روحانی خطاب به استانداران: باید بگوییم در بخش ریل ، آب رسانی، گاز رسانی و بهداشت چه کارهای بزرگی انجام شده است

به مردم بگویید چه کرده‌ایم

- اغراق و مبالغه نه؛ اما باید دستاوردهای عظیم میلیون ها کارگر، کشاورز و مهندس بازگو شود تا در مردم روحیه امید برای قرن آینده ایجاد شود - سخن گفتن از مذاکره از سوی کسانی که میز مذاکره را ترک کرده و حتی آن را شکسته و اتاق مذاکره را به آتش کشیدند، سخن عجیب و دروغی است



گروه سیاسی/ جلسه برنامه‌ریزی و تلاش ملی برای تحقق شعار جهش تولید روز گذشته به ریاست رئیس جمهوری و با حضور  استانداران سراسر کشور برگزار شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این جلسه با بیان اینکه سیاست دولت در مواجهه با ویروس کرونا، «سلامت، معیشت و امنیت» است، تبیین واقعیت‌های کشور و اقدامات و فعالیت‌هایی که در سراسر ایران انجام شده یا در حال انجام است را ضروری دانست و از استانداران خواست که این حقایق را برای مردم بیان کنند تا امید و نشاط در جامعه تقویت شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه برخی اقدامات چه در سطح ملی و چه منطقه‌ای و استانی برای مردم ملموس است و نیازی به تبیین ندارد مثل موضوع تحول در نظام سلامت و افزایش امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، پیشرفت‌ها در حوزه ارتباطات و فضای مجازی و اتفاقات مثبت در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، گفت: اینها خدماتی است که مردم می‌بینند، برخی از خدمات ممکن است استانی و یا منطقه‌ای باشد اینجا باید برای مردم بیان و تبیین کنیم. اگر 300 هزار هکتار زمین کشاورزی را در خوزستان و ایلام به کانال‌کشی و زهکشی تجهیز کردیم، اگر 46 هزار هکتار زمین در سیستان که بخش بزرگی از آن افتتاح شده و بخش بزرگ آن نیز در ماه‌های آینده  افتتاح خواهد شد به عنوان یک تحول بزرگ کشاورزی در سیستان ایجاد شده یا در مناطق غرب ایران، مناطق معروف به گرمسیری شامل ده‌ها هزار هکتار طی امسال و اوایل سال آینده افتتاح می‌شود، اینکه تاکنون چهل و چند سد را افتتاح کردیم و تا پایان دولت 53 یا 54 سد افتتاح خواهد شد، اینها را باید استانداران برای مردم در سراسر کشور تشریح کنند. ما در آستانه قرن جدید هستیم، باید دستاوردها را نشان دهیم.
وی با بیان اینکه هر استانی باید یک کتاب مستند درست کند برای جمهوری اسلامی ایران، افزود: بعضی‌ از مردم کشور نمی‌دانند که روستاهای ما چقدر آباد شده است. بعضی‌ها نمی‌دانند که کل روستاهای ما از اول تاریخ تا اول دولت یازدهم 14هزار روستا گاز داشت و امروز بیش از 30 هزار روستا گاز دارد. در تمام تاریخ ایران کمتر از یک میلیون روستایی آب پایدار سالم داشتند و امروز به 10 میلیون نفر می‌رسیم . الان در ارتباطات روستاهای ما تقریباً همه به اینترنت پرسرعت متصل می‌شوند و استفاده می‌کنند و شرایط راه، بهداشت و آموزش تحول بزرگ پیدا کرد. نمی‌خواهیم مبالغه کنیم هر چه واقعیت است بگوییم واقعیت‌هایی که مردم بتوانند ببینند و این واقعیت را لمس کنند تا روحیه امید برای قرن آینده ایجاد شود چرا که می‌خواهیم با یک روحیه بلند وارد قرن جدید شویم.
روحانی ادامه داد: الان از گوره تا جاسک هزار کیلومتر داریم لوله می‌کشیم و صادرات نفت ما دیگر متصل به بند ناف تنگه هرمز نیست. مقام معظم رهبری یک بار که در محضر ایشان بودم به من گفتند استراتژیک‌ترین کار دولت شما این کار است که دارید انجام می‌دهید؛ همین لوله‌ای که نفت‌مان را به جاسک منتقل می‌کنیم و به دریای عمان می‌بریم کار بزرگ و عظیم و بی نظیر تاریخ ایران است.
رئیس جمهوری خطاب به استانداران گفت که وظیفه همه این است سرمایه منجمد را تبدیل به سرمایه مولد کنیم؛ هکتارها زمین آماده برای مسکن در این کشور افتاده به اسم این وزارتخانه و آن وزارتخانه؛ به اسم این شرکت دولتی و آن شرکت دولتی؛ بیاییم این منجمد را مولد کنیم؛ زمین آنجا خوابیده قفل کردیم؛ هر کسی یک چیزی برداشته در گاوصندوق خودش گذاشته و می‌گوید من نیاز دارم تا حالا 30 سال استفاده نکرده و 50 سال دیگر هم نیاز ندارد؛ حالا بر فرض نیاز داشت زمین دیگر در اختیارش می‌گذاریم. بخش بزرگ معادن کشور منجمد است و هر کس یک ورق کاغذی به دست گرفته و چند سال پیش رفته به اسم خودش و خانواده ثبت کرده که حالا به تفصیلات آن کاری ندارم؛ باید یک مهلت کوتاه بگذاریم و معادن را آزاد کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.
وی در ادامه با درخواست از استانداران برای تکمیل پروژه‌هایی که بهره‌برداری از آنها تا پایان دولت امکانپذیر است، ادامه داد: پروژه‌های نیمه‌تمام منجمد است؛ یک پروژه‌‌ای 30 درصد، 40 درصد، 50 درصد کار شده، افتاده و به این زودی‌ها هم درست نمی‌شود ما باید بیاییم واگذار کنیم. این را در سران سه قوه تصویب کردیم اصلاً بیاییم مجانی واگذار کنیم. وزارت کشور در این زمینه فعال بود بقیه وزارتخانه‌ها هم باید فعال شوند و باید همه طرح‌های نیمه تمام را  به نتیجه برسانیم.
رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات حوزه مسکن و بخصوص اجاره‌بها گفت: چندین جلسه است که در این زمینه کار می‌کنیم؛ داریم طرحی را آماده می‌کنیم انشاءالله این طرح یا در این هفته آماده می‌شود یا هفته آینده می‌رویم تصویب می‌کنیم چون برخی از آن مواردی است که نیاز به یک تغییر قانونی دارد. چندین بسته است که اینها را در کنار هم می‌‌آوریم  و تصویب می‌کنیم ولی کار اصلی در مسکن این است که برویم زمین‌های دولتی را به قیمت ارزان یا گاهی حتی مجانی به مولد مسکن و سرمایه‌گذار بدهیم.
رئیس جمهوری درباره مشکلات اقتصادی هم که بخش عمده آنها ناشی از تبعات تحریم است از استانداران خواست تا مردم را آگاه کنند. او گفت: بعضی‌ وقت‌ها بعضی‌ها به من نامه می‌نویسند مثلاً می‌گویند شما که در پایان سال 95 در سخنرانی گفتید در دولت آینده این کار را می‌کنم الان این کار را نکردید و کنارش نوشتم دولت آینده در چه شرایطی بود و آن شرایطی که من در سال 95 نوشتم شرایطی بود که صادرات نفت ما از 900 هزار بشکه به بالای 2 میلیون بشکه و 2 میلیون و 600 هزار و 2 میلیون و 700 هزار رفت که همه سرمایه‌دارها اینجا برای اینکه پروژه بگیرند، ردیف شدند.
وی با اشاره به پیشنهادهای مختلف سران کشورها برای سرمایه‌گذاری در ایران بعد از امضای برجام و رشد شاخص‌های اقتصادی در آن دوره گفت: برای مردم باید بگوییم  دشمن ظالمانه علیه ما فشار می‌آورد. سه گروه  تندروهای امریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه بودند که برجام را نمی‌توانستند تحمل کنند و داشتند خفه می‌شدند، می‌مردند و دق می‌کردند. حالا می‌گویند ما حاضریم مذاکره کنیم چه کسی از میز مذاکره کنار رفت؟ آنها  تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند این واقعیت را برای مردم باید توضیح دهیم.
روحانی با اشاره به حضور همیشگی مردم در همه صحنه‌ها افزود: همه باید به میدان بیاییم مردم تحت فشار اقتصادی هستند، مردم با مردانگی مقاومت و ایستادگی کردند امروز فشاری روی مردم هست. باید این فشار را برداریم. باید راه حل آن را پیدا کنیم. این راه حل را وزرای ما، استانداران ما، کارشناسان ما، متخصصین ما باید پیدا کنند.
روحانی در مورد کرونا هم یادآور شد که اولویت دولت سه اصل «سلامت، معیشت و امنیت است» و افزود: اینکه این دفعه تأکید کردیم ممکن است ماسک برای بعضی از جاها الزامی بشود و دیروز خدمت مقام معظم رهبری بودم ایشان هم بر این مصوبه تأکید کردند و گفتند جاهایی که احساس خطر می‌کنید این کار را انجام بدهید و سلامت مردم بسیار مهم است.
رئیس جمهوری این را هم یادآور شد: ما امسال نباید بگذاریم حاشیه برای دولت درست شود و اصلاً نباید بگذاریم هیچ دعوایی درست شود و باید با همه سازش کنیم و بسازیم و به همدیگر کمک کنیم. نماینده مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، ائمه جمعه، علما، حوزه‌های علمیه، احزاب، سمن‌ها، اقشار مختلف، مذاهب مختلف، قومیت‌های مختلف، زن، مرد، جوان و پیر با وحدت و اتحاد از این فرصت برای یک تحول استفاده کنیم؛ برای یک تحول بزرگ که به نظر من این کار امکان‌پذیر است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/1/546374/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها