های خوزستان درگیر کرونا هستند؛ نگران هستیم که خوزستان وارد مرحله‌ای شود که ظرفیت‌های ایجاد شده توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کارساز نباشد. وی افزود: در یک مقطع زمانی تمهیدات اندیشیده‌ شده خوب بود. با توجه به آمار شیوع کرونا ویروس و ورودی بیمارستان‌ها و موارد بستری، آمار مبتلایان کمی کاهش یافته بود اما نگرانی‌ها همچنان وجود دارد و باید هشدارها داده شود. بخشی از تمهیدات در اختیار استان است اما بخشی نیز به ستاد ملی کرونا بستگی دارد. سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان ادامه داد: در ستاد ملی کرونا وزیر بهداشت اعلام کرد که استان‌های قرمز اختیار تصمیم‌گیری داشته باشند؛ کلیات این موضوع مصوب و در کمیته امنیتی و اجتماعی و انتظامی مطرح شد و در جلسه بعدی جزئیات آن بررسی شد. در نهایت مقرر شد در استان‌های قرمز بر اساس نظر دانشگاه‌ها برای اعمال محدودیت‌ها در شهرهای قرمز تصمیم‌گیری شود و نظرات به ستاد ملی کرونا ارائه شود در حالی که این چرخه زمان‌بر است و خوب نیست. وی گفت: یک‌سری ملاحظات اقتصادی و معیشتی وجود دارد؛ برخی تصمیمات ملی هستند به طور مثال موضوع خرید خودرو اعلام می‌شود و به‌دلیل فاصله قیمت‌ها مردم به مراکز مربوطه هجوم می‌برند. حتی افراد بیمار و سالمند نیز در خصوص سهام عدالت در دفاتر پیشخوان حضور می‌یابند.سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان عنوان کرد: درست است که در برخی موارد از مردم انتظار همکاری داریم و گلایه‌هایی داریم اما بخشی از کارهای ما نیز باید مدیریت شوند. حضور مردم در بانک‌ها و دفاتر پیشخوان قابل توجه است؛ خرید خودرو، سهام عدالت، مسکن ملی یا حتی کاهش انتقال مبلغ پول و نیاز به مراجعه به بانک و موارد دیگر همه باعث حضور بیشتر مردم در جامعه می‌شود در حالی که باید شرایط برای حضور مردم در بانک‌ها و دفاتر پیشخوان کاهش یابد.
 وی بیان کرد: فشار روحی روانی  بسیاری برمردم وارد شده است و به همین اندازه  نیز دچار استرس هستند باید توجهات افزایش یابد و رفتارهای اجتماعی‌مان را تغییر دهیم. به خانواده‌های درگیر کرونا بویژه کسانی که عزیزی از دست داده‌اند نباید فراموش کنیم که فشار روحی و روانی زیادی وارد شده است. فشار روحی و روانی نیز به کادر بهداشت و درمان وارد شده و استرس دارند که بیماری را به افراد خانواده‌شان منتقل نکنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/1/546503/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها