خاطرات 453 روز حضور جان بولتون در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد


جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی
مقدمه مترجمان: کتاب جنجالی جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا بالاخره پس از کش و قوس‌های سیاسی و قضایی و به رغم تلاش‌های کاخ سفید برای جلوگیری از انتشار آن، رسماً منتشر شد. بولتون 72 ساله 453 روز مشاور امنیت ملی ترامپ بود و در یکی از اتاق‌های بال غربی کاخ سفید شاهد اتفاقات و تحولات مهمی در حلقه درونی دولت ترامپ و روابط امنیتی و خارجی آن بود که بخش‌هایی از این تحولات را در کتاب خود با عنوان «اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد» (The Room Where It Happened) به رشته تحریر درآورده است.
این کتاب در 592 صفحه و از سوی انتشارات «سایمون و شوستر» منتشر شده و حاوی 15 فصل است که علاوه بر ذکر برخی تعاملات جاری و اتفاقات غیرمترقبه در درون کاخ سفید و بویژه در حلقه تیم امنیتی و سیاسی ترامپ، به نحوه برخورد رئیس جمهور تازه کار با موضوعات مهم در حوزه روابط خارجی و بحران‌های بین‌المللی اشاره می‌کند؛ موضوعاتی نظیر روابط امریکا - روسیه، مناسبات امریکا - چین و سیاست واشنگتن در قبال کره شمالی، ونزوئلا، ایران، سوریه، ترکیه و برخی کشورهای دیگر که بر اساس جمع بندی بولتون ترامپ در اکثر این موارد ناکام بوده است. بولتون در عین حال تأکید می‌کند که ترامپ به بحران و بحران آفرینی اعتیاد پیدا کرده بود.
بولتون که خود به‌عنوان سیاستمداری تندرو و جنگ طلب مشهور است، پس از خروج از کاخ سفید، بخشی از تجربیات و مشاهدات دست اول خود را در این کتاب برای حمله به رئیس سابق خود به کار گرفته و بعضاً نکات جالب توجه و سرگرم کننده‌ای را درباره ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری ترامپ به خواننده ارائه می‌کند.
تصویری که او از ترامپ ارائه می‌دهد یک رئیس‌ جمهور کم سواد و فاقد دانش سیاسی است که حتی از ساده‌ترین موضوعات مهم جهانی نیز آگاه نیست. نظیر آنچه که در یک دیدار رسمی با ترزا می‌ نخست‌وزیر سابق بریتانیا اتفاق افتاده بود و به نوشته بولتون در این دیدار وقتی صحبت از تسلیحات اتمی می‌شود، رئیس جمهور ترامپ خیلی جدی سؤال می‌کند که مگر بریتانیا هم سلاح اتمی دارد.
مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در کتاب خود با ذکر نمونه‌های مختلف از جمله نحوه تعامل ترامپ با رئیس جمهوری چین تأکید می‌کند که تصمیمات مهم ترامپ نه با هدف تأمین منافع ملی امریکا، بلکه با یک هدف مشخص و فردی اتخاذ می‌شد: پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری (2020) امریکا. بولتون در این زمینه به دیدار سال 2019 ترامپ و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن اشاره می‌کند و می‌نویسد ترامپ در این دیدار به‌طور عجیبی موضوع صحبت را به انتخابات امریکا کشاند و با ذکر ظرفیت‌های اقتصادی چین ملتمسانه از همتای چینی خواست که به پیروزی در انتخابات امریکا کمک کند.
برخی از جداشدگان و اخراجی‌های دولت ترامپ در سال‌های اخیر خاطرات خود را در قالب کتاب‌های اینچنینی منتشر کرده‌اند اما می‌توان گفت کتاب جان بولتون با توجه به وضعیت خاص داخلی امریکا و تحولات اخیر در حوزه بین‌الملل و همچنین برخی افشاگری‌های جدید، سر و صدای بیشتری ایجاد کرد به نحوی که کاخ سفید تلاش نمود با شکایت قضایی و حتی با مستمسک قرار دادن درز اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده، جلوی انتشار آن را بگیرد. ویژگی مشترک کتاب‌هایی که اخیراً توسط مقامات سابق امریکا منتشر شده افشاگری در مورد خصوصیات اخلاقی و فردی رئیس جمهور ترامپ و آشفتگی بی‌سابقه در درون کاخ سفید و در سطوح بالای دستگاه حاکمه امریکا است.
در حالی که جیمز کومی رئیس سابق پلیس فدرال امریکا (اف بی‌آی) به عنوان نخستین اخراجی ترامپ در کتاب خود تحت عنوان «وفاداری والاتر» در سال 2018 ترامپ را با رئیس باندهای مافیایی امریکا مقایسه کرده بود که فقط به دنبال جلب وفاداری مقامات دولتی به شخص خود است، جان بولتون، ترامپ را فردی معرفی می‌کند که فقط به دنبال حفظ مقام و جایگاه خود به عنوان رئیس جمهور در کاخ سفید است و حتی از اینکه ریاست جمهوری‌اش به دو دوره چهار ساله محدود شود، ناراحت است.
نکته جذاب دیگر در مورد کتاب بولتون، پیشینه سیاسی خود نویسنده است که از نظر موقعیت و جایگاه سیاسی در جناح راست محافظه کاران طبقه بندی می‌شود و قبل از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ در بهار 2018، سابقه همکاری با دولت‌های رونالد ریگان و جورج بوش پدر و پسر را در کارنامه دارد که همگی جمهوریخواه بوده‌اند. اما چه اتفاقی در سال‌های اخیر در سطوح بالای سیاسی و در میان نخبگان امریکا روی داده است که فرد متعصب و محافظه کاری نظیر بولتون دست به چنین افشاگری‌های تحقیرآمیزی علیه رئیس خود که یک رئیس جمهور جمهوریخواه است، می‌زند. مطالعه این کتاب جنجالی شاید به این سؤال و سؤالات بسیار دیگر درباره اوضاع سیاسی آشفته امریکا و نحوه تصمیم‌سازی در درون حلقه‌های بسته کاخ سفید پاسخ دهد. روزنامه ایران در راستای وظیفه اطلاع‌رسانی خود و در ادامه انتشار کتاب‌های مهم سیاسی در حوزه بین‌الملل از جمله خاطرات مقامات سابق امریکا، ترجمه کامل کتاب جدید جان بولتون را نیز در همین ستون و به‌صورت روزانه تقدیم خوانندگان محترم می‌کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7376/1/546372/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها