وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با ظریف:

امریکا حقی برای توسل به سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام ندارد




وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران ضمن مخالفت پکن با تغییر مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تأکید کرد که امریکا حقی برای توسل به سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام  ندارد. «وانگ یی» در این گفت‌و‌گو که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با استقبال از پیشنهادات در زمینه توسعه و تسهیل روابط تجاری گفت: «این پیشنهادات و بویژه تسهیل متقابل سفر تجار بسرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد‌».
به‌گزارش ایرنا، وزیر خارجه چین با تأکید بر حمایت قاطع چین از برجام و با اشاره به نامه اخیر خود به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد افزود:«چین با هرگونه تلاش برای تغییر مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مخالف است و امریکا پس از خروج از برجام حقی برای توسل به سازوکارهای پیش‌بینی شده در این رابطه را ندارد».
ظریف نیز با تحسین عملکرد موفقیت‌آمیز چین در مبارزه با کرونا، حمایت متقابل دو ملت در این زمینه را فرصتی نوین برای نمایش همدلی برشمرد و از کمک‌های دولت و ملت چین در این زمینه قدردانی کرد. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به روابط جامع راهبردی دو کشور، ابراز امیدواری کرد سند همکاری‌های جامع بزودی به امضای طرفین برسد. وی با تأکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری، پیشنهاد کرد تسهیلات ویژه‌ای برای سفر بازرگانان دو کشور در شرایط کرونایی فراهم شود. ظریف همچنین با محکوم کردن دخالت امریکا‌ و برخی کشورهای غربی در امور داخلی چین، این رویکرد را موجب تضعیف ثبات بین‌المللی خواند. وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار از یکجانبه‌گرایی قلدرمآبانه امریکا انتقاد کرده و حمایت قاطع خود را از چندجانبه‌گرایی و اصول حقوق بین‌الملل اعلام کردند. ظریف پس از این گفت‌وگو در توئیتی به زبان چینی در این باره نوشت که با همتای چینی خود درباره حمایت از برجام، چندجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل گفت‌وگو کرده است.
دیدار سفیر چین با رئیس مجلس
«چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در تهران هم دیروز با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به‌گزارش خانه ملت، قالیباف تأکید کرد: ارتباط چین و ایران، پایدار، مستحکم و تاریخی است و مخصوصاً بعد‌ از پیروزی انقلاب اسلامی مناسبات دو کشور تعمیق پیدا کرد.
وی بر ضرورت گسترده‌تر شدن ارتباطات و تعمیق و وسیع‌تر شدن تعاملات بین دو کشور ایران و چین تأکید کرد. سفیر چین در این دیدار ضمن تسلیم پیام تبریک آقای لی جان شو رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین با بیان اینکه «چین تمایل دارد که روابط خود را با ایران تقویت کند»، افزود: کنگره نمایندگان چین آمادگی کامل دارد که بیش از پیش همکاری‌های دوستانه با مجلس ایران را توسعه دهد و تجربیات خود را در حوزه‌های قانونگذاری، نظارت و اجرای سیاست‌ها، با دوستان ایرانی به اشتراک بگذارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7377/1/546494/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها